یک صعود جدید در بورس

به نظر می رسد بورس برای یک حرکت صعودی جدید آماده می شود اما اینکه این آغاز روند صعودی جدید بازار خواهد بود یا یک رشد موقت، هنوز مشخص نیست.

یک صعود جدید در بورس

از چند روز پیش بسیاری از کارشناسان حرف از یک صعود جدید در بورس می زنند. البته برخی بر این باورند که این رشد ادامه دار خواهد بود و باید آن را روند صعودی جدید بازار دانست، اما عده ای دیگر معتقدند که در مسیر اصلاحی شاخص ها، این حرکت رو به بالا خواهد بود تا پس از آن دوباره بازار افت کند.

اگر قرار بر این باشد که بورس یک رشد موقت داشته باشد تا دوباره به روند اصلاحی خود ادامه دهد، باید رشد فعلی را بسیار ضعیف و کوتاه مدت دانست. اما درصورتی که رشد فعلی چندین روز ادامه یابد و شاخص کل به بالا 1.250 میلیون واحد برسد، احتمالا می توان گفت که رشد بازار ادامه خواهد داشت.

فعلا البته نگرانی هایی درباره صعودی بودن بازار در روزهای آینده وجود دارد. یکی از نگرانی ها، فشار فروشی بود که روز گذشته در نمادهای بانکی دیده شد.

نمادهای بزرگ گروه بانکی دیروز با فشار فروش سنگینی مواجه بودند که گفته می شود این موضوع ناشی از قرار گرفتن مجدد نام ایران در فهرست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) است.

باید این موضوع را هم در محاسبات لحاظ کرد که روز گذشته دلیل اصلی مثبت شدن بازار، اعلام قیمت فرآورده های نفتی و خوراک های پالایشی بر اساس نرخ دلار ۳۷۹۶۳۰ ریال بود که جو مثبتی در این گروه ایجاد کرد و به تبع آن شاخص کل و شاخص هم وزن هم مثبت شدند.

با وجود تمام این موارد، هنوز اختلاف نظری در بین کارشناسان وجود دارد که آیا موجود صعودی بعدی بازار به زودی آغاز خواهد شد یا همچنان باید مدتی صبر کرد.

ارزش معاملات رشد کرد اما...

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام به 7 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به روز شنبه بیش از هزار میلیارد تومان افزایش داشت.

این نکته خوبی است اما بررسی شاخص قدرت خریداران حقیقی نشان می دهد فعلا فروشنده ها قدرت بیشتری نسبت به خریداران دارند. خروج پول هم فعلا در جریان است و حقیقی ها ترجیح می دهند به مرور پول خود را از بازار خارج کنند.

با در نظر گرفتن این موارد، برای بازار امروز می توان رشد شاخص ها را متصور بود اما نسبت به دیروز، احتمالا شاهد رشد کم شتاب تری خواهیم بود و عرضه ها در بازار افزایش خواهد داشت.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر