گزارش اندیشکده بیکام انگلیس؛

نزدیک ترین سنگر اسرائیل به مرزهای ایران

نزدیک ترین سنگر اسرائیل به مرزهای ایران

سفارت اسرائیل در عشق آباد در فاصله ۱۵ کیلومتری مرز ایران قرار دارد که آن را به نزدیکترین نمایندگی دیپلماتیک اسرائیل به جمهوری اسلامی تبدیل کرده است.

گزارش گروه بین المللی تیتر کوتاه از اندیشکده بیکام انگلیس: اسرائیل روابط خود را با دو همسایه ایران افزایش داده است. آذربایجان و ترکمنستان از نظر موقعیت مکانی و منابع انرژی از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردارند.

چند سال است که روابط اسرائیل و آذربایجان گسترش پیدا کرده است. آذربایجان طی سالهای اخیر علناً در مورد روابط خود با اسرائیل صحبت می کند و عادت قدیمی خود را  مبتنی بر عدم نشان دادن دشمنی خود با ایران را کنار گذاشته است. باکو با افتتاح سفارت خود در تل آویو، و با انتصاب اولین سفیر دائم خود در اسرائیل، اولین کشور مسلمان شیعه است دست به چنین اقدامی زده است.

روابط تجاری بین دو کشور دارای اهمیت متقابل است. اسرائیل 30 درصد نفت خود را از آذربایجان وارد می کند، در حالی که اسرائیل 69 درصد از واردات تسلیحات باکو را طی سال های 2016 تا 2020 تامین کرده که این میزان،‌ 17 درصد از صادرات تسلیحات اسرائیل را در این دوره زمانی شامل می شود.

اسرائیل همچنین در جریان جنگ دوم قره باغ با ارمنستان در سال 2020 از دولت آذرباییجان حمایت زیادی کرد و پس از آن بود که تنش ها میان ایران و آذرباییجان افزایش یافت.

گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که آذرباییجان به اسرائیل اجازه استفاده از خاک خود را برای مأموریت‌های شناسایی به داخل ایران می‌دهند و هرگونه حمله آینده اسرائیل به برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند از پایگاه‌های این کشور صورت بگیرد.

ترکیه، که اسرائیل با آن روابط پیچیده ای دارد، یکی دیگر از بازیگران کلیدی منطقه ای است که از روابط زبانی- فرهنگی و سیاسی نزدیکی با کشورهای آسیای مرکزی برخوردار است. آنکارا روابط خود را از طریق سازمان پنج عضوی کشورهای ترک تبار تنظیم می کند.

در شرایطی که اروپا تلاش می کند شرایط را طوری محیا کند که استفاده از انرژی روسیه را کنار بگذارد، ترکیه به عنوان دروازه ای کلیدی برای تامین نفت و گاز طبیعی این قاره از منابع جایگزین، از جمله اسرائیل و کشورهای آسیای مرکزی به خصوص کشورهایی مانند آذربایجان و ترکمنستان تلقی می شود. هرگونه پیشرفت برای دسترسی به خط لوله گاز باید از طریق ترکیه انجام شود. تمایل اسرائیل برای تامین انرژی اروپا به دلیل موانع فنی و دیپلماتیک از زمان کشف میادین گازی در دریای مدیترانه با مشکل مواجه شده است.

اسرائیل و ترکمنستان 30 سال پیش روابط دیپلماتیک برقرار کردند و سفارت جدید اکنون سومین سفارت اسرائیل در آسیای مرکزی است که به قزاقستان و ازبکستان می پیوندد. افتتاح سفارت دائمی در عشق آباد از اهمیت نمادینی برخوردار است. سفارت جدید که در فاصله 15 کیلومتری مرز ایران قرار دارد، به نزدیکترین نمایندگی دیپلماتیک اسرائیل به جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار