گزارش موسسه انجمن خاورمیانه؛

استفاده ایران از تنش داخلی اسرائیل

یک موسسه غربی معتقد است که ایران جامعه اسرائیل را به شدت ضعیف می بیند و برای همین به تلاش های خود برای فرسایشی کردن شرایط برای اسرائیل شدت داده است.

استفاده ایران از تنش داخلی اسرائیل

گزارش گروه بین الملل تیتر کوتاه از موسسه انجمن خاورمیانه: رویدادهای اخیر در سوریه، لبنان، غزه، اسرائیل و کرانه باختری نشان می‌دهد که تلاش‌های هماهنگی از سوی بلوکی منطقه‌ای تحت رهبری ایران برای افزایش فشار بر اسرائیل در جریان است. حملات اخیر علیه اسرائیل از جنوب لبنان با سلسله دیدارهای رهبران حزب الله و هیئت های حماس و جهاد اسلامی همراه بوده است.

سلسله حملات هماهنگ شده ای که اسرائیل در حال حاضر تجربه می کند را باید به عنوان یک استراتژی و رویه مشخص ایران و متحدان آن دانست. «ایهود یاعری»، روزنامه نگار و تحلیلگر کهنه کار اسرائیلی، اندکی پس از جنگ دوم لبنان در سال 2006، این دیدگاه را «دکترین مقاوت» نامید.

به گفته یاعری، این دکترین از یک کارزار فشار نظامی بی پایان علیه اسرائیل حمایت می کند که عمدتاً توسط نیروهای غیردولتی انجام می شود. او معتقد است که هدف ایران فرسایش دشمن است. باور ایران این است که اسرائیل در داخل جامعه ای ضعیف و درگیر تناقضات است. بنابراین، هدف این است که این ظرف شکننده را تحت فشار بی امان قرار دهد، با این باور که در نهایت شروع به ترک خوردن خواهد کرد و در نهایت فرو خواهد ریخت.

رهبران این بلوک از فرصت پیش آمده به خاطر تنش در اسرائیل استفاده کرده اند تا به پروژه خود شدت بدهند. مسولین اسرائیلی ممکن است به این نتیجه رسیده باشند که دو قطبی کنونی نمی تواند به پاسخی برای اقدامات به رهبری ایران داشته باشد. اگر این فرضیه درست باشد، رهبران اسرائیل باید بدانند با توجه به ماهیت تفکر بلوک شکل گرفته به رهبری ایران، نشانه های ضعف و تردید در اسرائیل اعتماد بیشتری را به آنها القا می‌کند و منجر به فرسایش بیشتر بازدارندگی می‌شود.

انتهای پیام /

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها