اندیشکده دفاع از دموکراسی ها؛

متحد اسرائیل به ایران نزدیک می شود

متحد اسرائیل به ایران نزدیک می شود

کارشناسان غربی نگران تبدیل شدن متحدان عربی اسرائیل و آمریکا به دوستان جدید ایران در منطقه هستند و هشدار می دهند که اگر این کشورها می خواهند روابط خود را با کاخ سفید حفظ کنند باید در تصمیم های خود احتیاط کنند.

گزارش گروه بین الملل تیتر کوتاه: مقامات ایران و اردن خود را آماده بهبود روابط میان دو کشور هستند. توافق برای دیدار «در اسرع وقت» طی گفت‌وگوی تلفنی میان «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران و «ایمن الصفدی»، وزیر امور خارجه اردن صورت گرفت. مقدمات برقراری این رابطه در دیدار امیرعبداللهیان و «عبدالله دوم» پادشاه اردن در حاشیه دومین کنفرانس بغداد برای همکاری و مشارکت در پایتخت اردن صورت گرفت.

اندیشکده دفاع از دموکراسی ها در مطلبی می نویسد، هفته‌های اخیر، تهران به دنبال بهبود روابط با برخی از رقبای منطقه‌ای خود بوده و در عین حال همچنان به تهدید اسرائیل ادامه می‌دهد.

«جاناتان شانزر»، معاون ارشد تحقیقات اندیشکده دفاع از دموکراسی ها می گویدَ، گرم شدن روابط اردن و جمهوری اسلامی ایران در بحبوحه انبوهی از گزارش ها مبنی بر ارتباط دیپلماتیک ایران با متحدان سنتی ایالات متحده در منطقه صورت می گیرد. اردن دلایل زیادی برای تلاش برای رفع مناقشه با ایران دارد، اما اگر اردن می‌خواهد روابط خوب خود با واشنگتن و اسرائیل را حفظ کند باید با احتیاط عمل کند.

«ریچارد گلدبرگ»، کارشناس آمریکایی نیز در این خصوص می گوید، اردن مدت‌هاست نگران تلاش‌های ایران برای بی‌ثبات کردن کشورش بوده است، بنابراین جای تعجب نیست که امان به سرعت از ریاض در تنش‌زدایی با ایران پیروی کند.

اندیشکده دفاع از دموکراسی های در ادامه مطلب خود می نویسد، روابط رو به رشد تهران و کشورهای عربی نشان دهنده به وجود آمدن انحراف از روند عادی سازی فزاینده اعراب و اسرائیل است که توسط «توافق ابراهیم» در سال 2020 شدت بیشتری گرفت. با وجود اینکه اردن یکی از اولین کشورهای عربی است که نزدیک به 30 سال پیش با اسرائیل رابطه برقرار کرد، اخیراً چهره خصمانه تری نسبت به گذشته از خود نشان داده است. لفاظی های رسمی این کشور در مورد اسرائیل در مجامع عمومی و رسانه های تحت حمایت دولت اردن به طور فزاینده ای منفی شده است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار