اندیشکده «بسا»؛ ۲/۳

ضربه سخت ایران به اسرائیل در آذربایجان

ضربه سخت ایران به اسرائیل در آذربایجان

یک مرکز اسرائیلی در گزارشی به مقابله ایران با اسرائیل در آذربایجان می‌پردازد و می‌نویسد، ایران با حمایت از ارمستان به منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه قفقاز ضربه‌ای جدی وارد می‌کند.

به گزارش تیم بین الملل تیتر کوتاه، اندیشکده اسرائیلی «بسا» در گزارشی مفصل به جنگ هایی که ایران در حال حاظر در آن نقش دارد اشاره کرده است که بنا داریم بخش هایی از این گزارش مفصل را طی سه شماره منتشر کنیم.

این اندیشکده اسرائیلی در بخش دوم گزارش خود به نقش ایران در منطقه قفقاز اشاره کرده و می نویسد که ده ها سال است درگیر خصومت بین آذربایجان و ارمنستان بوده است. از طرفی دیگر ایران مدتهاست که اعلام می کند، حضور نظامی یا اطلاعاتی اسرائیل در آذربایجان را تحمل نخواهد کرد و در موارد متعدد از ارمنستان علیه آذربایجان حمایت کرده است. مهمات ایران که اکنون در اوکراین تحت آزمایش میدانی قرار دارد، به طور فعال توسط ارتش ارمنستان مورد استفاده قرار می گیرد.

تهران با کمک به ایروان ضربه ای جدی به غرب و اسرائیل وارد می کند. آذربایجان یکی از تامین کنندگان بزرگ انرژی است، به ویژه اکنون که روسیه تحت تحریم قرار دارد و اروپا به دنبال منابع جایگزین انرژی است. حملات به آذربایجان ممکن است به صادرات گاز و نفت آسیب برساند و به امنیت اقتصادی اسرائیل ضربه بزند.

بر این اساس، رزمایش‌های سپاه پاسداران و نیروی زمینی ایران در اکتبر گذشته در مرز ایران و آذربایجان و بیانیه‌های رسمی رژیم که آن‌ها را نمایش قدرت و پاسخ به فعالیت اسرائیل در آذربایجان اعلام می‌کند، نشان می‌دهد که تهران هیچ ابایی از کمک به ارمنستان در برابر آذربایجان ندارد تا از این طریق اسرائیل را تضعیف کند.

مشکل جدی ایران با آذربایجان، کریدور «زنگزور» است. آذربایجان توسط ارمنستان منطقه اصلی در شرق و منطقه نخجوان که از غرب با ترکیه هم مرز است تقسیم می شود. آذربایجان به عنوان بخشی از توافق آتش بس پس از جنگ 2020 قره باغ، بر ایجاد یک کریدور برای اتصال بخش اصلی خاک کشورش به نخجوان تاکید کرد. این امر باعث قطع ارتباط ارمنستان با متحدش ایران می شود که به شدت با آن مخالفت می کند.

این کریدور به حمل و نقل کالاهای آذربایجان به نخجوان از طریق خاک ایران پایان می دهد و کنترل ایران بر منطقه و محموله هایی که از آن عبور می کند را محدود می کند. تهران از ایروان به‌عنوان مسیری برای دور زدن تحریم‌های غرب استفاده می‌کند، بنابراین قطع دسترسی به این منطقه به اقتصاد ایران و به‌ویژه مجتمع صنعتی نظامی آن آسیب جدی می‌زند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار