دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی:

قفل بورس بین الملل شکسته می شود /فرصت های فوق العاده بورس بین الملل برای مناطق آزاد

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: مذاکرات سودمندی با متولیان بازار سرمایه انجام شد و دو برنامه برای مناطق آزاد طرح‌ریزی‌شده است.

 قفل بورس بین الملل شکسته می شود /فرصت های فوق العاده بورس بین الملل برای مناطق آزاد

نزدیک به پنج سال از مطرح شدن برنامه ریزی برای بورس بین‌المللی که در واقع  پنجمین بورس کشور خواهد بود گذشته است،اما جزییات آن تشریح نشد.اما  در حاشیه دهمین دوره نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه -رویداد کیش اینوکس- دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد از مزیت ها و فرصت‌هایی که این بورس در اختیار کشور و مناطق آزاد قرار می‌دهد، صحبت کرد و در جمع برخی از خبرنگاران به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

حجت‌اله عبدالملکی، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه بیان کرد: درباره بورس بین‌المللی باید گفت که از طریق آن دو اقدام صورت می‌گیرد ابتدا اینکه شریک خارجی برای راه‌اندازی شرکت بورس بین‌المللی انتخاب خواهد شد، در واقع تزریق منابع این شرکت از طریق شریک خارجی خواهد بود. اقدام دوم هم ارتقای سطح روابط کارگزاری با فعالین خارجی است که بازار سرمایه ارتقا پیدا می‌کند. همچنین اوراق عرضه که در داخل بورس بین‌المللی منتشر می‌شود که بی شک بخشی از آن برای طرح‌های خود مناطق و بخشی هم جهت طرح‌های اقتصادی سرزمین اصلی است، از طریق کارگزاران خارجی در بازارهای بین‌المللی هم عرضه خواهد شد که قطعاً برای تأمین مالی ارزی هم مفید است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری تشریح کرد: مذاکرات سودمندی با متولیان بازار سرمایه انجام شد، دو برنامه برای مناطق آزاد طرح‌ریزی‌شده ابتدا بحث ایجاد بورس بین‌المللی در مناطق آزاد که فرایندها در حال اجراست، موافقت شورای‌عالی بورس هم دریافت شده است و روند این بورس در مرحله نهایی‌شدن شرکای شرکت بورس بین‌المللی قرار دارد. در صورت راه‌اندازی در تأمین مالی ارزی پروژه‌های ملی همچنین پروژه‌های که داخل خود مناطق آزاد است بسیار تأثیرگذار خواهد بود. در برنامه بعدی مقرر شد که از بازار سرمایه برای اجرای پروژه‌های که در این مناطق مطرح می‌شود. بازار سرمایه ظرفیت خوبی برای جذب سرمایه دارد مخصوصاً در سال‌های گذشته ابزارهای این کار توسعه‌ای خوبی را به خود دیده است.

IMG_20231108_203951_135

 وی در پایان افزود: تابه‌حال ۸۵۰ پروژه برای سرمایه‌گذاری مطرح شده است و مقرر شد که تعداد زیادی از آنها را با همکاری بازار سرمایه تأمین مالی شود؛ ازاین‌رو از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت شده است که گزینش کنند و گزینه استفاده از بازار سرمایه هم در اختیار آنها قرار دارد. ۲۰-۳۰ درصد یا اینکه به‌صورت صندوق پروژه یا شرکت پروژه تعریف شود و در بازار سرمایه عرضه کنند .هنوز پروژه‌ای نهایی نشده است؛ اما تعدادی زیادی از سرمایه‌گذاران در حال بررسی گزینه‌ها هستند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر