گزارش پایگاه دیدبان خاورمیانه؛

احساس ناامیدی اسرائیل

احساس ناامیدی اسرائیل

یک روزنامه اسرائیلی می نویسد که اسرائیل نگران از سرگیری روابط میان ایران و کشورهای عربی است تا جایی که می نویسد عربستان،‌ اردن را برای بهبود روابط با ایران تحت فشار قرار داده است.

گزارش گروه بین الملل تیتر کوتاه از پایگاه دیدبان خاورمیانه، دولت اسرائیل پس از برقراری روابط نزدیک بین ایران و چندین کشور عربی دیگر و تلاش برای کنار گذاشتن اختلافات و عادی سازی روابط فی ما بین، با احساس ناامیدی مواجه شده است.

در همین زمینه، روزنامه معاریو نوشت، دولت اسرائیل پس از توافق منعقد شده بین ایران و اردن برای از سرگیری روابط خود که تنها چند هفته پس از توافق تهران و ریاض برای احیای روابط و تبادل سفیران صورت گرفته، نگران است.

این روزنامه افزو، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و «ایمن صفدی» همتای اردنی وی توافق کردند که به زودی برای گفتگو در مورد روابط دوجانبه با یکدیگر دیدار کنند. عبداللهیان در این تماس تلفنی از آمادگی تهران برای توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور و دستیابی به تفاهم برای همکاری برای ارتقای امنیت اطمینان داد.

علاوه بر این، این روزنامه به نقل از کارشناسان و دیپلمات‌های آمریکایی نوشت که دیدار وزرای خارجه ایران و اردن نشان‌دهنده یک تحول غیرعادی در روابط منطقه با ایران است و تصور آنها این بود که عربستان سعودی اردن را برای بهبود روابط با ایران تحت فشار قرار داده است. اقدامی که به نظر می رسد از طرف شخص بن سلمان صورت گرفته باشد. این تحلیلگران تایید کرده اند که توافق ایران و عربستان بر تحولات منطقه به ویژه اردن تاثیر گذاشته است.

در ماه مارس گذشته، عربستان سعودی و ایران اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر می گیرند و سفارت های خود را ظرف دو ماه بازگشایی می کنند، این امر پس از گفتگوهای تحت حمایت چین در پکن صورت گرفت.

در اوایل سال 2016، عربستان سعودی در پی حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در شهر مشهد در اعتراض به اعدام «نمر النمر» روحانی شیعه سعودی اعدام شده بود، روابط خود را با ایران قطع کرد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار