گفت و گوی تیترکوتاه با رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین :

گسترش مراودات تجاری با کشور چین کلید خورد / حضور سرمایه‌گذار خارجی به نفع اقتصاد کشور است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: بابت ۴ تا ۵ درصد تأثیرات بودجه که بیشتر منطقه‌ای و محلی است وقت همه تلف می‌شود.

 گسترش مراودات تجاری با کشور چین کلید خورد  / حضور سرمایه‌گذار خارجی به نفع اقتصاد کشور است

دولت اوایل آذرماه اولین بخش لوایح بودجه سال آینده را به مجلس ارائه کرد، این درحالی است که بسیاری از منتقدان و کارشناسان بر این باورند که طبق هر ساله این بودجه نیز محقق نخواهد شد. چراکه درآمدهایی که در بخش‌های مختلف آن آمده نیاز به زیرساخت‌های بسیاری دارد که در کشور فراهم نشده است. از سویی لایحه بودجه صدای بخش خصوصی را هم در آورده است و معتقدند که این لایحه به تجارت و تولید در کشور صدمه می زند.

بودجه‌ریزی هیچ اثری جز اتلاف وقت در کشور ندارد

در همین راستا مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو تیتر کوتاه بیان کرد: درباره بودجه سال ۱۴۰۳ حرفی برای گفتن نیست. بودجه‌ریزی هیچ اثری جز اتلاف وقت در کشور ندارد. در واقع نمایندگان ماه‌ها می‌گذرد که در حال مجادله درباره بودجه هستند و این در حالی است که در عمل بودجه محقق نمی‌شود حتی با کسری هم مواجه می‌شود. در صورت تحقق این بودجه‌ریزی تنها ۴ درصد در اقتصاد کشور تأثیر خواهد داشت، بااین‌حال بودجه از جانب دولت به مجلس ارائه  می‌شود و ۲ تا ۳ ماه وقت مجلس، کشور و... صرف شده است که این تأثیرات ۴ تا ۵ درصدی اعمال شود.
 وی افزود: در نتیجه بابت ۴ تا ۵ درصد تأثیرات بودجه که بیشتر منطقه‌ای و محلی است، وقت همه تلف می‌شود. بنابراین بنده در این مورد ترجیح می دهم صحبت نکنم.

مجیدرضا-حریری

نقش پر رنگ چینی ها در مبادلات تجاری

در ادامه از او درباه علت حضور پر رنگ چینی ها در اقتصاد کشور ایران گفت:  نزدیک به یک‌سوم از مبادلات خارجی کشور با چین است. قاعدتاً در هر نمایشگاه باید ۳۰ درصد از خارجی‌های حاضر ملیت چین را داشته باشند؛ به همین سبب بیشتر از دیگر کشورها در ایران دیده می‌شوند.


حضور سرمایه‌گذار خارجی به نفع اقتصاد کشور است

حریری درباره شایعه واگذاری بهره برداری معادن ایران به چینی ها عنوان کرد: بسیاری از محصولات معادن به کشور چین صادر می‌شود اما این موضوع به معنی واگذاری بهره برداری به چینی ها نیست بهره‌برداری از معادن را من به شخص شاهد نبودم که به چین یا حتی روسیه بسپارند. البته حضور سرمایه‌گذار خارجی در هر حوزه‌ای به نفع اقتصاد کشور است و امیدواریم که حضور سرمایه‌گذار خارجی پررنگ‌تر شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین همچنین در رابطه با میزان مراودات تجاری بین دو کشور گفت : باید گفت بیش از ۹۰ درصد از فروش نفت به چین است، در بخش صادرات غیرنفتی هم بر اساس آمار بین ۳۱ تا ۳۲ درصد کشور مقصد چین است. همچنین در حوزه واردات ۲۷ تا ۲۸ درصد واردات از چین صورت می‌گیرد. در کل مجموع مراودات ایران و چین رقمی بالغ بر چیزی حدود ۳۰ درصد از تجارت خارجی بدون نفت را نشان می‌دهد. این رقم قطعاً با احتساب نفت بسیار افزایش خواهد یافت، نکته هم که باید به آن اشاره کرد شراکت ایران و امارات بوده؛ چراکه این کشور از ۵ شریک اول صادراتی ایران است. اهمیت این موضوع زمانی است که بسیاری از کالاهای خریداری یا فروخته شده به چین نیاز به تعویض بارنامه در یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس (امارات یا عمان و ...) دارد. در نتیجه آمار واقعی بسیار بالاتر از داده‌های سازمان تجارت و گمرک است، پس بخشی از تجارت کشور با امارات نشات‌گرفته از مراودات ایران و چین است.


گسترش مراودات تجاری با چینی ها

 وی در پایان گفت: مراودات با کشور چین در حال گسترش است، در حوزه‌های زیرساختی کشور بر اساس سند همکاری‌های جامع بلندمدت با چین و در پی سفر رئیس‌جمهوری در اسفندماه گذشته و همچنین تمام اتفاقاتی که در چند ماه گذشته (کمیسیون مشترک، سفر معاون رئیس‌جمهوری به چین) رخ داد بیانگر شروع همکاری‌های اجرایی با چین است. نخستین قدم هم شروع عملیات ساخت‌وساز فازهای بعدی فرودگاه امام خمینی (ره) در تهران با همکاری شرکت چینی بود که پیروی اجرایی‌شدن همان سند ۲۵ساله همکاری آغاز شد و قراردادهای این سند در حال نمایانگر شدن است.

حسین حریریان
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر