گزارش پایگاه «تایمز آف اسرائیل»؛

ایران به دنبال ایجاد خاورمیانه‌ای جدید

ایران به دنبال ایجاد خاورمیانه‌ای جدید

یک رسانه اسرائیلی معتقد است که نگاه ایران به ارتباط با کشورهای مسلمان منطقه تغییر کرده و این تصمیم در راستای ایجاد یک ائتلاف ضد آمریکایی در منطقه است.

گزارش گروه بین الملل تیتر کوتاه از پایگاه «تایمز آف اسرائیل»: اخیرا نیروی دریایی آمریکا در اقدامی نادر اعلام کرد که در حال اعزام یک زیردریایی با موشک هدایت شونده با موتور هسته ای به خلیج فارس است که از کانال سوئز مصر در مسیر خود به سمت پایگاه آمریکا در بحرین می گذرد.

بیانیه ای این چنین، از جمله مسیر دقیق و مکان دقیق کشتی، اقدامی حساب شده بود، ایالات متحده طی روزهای گذشته در حال ارزیابی ایران و شبکه شبه نظامیان شیعه آن در سراسر منطقه بوده است.

هدف از ارسال زیردریایی با محموله 154 موشک کروز «تاماهاوک»، تقویت حضور نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس با افزودن قدرت آتش قابل توجه در نزدیکی ایران است، سیگنال روشنی به تهران مبنی بر اینکه ایالات متحده مایل است برای حفاظت از منافع خود در این زمینه اقدام کند.

طولی نکشید که ایران پاسخ داد و اعلام کرد که ناوگان دریایی سپاه پاسداران رزمایش دریایی بزرگی را در خلیج فارس و دریای سرخ انجام خواهد داد.

اقدام واشنگتن یک بعد استراتژیک نیز دارد. آمریکا به شدت نگران محور نوظهور در منطقه بین ایران، روسیه، چین و عربستان سعودی است. نشست وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن و بیانیه های تجدید روابط دیپلماتیک و افتتاح سفارت های متقابل میان عربستان و ایران، برای چین یک پیروزی به حساب می آید.

ایران برای کاهش تنش با کشورهای عربی تصمیم مهمی گرفته است. این تصمیم بر استراتژی ایجاد یک محور ضد آمریکا تمرکز می کند. حمایت چین از ایران برای تجدید روابط با عربستان سعودی تنها یک حلقه از این زنجیره است.

این سیاست مستقیماً با تعمیق روابط ایران با روسیه و گرم شدن روابط با ترکمنستان، قزاقستان و ارمنستان مرتبط است. از نظر ایران، این یک جبهه متحد علیه «شیطان بزرگ» است. نگاه جدید ایران،‌ یک تغییر محسوس نسبت به گذشته است و بر این نکته تاکید دارد که هرگونه رابطه مثبت با کشورهای مسلمان در خدمت منافع استراتژیک آنهاست، به ویژه در پرتو توافق ابراهیم که فعالیت های تهران را برای گسترش حوزه نفوذ خود محدود کرد.

در نهایت باید گفت که چرخش پکن به سمت تنش زدایی و اتحاد استراتژیک با کشورهای مسلمان سنی، چالش های امنیتی مهمی را برای اسرائیل و ایالات متحده ایجاد می کند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها