آشنایی با آداب و رسوم مردم جنوب ایران و فرهنگ بومی بندرعباس

فرهنگ بومی مردم بندرعباس از مهمترین جاذبه‌هایی این مکان در جنوب ایران بوده و هرساله هزاران گردشگر از شهرهای مختلف به جنوب ایران و این شهر سفر می‌کنند. یکی از ویژگی‌های مهم مردم بندر عباس، خونگرم‌بودن و مهمان‌نوازی آن‌ها است.

آشنایی با آداب و رسوم مردم جنوب ایران و فرهنگ بومی بندرعباس

آشنایی با آداب و رسوم مردم جنوب ایران و فرهنگ بومی بندرعباس

فرهنگ بومی مردم بندرعباس از مهمترین جاذبه‌هایی این مکان در جنوب ایران بوده و هرساله هزاران گردشگر از شهرهای مختلف به جنوب ایران و این شهر سفر می‌کنند. یکی از ویژگی‌های مهم مردم بندر عباس، خونگرم‌بودن و مهمان‌نوازی آن‌ها است.

این خونگرمی در همه جای ایران معروف بوده و حتی بسیاری از افراد به‌دلیل همین یکدلی وخونگرمی مردم جنوب به آن سفر می‌کنند. مهم نیست کدام شهر هستید این روزها به‌راحتی می‌توان بلیط از شهرهای مختلف مانند بلیط شیراز بندرعباس را با مناسب‌ترین قیمت تهیه و از سفر به جنوب لذت ببرید. در ادامه با آداب و رسوم و فرهنگ مردم بندرعباس در جنوب آشنا می‌شوید.

بندرعباس

آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ بومی بندرعباس

فرهنگ و آداب و رسوم بندرعباس اندکی با دیگر قسمت‌های دیگر متفاوت است. حتی پوشش مردم بندرعباس نیز جزیی از فرهنگ آن‌ها به‌شمار می‌رود. به‌طوری که شما در این شهر خانم‌ها با لباس‌های کار شده و نقاب‌های بسیار زیبا و خاصی را می‌بینید. مراسم‌های برگزار شده در جنوب ایران نیز بسیارمتفاوت از سایر مراسم‌ها است. در ادامه به بررسی این مراسم‌ها می‌پردازیم:

جشن ازدواج

جشن ازدواج در بندرعباس به قدری جذاب و مهیج است که بسیاری از مسافران تنها برای شرکت رد مراسم عروسی به این مکان سفر می‌کنند. مردم جنوب ایران دو شب پیش از مراسم عروسی اقدام به برگزاری مراسم حنابندان برای زوج جوان می‌کنند. در طی این مراسم، مقداری حنا به دست و پای عروس و داماد و مهمانان زده شده و جشن و پایکوبی برقرار می‌شود.

همچنین، در طی این مراسم یک بشقاب پر از حنا به خانواده داماد فرستاده خواهد شد. خوانچه برون نیز از دیگر رسوم مردم جنوب بوده که در آن یک سینی بزرگ با پارچه‌ها و لباس‌های رنگارنگ همراه با نقل و نبات و گل به خانه عروس فرستاده می‌شود. فرستادن این سینی همراه با ساز و دهل انجام می‌شود. مردم جنوب ایران، مخصوصاً بندرعباس، رسم دریافت جهیزیه از عروس را ندارند؛ تنها مادر عروس باید چنددست لباس گران‌بها به دختر خود بدهد.

مراسم قبله دعا

از دیگر انواع فرهنگ بومی بندرعباس، برگزاری مراسم قبله دعا است. این دعا برای نزول رحمت الهی و بارش باران برگزار شده و در انتهای آن به فقرا و افراد نیازمند، نذری داده می‌شود. همچنین، قربانی گوسفند و پخش نذری بین نیازمندان نیز انجام می‌شود.

مهمان‌نوازی و خونگرمی

از مهمترین انواع فرهنگ بومی بندرعباس می‌توان به مهمان‌نوازی و خونگرمی مردم این شهر اشاره کرد. مردم جنوب کشور بسیار مهربان بوده و هر چند روز که در خانه آن‌ها بمانید مانند روز اول از شما پذیرایی کرده و بسیار خوشرو و گشاده‌دست هستند. در طی اقامت مهمانان در خانه‌های آن‌ها، بهترین غذاهای سنتی را برای مهمانان خود آماده کرده تا مهمانشان، خانه آن‌ها را مانند خانه خود احساس کند.

غذاهای محلی بندرعباس

کسانی که طعم غذاهای جنوب ایران مخصوصاً بندرعباس را چشیده‌اند؛ به خوبی می‌دانند که غذاهای این شهر بسیار پرادویه بوده و بسیار لذیذ هستند. از مهمترین این غذاها می‌توان به برنج دیشو، زیبون، هواری پلو، بلالیت و عنکاس اشاره کرد.

غذای-محلی

موسیقی محلی بندرعباس از فرهنگ بومی بندرعباس

در بندر سازهای خاصی وجود داشته و به همین دلیل، موسیقی جنوب ایران بسیار زیبا بوده و این موسیقی را به جز در جنوب ایران نمی‌توانید در جای دیگر بشنوید. این سازها معمولاً کوبه‌ای و دمیدنی بوده و فردی که آن‌ها را می‌نوازد در حین نواختن، نوعی حرکات موزون رقص را نیز اجرا می‌کند.

صنایع دستی بندرعباس

صنایع دستی بندرعباس از مهمترین سوغاتی‌هایی است که گردشگران برای خانواده، دوستان و اطرافیان خود می‌برند. از مهمترین صنایع دستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بادله‌ دوزی: روی لباس‌های خانم‌های بندری دوخت‌های بسیار زیبایی وجود دارد که شامل نقش و نگارهای مختلف هستند. این نقش‌ها با استفاده از نخ‌های ابریشمی روی پارچه‌های زیبا دوخته می‌شوند.

  • حصیربافی: کمتر کسی را می‌توان دید که از صنایع دستی بندر که شامل حصیربافی است استفاده نکند. از مهمترین محصولات حصیربافی می‌توان به زیرانداز، سبد (دردار و بدون در)، دیس، زنبیل، سینی، سفره، زیر بشقابی، گلدان و بشقاب اشاره کرد.

خلاصه آن که فرهنگ بومی بندرعباس و آداب و رسوم آن، از مهمترین جاذبه‌های گردشگری جنوب ایران به‌شمار می‌رود. مردم بندر بسیار مهربان و مهمان‌نواز بوده و همه تلاش خود را می‌کنند که مهمان یا مهمانان آن‌ها از سفر به جنوب لذت ببرند. اگر قصد سفر به بندرعباس از هر نقطه ایران را دارید به راحتی می توانید بلیط هواپیما خود را از فلای تودی خرید کنید.

خرید بلیط هواپیما از فلای تودی

فلای تودی، به عنوان یکی از معتبرترین مراجع خرید بلیط هواپیما در ایران، امکان خرید آسان و مطمئن بلیط هواپیما داخلی را برای شما فراهم کرده است. با استفاده از این سامانه، می‌توانید به سرعت و به آسانی، بلیط ارزان هواپیما را برای مقصد مورد نظر خود پیدا کنید. فلای تودی با ارائه امکاناتی مانند جستجوی پرواز بر اساس تاریخ، قیمت، ایرلاین و کلاس پروازی، به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را برای سفر خود داشته باشید.

علاوه بر این، فلای تودی امکانات دیگری مانند فیلتر کردن نتایج جستجو بر اساس نوع بلیط (سیستمی، چارتر، لحظه آخری)، امکان مشاهده جزئیات پروازها، مقایسه قیمت‌ها و همچنین پشتیبانی 24 ساعته را برای شما فراهم کرده است. بنابراین، اگر به دنبال خرید بلیط هواپیما داخلی مثل بلیط هواپیما شیراز بندرعباس یا هر مبدا و مقصد دیگری با ارزان‌ترین قیمت و بهترین شرایط هستید، فلای تودی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. نکاتی که می‌توانید در هنگام خرید بلیط هواپیما داخلی با فلای تودی در نظر داشته باشید:

  • برای پیدا کردن ارزان‌ترین بلیط، می‌توانید از ابزار جستجوی پرواز فلای تودی استفاده کنید.

  • با استفاده از فیلترهای جستجو، می‌توانید نتایج را بر اساس نیاز خود محدود کنید.

  • قبل از خرید بلیط، جزئیات پروازها را به دقت مطالعه کنید.

  • در صورت نیاز، می‌توانید از پشتیبانی 24 ساعته فلای تودی کمک بگیرید.

با فلای تودی، سفر خود را آسان و خاطره‌انگیز کنید!

رپورتاژ
برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها