بانک‌ها تا پایان تیر ماه چقدر وام دادند؟

مانده وام‌های پرداختی تا پایان تیر ماه امسال نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش ۳۵ درصدی همراه شد و رقم کل مانده سپرده‌ها نیز به ۷,۶۹۷ هزار میلیارد تومان رسید.

بانک‌ها تا پایان تیر ماه چقدر وام دادند؟

بانک مرکزی در ادامه روند ماهانه خود در انتشار آمار و ارقام مربوط به سپرده‌ها و وام‌های بانکی به تفکیک استان، گزارش مربوط به تیر ماه سال 1402 را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد؛ گزارشی که در آن، میزان مانده تسهیلات اعطایی و سپرده‌های جذب‌شده در بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی نمایش داده شده است.

داده‌های این گزارش حاکی از آن است که مانده تسهیلات پرداختی بانک‌های کشور در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال 1401 افزایشی 35 درصدی را رقم زده است. همچنین، در این مدت مبلغ مانده سپرده‌ها در شبکه بانکی نیز 28.4 درصد رشد کرده است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، مانده کل تسهیلات شبکه بانکی در پایان تیر ماه سال 1402 به حدود 5,892 هزار میلیارد تومان رسید. این رقم علاوه بر افزایش 35 درصدی نسبت به تیر ماه سال گذشته، از ابتدای سال جاری نیز 5.5 درصد رشد کرده است.

آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است، بخش عمده تسهیلات محاسبه شده در این آمارها شامل مطالبات دولت، خالص تسهیلات اعطایی (ارزی و ریالی) و همچنین مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول هستند.

بررسی تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی به تفکیک استان‌ها در چهار ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که بانک‌های استان تهران مثل ماه‌های گذشته بیشترین وام را به مشتریان خود پرداخت کرده‌اند. به طوری که در این مدت 3,535 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌های تهران پرداخت شده که این مبلغ معادل 60 درصد از وام‌های پرداختی در کل کشور است.

بعد از تهران، بانک‌های استان اصفهان با پرداخت 250 هزار میلیارد تومان وام در مدت مذکور، در رده بعدی قرار دارند. همچنین بیش از 192 هزار میلیارد تومان نیز توسط بانک‌های استان خراسان رضوی به متقاضیان پرداخت شده است.

از سویی دیگر نیز تا پایان تیر ماه، سه استان کهگیلویه وبویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی، کمترین میزان وام را در میان دیگر استان‌ها پرداخت کرده‌اند.

بانک مرکزی در ادامه گزارش خود، داده‌های مربوط به سپرده‌های نزد بانک‌ها تا پایان تیر ماه 1402 را نیز منتشر کرده است. بر این اساس، مانده کل سپرده‌ها در بانک‌های کشور در این مدت به حدود 7,697 هزار میلیارد تومان رسیده؛ رقمی که از ابتدای سال با افزایش 5.8 درصدی همراه شده است.

سپرده‌هایی که در این آمار محاسبه شده‌اند به دو دسته ریالی و ارزی تقسیم می‌شوند. بخش عمده سپرده‌های ریالی، شامل سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مثل سپرده‌های دیداری، قرض‌الحسنه و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت هستند. همچنین عمده سپرده‌های ارزی نیز از سپرده‌های دیداری، مدت‌دار، پس‌‌انداز و پیش‌دریافت اعتبارات اسنادی غیردولتی تشکیل شده‌اند.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر