خطرات شغل آتش نشانی چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟

در هر کشوری سازمانی به نام سازمان آتش نشانی وجود دارد؛ این سازمان مسئول کنترل و اطفای حریق، محافظت از جان و مال شهروندان و حفاظت از محیط‌زیست است. اگر دوست دارید با وظایف و مخاطرات شغل آتش نشانی بیشتر آشنا شوید، مطالعه این متن را از دست ندهید.

خطرات شغل آتش نشانی چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟

خطرات شغل آتش نشانی چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟

در هر کشوری سازمانی به نام سازمان آتش نشانی وجود دارد؛ این سازمان مسئول کنترل و اطفای حریق، محافظت از جان و مال شهروندان و حفاظت از محیط‌زیست است. اگر دوست دارید با وظایف و مخاطرات شغل آتش نشانی بیشتر آشنا شوید، مطالعه این متن را از دست ندهید.

 وظایف آتش نشانان

 وظیفه آتش‌نشانی فقط به مبارزه با حریق نیست؛ بلکه وظایف آن‌ها به دو بخش اطفای حریق و امداد و نجات تقسیم می‌شود که در بخش اطفای حریق باید هرگونه آتش‌سوزی در مناطق مختلف را مهار کنند؛ اما در بخش امداد و نجات، در شرایط اضطراری مثل گیرکردن در آسانسور، افتادن در چاه، ماندن زیر آوار و… به مصدومان کمک می‌کنند. در ادامه با سایر وظایف آتش‌نشان‌ها آشنا می‌شویم:

  •  اطفای حریق و مقابله با هرگونه آتش‌سوزی در مناطق مسکونی یا جنگل‌ها و مراتع

  •  مقابله و پیشگیری از سقوط درخت یا اجسام از ارتفاع

  •  مقابله و جمع‌آوری حیوانات وحشی یا موذی مثل مار یا عقرب

  •  نجات افرادی که در معدن، زیر آوار، خودرو، آسانسور و… حبس می‌شوند

  •  نجات افرادی که در چاه، کانال آب، رودخانه یا سد سقوط می‌کنند

  •  نجات افرادی که به‌وسیله دستگاه‌هایی مثل چرخ‌گوشت، حلقه‌های فلزی، تسمه‌نقاله و دستگاه‌های برش آسیب‌دیده‌اند

  •  پیشگیری و کنترل نشت مواد شیمیایی و خطرناک

 علاوه بر این موارد، آتش‌نشان‌ها وظایف جزئی دیگری نیز دارند که عبارت‌اند از:

  •  تعمیر تجهیزات آتش‌نشانی مثل نردبان‌ها، تبرها، شیلنگ‌های آتش‌نشانی و غیره

  •  حمل تجهیزات و ابزارهای لازم برای خاموش‌کردن آتش تا محل حادثه

  •  انجام فوریت‌های پزشکی برای نجات افرادی که در حوادث مختلف مصدوم شده‌اند

  •  نظارت بر عملیات‌ها و تهیه گزارش‌های روزانه از نحوه عملکرد تیم توسط مسئولان آتش‌نشانی

  •  برگزاری دوره‌های آموزشی برای آگاه‌سازی مردم در مدارس و سایر ارگان‌ها

  •  بازرسی پروژه‌ها و ساختمان‌های در حال ساخت برای اطمینان از رعایت‌کردن مسائل ایمنی در برابر آتش‌سوزی و تعیین صلاحیت آن‌ها

 انواع مخاطرات شغل آتش نشانی

 آتش‌نشان‌ها در هر عملیاتی که شرکت می‌کنند، در معرض خطراتی قرار می‌گیرند که جانشان را تهدید می‌کند. در ادامه این مخاطرات را در سه بخش فیزیکی، حرارتی و روانی بررسی می‌کنیم.

 مخاطرات فیزیکی

 یکی از خطرات آتش نشانی، از نوعِ فیزیکی است که می‌تواند منجر به صدمات جسمی جدی شود. این آسیب‌ها معمولاً به شکل‌های زیر رخ می‌دهند:

  • در آتش‌سوزی‌ها ممکن است دیوارها یا سقف دچار ریزش شوند و آتش‌نشان‌ها زیر آوار قرار بگیرند

  • شعله‌ورشدن آتش می‌تواند مسیرهای فرار را مسدود و آن‌ها را حبس کند

  • آن‌ها همچنین در معرض تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست هستند که عوارض مختلفی مثل سوختگی، بیماری‌های پوستی، اختلالات تنفسی و گوارشی را ایجاد می‌کند

  • آتش‌نشان‌ها در طولانی‌مدت در معرض ابتلا به سرطان ریه، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن ریه و.. هستند

  • میان آتش

 مخاطرات حرارتی

 حرارت و گرمای شدید ناشی از حریق عوارض وخیمی در پی دارد که متأسفانه آتش‌نشان‌ها همیشه در معرض آن هستند. یکی از این موارد، سوختگی است که عوارض جانبی زیادی به همراه دارد. در واقع حرارت باتوجه‌به میزان حرارت و مدت‌زمان مواجهه با آن بر پوست، سیستم تنفسی، بینایی و… تأثیر می‌گذارد.
 

خاموش کردن آتش

 همچنین یکی دیگر از محصولات حریق، دود و گازهای سمی است که استنشاق بیش از حد آن‌ها کشنده است. برای مثال استنشاق دود و گازهایی مثل کلر، اکسیدهای نیتروژن، هیدروژن سیانید، منوکسید کربن و… می‌تواند عوارض جانبی شدیدی مثل بیهوشی، مسمومیت، اختلالات تنفسی، گوارشی، قلبی و عروقی، بیماری‌های پوستی و حتی مرگ به دنبال داشته باشد.

 مخاطرات روانی

 یکی دیگر از خطرات آتش نشانی استرس و فشار روانی ناشی از شرایط کاری است که در شرایط زیر بروز می‌یابد:

  • هنگام شنیدن صدای آژیر، آتش‌نشان‌ها اضطراب زیادی را تجربه می‌کند؛ زیرا وضعیتی که قرار است با آن روبرو شوند، بحرانی و غیرقابل‌پیش‌بینی است.

  • یک آتش‌نشان علاوه بر امنیت شخصی، باید نگران امنیت دیگران و نجات آن‌ها نیز باشد و نجات قربانیان به‌شدت استرس‌زا است. در واقع اگر فردی نتواند یک قربانی را نجات دهد، این اتفاق بار روانی زیادی برای آن‌ها به همراه دارد.

  • در هر حادثه‌ای ممکن است آتش‌نشان‌ها در طول عملیات با صحنه‌های دل‌خراشی مواجه شوند؛ در نتیجه این موقعیت‌ها می‌تواند فشار روحی شدیدی را به آن‌ها تحمیل کند که ممکن است تا سال‌ها ادامه داشته باشد.

 حفاظت شخصی حین عملیات آتش نشانی

 به دلیل وجود خطرات آتش نشانی، حفاظت شخصی حین اجرای عملیات از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال آن‌ها موظف‌اند در عملیات‌ها از تجهیزات ایمنی شامل لباس آتش نشانی، کفش ایمنی، کلاه و دستکش‌های مخصوص استفاده کنند. علاوه بر این موارد آن‌ها باید از سلامت دستگاه تنفسی خود نیز محافظت کنند و برای این کار باید ماسک صورت و دستگاه‌های مخصوصی به همراه داشته باشند.

ولی متأسفانه حفاظت شخصی، انرژی زیادی را به آتش‌نشان‌ها تحمیل می‌کند. برای مثال لباس کار آن‌ها هنگام خیس شدن بسیار سنگین می‌شود و آتش‌نشان را خسته‌تر می‌کند. بااین‌وجود، رعایت مسائل ایمنی و استفاده درست از تجهیزات برای مقابله با خطرات شغل آتش نشانی باید جدی گرفته شود تا صدمات ناشی از کار به حداقل برسد.

 خرید لباس آتش نشانی از طراحان دوخت برتر

 آتش‌نشان‌ها وظیفه دارند با هرگونه آتش‌سوزی مقابله کنند و عملیات امداد و نجات را برای افرادی که در شرایط اضطراری قرار دارند، اجرا کنند. آن‌ها برای انجام وظایف خود با انواع مخاطرات فیزیکی، حرارتی و روانی مواجه می‌شوند که برای مقابله با آن مخاطرات باید مسائل ایمنی را رعایت کنند. یکی از این اصول استفاده از لباس‌های مخصوص آتشنشانی است که ایمنی آنها را در طول عملیات تضمین کند.

شما میتوانید برای دریافت مشاوره و انتخاب و خرید بهترین و متنوع‌ترین لباس‌های آتشنشانی به طراحان دوخت مراجعه کنید. طراحان دوخت مرجعی است با سال‌ها سابقه در زمینه تولید، طراحی و دوخت انواع تجهیزات ایمنی، لباس کار، لباس آتش نشانی، کفش ایمنی و... که شما را در خرید و تهیه بهترین تجهیزات ایمنی راهنمایی و کمک میکند. امکان سفارشی‌دوزی هم برای مشتریان عزیز فراهم شده است.

 

رپورتاژ آگهی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها