گزارش موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل؛

چرا اسرائیل از آشتی ایران و عربستان نگران است؟

کاهش تنش ها بین ایران و همسایگان عربش فرصتی را برای تهران فراهم می کند تا توانایی های خود را در برابر اسرائیل ارتقاء دهد و بازدارندگی استراتژیک خود را تقویت کند.

چرا اسرائیل از آشتی ایران و عربستان نگران است؟

گزارش گروه بین الملل تیتر کوتاه از موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل، جمهوری اسلامی طی ماه های اخیر دو روند موازی جنگ و صلح در پیش گرفته است. از یک سو با کشورهای عربی که قبلاً با تهران خصومت داشتند به توافقات جدیدی دست یافته و از سوی دیگر محور مقاومت را تقویت کرده تا باعث افزایش اعتماد به نفس اش برای فعالیت علیه اسرائیل شود. اکنون باید دید واکنش اسرائیل چگونه باید باشد؟

ایران در حال حاضر بر دو فرآیند متضاد منطقه ای متمرکز است. از یک سو، به تدریج روابط خود را با کشورهای عربی و با تأکید ویژه بر کشورهای خلیج فارس و در درجه اول عربستان سعودی بهبود می بخشد. از سوی دیگر، تنش شدیدی بین به اصطلاح محور مقاومت تحت حمایت ایران و اسرائیل وجود دارد. در حالی که به وضوح  ابتکار عمل برای دور اخیر تشدید تنش در مرزهای شمالی و جنوبی اسرائیل مستقیماً به ایران مرتبط نبود، بلکه بیشتر به تحولات جبهه فلسطین مرتبط می شد. با این حال شکی نیست که ایران از افزایش هماهنگی بین اعضای مختلف محور مقاومت و تشدید تنش چند جانبه برای افزایش فشار بر اسرائیل استفاده می کند. تهران ممکن است کاهش تنش ها بین ایران و کشورهای عربی را فرصتی برای تشدید تلاش های خود برای مقابله با فعالیت های اسرائیل و تقویت بازدارندگی استراتژیک اش ببیند.

نکته اصلی این است که در حالی که ایران برای بهبود روابط خود با کشورهای عربی به ویژه در حوزه خلیج فارس تلاش می کند، تنش ها بین اسرائیل و ایران و شرکای آن در محور مقاومت تشدید شده است و در عین حال. افزایش هماهنگی بین اعضای محور بهبود یافته. این هماهنگی پیش از این در عملیات «نگهبان دیوارها» ماه مه 2021، زمانی که اتاق فرماندهی مشترک ایران، حزب الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین در بیروت ایجاد شد، مشهود بود.

اسرائیل باید توجه داشته باشد محور مقاومت، شبه‌نظامیان حامی ایران در عراق و حوثی‌ها در یمن را نیز شامل می‌شود که از قابلیت‌های نظامی پیشرفته‌ای برخوردارند. شاید همین کاهش تنش ها بین ایران و همسایگان عربش است که فرصتی را برای تهران فراهم می کند تا توانایی های خود را در برابر اسرائیل ارتقا دهد و بازدارندگی استراتژیک خود را ارتقاء دهد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها