بنیاد جیمزتان؛

باکو و تل‌آویو مشتاق روابط مشترک

باکو و تل‌آویو مشتاق روابط مشترک

یک اندیشکده آمریکایی می‌نویسد، در حالی که یکی از جنبه‌های اصلی همکاری بین آذربایجان و اسرائیل می‌تواند رویارویی مشترک با ایران باشد، دلایل دیگری برای روابط استراتژیک رو به رشد میان آنهاست.

گزارش تیم بین اللملل تیتر کوتاه به نقل از بنیاد جیمزتاون، معمولاً در ادبیات سیاسی رهبران و مقامات ایرانی از اسرائیل به عنوان «طرف ثالث» یاد می‌شود، به‌ویژه زمانی که از تأثیر تل‌آویو بر روابط تهران و باکو صحبت می‌شود. با این حال، آذربایجان همچنان بر این موضوع که اسرائیل از خاک خود برای اهداف نظامی و اطلاعاتی استفاده نمی کند، مصمم است.

به عنوان مثال، در دسامبر 2022، «خزر ابراهیم»، سفیر آذربایجان در ایالات متحده، اعلام کرد، ما اجازه نخواهیم داد اسرائیل از خاک ما برای حمله به ایران استفاده کند. در واقع، پس از انتشار گزارشی توسط هاآرتص مبنی بر انجام بیش از 90 پرواز از اسرائیل برای صادرات سلاح به آذربایجان، سفیر جدید آذربایجان در اسرائیل در اولین مصاحبه خود پس از ورود به تل آویو، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه آذربایجان فرودگاهی را برای کمک به اسرائیل در صورت حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران تدارک دیده است و به موساد اجازه داده است شعبه‌ای در آذربایجان برای کمک به جمع‌آوری اطلاعات و نظارت بر ایران ایجاد کند. رد کرد.

اما به نظر می‌رسد که چنین اظهاراتی از سوی مقامات آذربایجان برای تهران قانع‌کننده نیست و تهران قاطعانه معتقد است که اسرائیل تهدیدی مستقیم برای جمهوری اسلامی از خاک و حریم هوایی آذربایجان است. در حالی که به رسمیت شناختن رسمی روابط دیپلماتیک با اسرائیل توسط سایر کشورهای اسلامی عربی و غیر عربی منجر به قطع روابط دیپلماتیک تهران با این کشورها نشده است، بازگشایی سفارت باکو در تل‌آویو باعث تعمیق اختلافات فزاینده میان آذربایجان و ایران شده است. نگرانی های ایران در مورد تقویت روابط آذربایجان و اسرائیل از زمان پایان جنگ دوم قره باغ در سال 2020 افزایش یافته است.

بسیاری در ایران معتقدند که کمک های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل به آذربایجان زمینه را برای گسترش نفوذ تل آویو در قفقاز جنوبی فراهم کرده است. به ویژه ایران نسبت به حضور شرکت های اسرائیلی در مناطق زنگیلان، جبرائیل و فضولی که پس از جنگ دوم قره باغ به آذربایجان بازگردانده شدند، بسیار حساس است. ایران بر این باور است که در این بخش از مرز مشترک خود با آذربایجان، شرکت‌های کشاورزی اسرائیلی که در پروژه «دهکده‌های هوشمند» فعال هستند، می‌توانند تحت پوشش فعالیت‌های اقتصادی، جاسوسی و استراق سمع فعالیت کنند.

علاوه بر این، تهران به شدت نگران احتمال انجام مأموریت‌های شناسایی و حملات پهپادهای اسرائیلی از خاک آذربایجان به تأسیسات هسته‌ای ایران است، مشابه حمله هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی به سایت هسته‌ای نطنز در اوت 2014 و همچنین دزدی تعداد زیادی از موساد از سوی موساد.

در حالی که شانس رویارویی مستقیم نظامی ایران و آذربایجان در حال افزایش است، در آوریل 2023، دو طرف تلاش کردند تا از طریق سه دور گفتگوی تلفنی بین وزرای خارجه خود، تنش ها را کاهش دهند.

در حقیقت، در مجموع، در حالی که یکی از جنبه‌های اصلی همکاری بین آذربایجان و اسرائیل می‌تواند رویارویی مشترک با ایران باشد، دلایل دیگری از جمله فروش نفت آذربایجان به اسرائیل و خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی اسرائیل توسط آذربایجان، زمینه ساز این روابط استراتژیک رو به رشد است. بنابراین، در حال حاضر، به نظر می رسد که باکو و تل آویو مشتاق ادامه همکاری های دوجانبه هستند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها