گزارش اندیشکده شورای آتلانتیک؛

نگرانی های اسرائیل درباره ایران درحال تحقق است

نگرانی های اسرائیل درباره ایران درحال تحقق است

یک اتاق فکر آمریکایی می نویسد که شکاف های عمیق و پر نشدنی بین اسرائیل و جامعه بین المللی در رابطه با موضوع هسته ای ایران وجود دارد که موجب نگرانی اسرائیل شده است.

گزارش گروه بین المللی تیتر کوتاه از اندیشکده شورای آتلانتیک: سیاست جامعه جهانی در قبال ایران هرگز به سیاست دولت اسرائیل نزدیک نبوده و در سال‌های اخیر به ‌ویژه پس از خروج دولت دونالد ترامپ از توافق چندجانبه موسوم به برجام، نگرانی‌های دائمی اسرائیل در مورد جمهوری اسلامی در حال تحقق است.

با وجود اینکه بسیاری از دیدگاه های اسرائیل در مورد ایران مورد تایید بین المللی قرار می گیرد، هنوز شکاف عمیق و پر نشدنی بین اسرائیل و جامعه بین المللی در رابطه با موضوع هسته ای ایران وجود دارد.

اولین تحول مربوط به ارزیابی اطلاعاتی سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا است که به کنگره ایالات متحده ارائه شده است. بر خلاف ادعای اسرائیل، ایران تصمیم به تولید سلاح هسته‌ای ندارد.

علاوه بر این، بر اساس ارزیابی اطلاعاتی، ایران به دلیل اقدامات انجام شده توسط «عناصر ناشناس» علیه برنامه هسته‌ای خود، مانند ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای کشور، به سوی اقدامات بی‌سابقه‌ای در برنامه غنی‌سازی خود «هل» شده است.

تحول دوم مربوط به نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است. انتظار می رفت که این هیئت نه تنها ایران را محکوم کند، بلکه شاید اقدامات جدی تری علیه آن اتخاذ کند، مانند انتقال پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل پیشرفت هسته ای که اسرائیل خواهان آن بود.

نکته پایانی این است که تحولات اخیر نشان می دهد که جهان نیاز به استفاده از هویج علاوه بر چوب علیه ایران را درک کرده است. ایجاد تهدید نظامی برای ایران ممکن است از چند جهت مهم باشد، اما بدون دادن انگیزه به ایران، متقاعد کردن ایران برای متوقف کردن برنامه هسته ای اش بسیار دشوار خواهد بود.

اسرائیل باید اعتبار توافق هسته ای را به عنوان ابزاری در سیاست خارجی خود در قبال ایران بازنگری کند. بازگشت به برجام بهایی دارد و آن لغو تحریم هاست.

اگر اسرائیل باید انتظار داشته باشد علیرغم همه تحولات در برابر برنامه هسته‌ای ایران تنها بماند، حتی اگر ایران زمان آن فرا رسیده باشد که اسرائیل از رویکرد جدیدی پیروی کند و سیاست پیچیده تری اتخاذ کند و از اقدامات دیپلماتیک به جای اقدامات نظامی استفاده کند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار