ورود هزاران خودرو چانگان به بازار / ارزانی بی سابقه در راه است

دستور ترخیص خودروهای چانگان وارداتی از گمرک غرب تهران به سایپا صادر شد!

ورود هزاران خودرو چانگان به بازار / ارزانی بی سابقه در راه است

توپ مشکل واردات خودرو چند روزی است که در زمین سازمان ملی استاندارد ایران افتاده است، به طوری که رئیس این سازمان برای پایان دادن به این موضوع به طور ناگهانی از خودروهای دپو شده در گمرک غرب بازدید کرد اما با این حال هنوز مشخص نیست مشکل واردات خودرو و عدم ترخیص خودروهای وارداتی چیست؟

صبح امروز یکشنبه مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ، در بازدید از خودروهای وارداتی موجود در گمرک غرب تهران در جمع خبرنگاران گفت: این سازمان ‌برای واردات میلیون‌ ها خودرو آمادگی دارد، اما واردکنندگان باید تایید نوع خودرو Type Approval و تطابق تولید خودرو‍‍ (Conformity of Production) ارائه کنند.

خودروهای زیادی در انبارهای واردکنندگان وجود دارد که باید پس از ترخیص و تعیین قیمت وارد بازار شده و به شبکه توزیع وارد شود. البته خودروها باید قابلیت پاس کردن استانداردهای مد نظر این سازمان را داشته باشد.

همچنین مهدی اسلام پناه ضمن تماس با مدیرعامل شرکت سایپا ، خواست با دادن تعهد در رابطه با رفع برخی نواقص ۱۱۳۳خودروی چانگان که در گمرک غرب تهران دپو شده، خودروها را ترخیص کند، گفت: خودرو‌های وارداتی انبار شده در گمرک مشکلی از نظر ملاحظات استاندارد ندارند و استاندارد این خودرو‌ها از مبدا مورد تایید قرار گرفته است.

البته اغلب خودرو‌های انبار شده بخاطر کم کاری وارد کنندگان و دریافت نکردن گواهی تطبیق از سوی واردکننده در گمرک باقی مانده است. به همه واحد‌های سازمان ملی استاندارد در گمرکات سراسر کشور دستور داده شده تا خودرو‌های وارداتی را از نظر مدارک مربوط به استاندارد، سریعا بررسی و ظرف ۲۴ ساعت ترخیص کنند.

مهدی اسلام پناه در پاسخ به سوال که تکلیف دیگر خودروهای وارداتی در دیگر گمرکات کشور چیست؟ گفت: همه گمرکات کشور تابع دستوری است که هم مکتوب و هم شفاهی ابلاغ شده است. از جزئیات و موجودی خودروهای وارداتی کاملا اطلاع داریم. اگر همه واردکننده ها تایید نوع خودرو Type Approval و تطابق تولید خودرو‍‍ (Conformity of Production) ارائه کنند، کمتر از ۲۴ ساعت مجوز ترخیص داده می شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این سوال دیگر رکنا که در یک هفته گذشته خبری در رسانه ها منتشر شد که متهم اصلی مانع واردات خودرو سازمان استاندارد ایران است که شما تکذیب می کنید، بنابر این بهتر نیست سازمان ملی استاندارد جلسه ای با خودروسازان  و وارد کنندگان خودرو در این خصوص برگزار کند تا مشخص شود مشکل کجاست؟ گفت: فردا دوشنبه ۹ مرداد جلسه ای با خودروسازان کل کشور برگزار خواهد شد و به زودی نیز جلسه ای با واردکنندگان خودرو به کشور خواهیم داشت. هرچند واردکنندگان می توانند هر زمان بخواهند با سازمان ملی استاندارد کشور جلسه برگزار کنند.

وی تاکید کرد: هیچ زمان تسهیل گری به میزان امروز، نبوده است. واردکننده ای اگر مجوز ایمارک ندارد، تاییدیه اصالت و اگر ندارد راه ها و تمام روش های جایگزین یا ترکیبی را فراهم کردیم تا واردات تا مرز میلیون ها خودرو شتاب بگیرد.

براساس این گزارش، یک هزار و ۱۳۳ خودرو چانگان وارداتی در گمرک مانده و ۵۰ دستگاه خودرو ترخیص شده است. شرکت سایپا ۱۵ روز پیش این خودروها را اظهار کرده، اظهارنامه تایید و به سازمان ملی استاندارد ارجاع شده است. این خودروها دارای برخی نواقص نشانه‌گذاری، نصب کمربند ایمنی، مصرف سوخت و غیره بوده است. با ارائه تعهد از سوی شرکت سایپا برای رفع این نواقص، اجازه ترخیص خودروها داده می‌شود.به محض صدور تاییدیه نوع این خودروها نیز کمتر از ۲۴ گواهی coc برای این خودروها صادر می‌شود./ رکنا

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    خخخخخخ واقعا بدبختیم با این دست مدیران.
    پاید استاندارده بعد خودروهای وارداتی نه.
    بعد کی میخواد ارزیابی استاندارد کنه.
    طرف اصلا نمیدونه اینها ماشینن یا از فضا اومدن.
    بابا طرف پراید سال ۷۲ رد داره بررسی میکنه.
    یه چیزی تو مایه های درشکه

  • علی

    ضمن سپاس از آقای اسلام پناه ، امیدواریم با درایت ایشان هرچه سریعتر خودروهای خارجی وارد کشور شوند.

  • ناشناس

    فقط مسخرمون کردین و بس، وای به حالمون و وای به حالتون

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها