اندیشکده «بسا»؛ ۱/۳

ایران ورق را به نفع روسیه برگرداند

یک مرکز اسرائیلی در گزارشی به نقش موثر ایران در تحولات دنیا اشاره کرده و می‌نویسد که اروپا به دلیل نقش ایران در جنگ اوکراین ممکن است دیگر توان حمایت مالی نظامی از این جنگ را نداشته باشد.

ایران ورق را به نفع روسیه برگرداند

به گزارش تیم بین الملل تیتر کوتاه، اندیشکده اسرائیلی «بسا» در گزارشی مفصل به جنگ هایی که ایران در حال حاظر در آن نقش دارد اشاره کرده است که بنا داریم بخش هایی از این گزارش مفصل را طی سه شماره منتشر کنیم.

این اندیشکده اسرائیلی در بخش اول گزارش خود به نقش ایران در جنگ اوکراین  می پردازد و می نویسد که فعالیت های ایران باعث شده است که محاسبات اروپا برای کمک به اوکراین در جنگ بهم بریزد. در این گزارش آمده است که اروپایی ها بودجه کشورشان را صرف کمک به اوکراین کرده اند و مشخص نیست تا چه زمانی بتوانند از این کشور حمایت و مالی نظامی بکنند.

در گزارش این اندیشکده آمده است که، با شروع جنگ در اوکراین، جمهوری اسلامی ایران راه جدیدی برای انجام مأموریت های ضد غربی و ضد اسرائیلی خود پیدا کرده است. تهران متعهد شده از متحد روس خود در اوکراین حمایت کند و به همین خاطر اقدام به فروش تسلیحات و سایر تجهیزات به روسیه کرده است. این کشور به طور مشابه به ارمنستان، متحد خود در قفقاز در درگیری های مداوم خود با آذربایجان که مورد حمایت اسرائیل قرار دارد کمک می کند.

زمانی که ایران تحویل تجهیزات نظامی خود به کرملین را افزایش داد، ورق به نفع روسیه در جنگ برگشت. اگر چه سامانه‌های پدافند هوایی ارسال شده از سوی غرب به اوکراین، اقدام به مقابله با پهپادهای ایرانی می کند اما طولانی شدن درگیری ها در اوکراین ممکن است به توقف تدریجی حمایت غرب از اوکراین منجر شود.

در حال حاضر شاهد هستیم که چندین کشور اتحادیه اروپا به دنبال راه حلی دیپلماتیک به منظور کاهش احتمال آسیب اقتصادی ناشی از میلیاردها دلار هزینه کمک نظامی به اوکراین هستند. پس از آغاز جنگ اوکراین، بسیاری از کشورهای اروپایی به شدت هزینه های دفاعی خود را افزایش دادند که منجر به تسلیح مجدد عمومی اروپا شد که یادآور جنگ سرد بود. افزایش بودجه دفاعی اروپا باعث شده است تا منابع مالی کشوره های اروپایی به جای هزینه در داخل کشور هایشان به تجهیز نظامی و حمایت از اوکراین اختصاص پیدا کند. این روند احتمالا تا زمانی ادامه خواهد داشت که کشورهایی مانند ایران جریان مستمر کمک های نظامی به طرف روسیه را حفظ کنند.

انتهای پیام/

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها