پیش بینی دلسرد کننده از وضعیت بورس امروز

بازار سهام در هفته انتهایی شهریور ماه نیز شاهد افت ارزش معاملات خرد به نسبت هفته سوم شهریور بود؛ این درحالی است که ارزش معاملات خرد در آن هفته نیز ۳۳ درصد ریزش داشت. با این اوصاف فعالان بازار سهام در فصل پاییز نیز چشم‌انتظار خروج از رکود معاملاتی هستند.

پیش بینی دلسرد کننده از وضعیت بورس امروز

 بورس تهران در جریان روز معاملاتی گذشته ۲۹ شهریور ماه، شاهد افت تراز کمتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت کاهش تراز شاخص کل بود. ریزش تراز شاخص‌های اصلی بازار سهام در معاملات روز چهار‌شنبه ضعیف بود. تغییرات منفی اندک شاخص‌های سهامی در معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد که سطح مقاومتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی از قدرت بالایی برخوردار است.

با کاهش شدت خروج جریان پول حقیقی در شهریور ماه؛ به نظر می‌رسد تنها عامل اصلی توقف شاخص‌های سهامی ضعف چشم‌انداز‌های اقتصادی صنایع و بازار‌های موازی است. در چند روز معاملاتی اخیر نیز شاهد مقاومت شدیدی سهم‌های سبک بازار در برابر ریزش قیمتی نماد‌های شاخص‌ساز بودیم.

روز چهارشنبه، در حالی که دو شاخص اصلی از بازار بورس تهران افت تراز داشتند و شکاف بازدهی این شاخص حکایت از ریزش بیشتر شاخص کل داشت؛ شاخص‌ کل و هم‌وزن فرابورس ایران برای دومین روز پیاپی عملکرد متفاوتی داشتند و ریزش شاخص هم‌وزن در این بازار بیشتر از شاخص کل بود. روز معاملاتی اخیر شاخص‌های اصلی فرابورس ایران نیز تماماً قرمزپوش بودند. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول با ۳۵ صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار دوم فرابورس با ۲۷ صدم درصد افت تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت سایر محصولات کانی غیر‌فلزی با ۱۴.۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت انبوه‌سازی با ۹.۸ میلیارد تومان و صنعت حمل و نقل با ۶.۴ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۵۰.۸ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت فرآورده‌های نفتی با ۴۳.۱ میلیارد تومان و صنعت فلزات اساسی با ۳۵.۳ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

بازار سهام مدتی است که رکود معاملاتی سنگینی را تجربه می‌کند و حتی با ورود سیگنال‌های مثبت به بازار، شاهد رشد قابل توجهی در ارزش معاملات خرد نبودیم. در هفته گذشته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با ۴.۴ درصد افت به نسبت متوسط هفته سوم شهریور ماه تا سطح ۴ هزار و ۶۹ میلیارد تومانی پایین آمد. برآیند جریان پول حقیقی در هفته دوم شهریور ماه منفی ۵۸۴ میلیارد تومان بود و در هفته دوم تا منفی هزار و ۸۳۷ میلیارد تومان پیش‌روی داشت. در آخرین هفته شهریور برایند جریان پول حقیقی منفی ۸۷۴ میلیارد تومان بود.

جریان پول حقیقی در سه روز معاملاتی اخیر منفی بوده و در این مدت ۹۸۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. از سوی دیگر در همین مدت جریان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نوسان زیادی داشته و پس از خروج پول در سه روز معاملاتی ابتدای هفته قبل از این صندوق‌ها، روز چهارشنبه ۳۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی به موقعیت‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت اضافه شد.

ارزش صف‌های خرید سهام از انتهای هفته دوم شهریورماه افت داشت و تا کمتر از ۹۰ میلیارد تومان پیش رفت. در هفته سوم شهریور ارزش صف‌های خرید رشد داشت و با کاهش ارزش صفوف فروش مواجه بودیم. در هفته انتهایی شهریور ماه نیز دو سمت صف‌های خرید و فروش با عقب نشینی مواجه شدند و از ارزش این دو معیار کاسته شد. روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید سهام کاهش ۳۰ درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش ۷ درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های فروش به ۱۷۸ میلیارد تومان صعود کرد و ارزش صف‌های خرید تا ۱۰۵ میلیارد تومان کاهش یافت.

photo_۲۰۲۳-۰۹-۲۰_۱۷-۱۷-۱۲

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۱.۲ میلیون تومان روز سه‌‌شنبه تا ۲۱.۹ میلیون تومان افزایش داشت. سرانه فروش هر کد حقیقی کاهش یافت و از ۲۵.۵ میلیون تومان روز سه‌شنبه به ۲۳.۸ میلیون تومان رسید. با این اوصاف همچنان شکاف سرانه خرید و فروش به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند ولی از شدت این شکاف کاسته شده است. سهم نماد‌ها از نقشه بازار نیز نشان می دهد که پس از روز شنبه هفته قبل که شاخص‌های سهامی رشد داشتند؛ نماد‌های قرمز پوش بین ۶۰ تا ۶۵ درصد بازار را در بر گرفته‌اند.

پیش بینی بورس شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز شنبه همچنان در تداوم رکود معاملاتی روزهای گذشته که تا سطح ۳ هزار و ۳۸۳ میلیارد تومانی نیز افت داشته است خواهد بود. تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران، بازگشایی سوئیفت برای تبادل ۶ میلیارد دلار ایران، حواشی هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد، تحرکات جریان پول حقیقی در صنایع انبوه‌سازی و قند و شکر بورس تهران، ضعف شاخص‌های سهامی برای صعود با رکود چیره بر معاملات، چشم‌انداز ضعیف بازار‌های موازی همچون طلا و ارز بازار آزاد و نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و رشد شدید قیمت نفت در روز‌های گذشته از سیگنال‌های مهم بازار سهام امروز به شمار می‌رود.

داور صنعت پتروشیمی کیست؟

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۳ تا ۵ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با رشد تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۲ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۱ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز کمتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.

photo_۲۰۲۳-۰۹-۲۰_۱۷-۱۷-۱۱

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر