کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۱۱۹

از سقوط آزاد ارزش دلار تا افزایش حقوق کارمندان

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی‌گذار و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

از سقوط آزاد ارزش دلار تا افزایش حقوق کارمندان

روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳ ( ۷ اذرماه ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

  • سقوط آزاد ارزش دلار

ارزش دلار امریکا در مقایسه با سایر ارزها به کمترین میزان در سه ماه اخیر رسید. این کاهش به این دلیل اتفاق افتاد که داده‌های فروش خانه آنطور که انتظار می‌رفت قوی نبود. معامله گران اکنون خود را برای احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در نیمه اول سال آینده آماده می‌کنند. در ماه اکتبر، تعداد خانه‌های جدید فروخته شده در ایالات متحده نسبت به ماه قبل ۵.۶ درصد کاهش یافت. اقتصاددانان انتظار داشتند که میزان فروش بالاتر باشد که باعث شد بازدهی خزانه داری پایین بیاید.

  • نارضایتی از وضعیت استارتاپ‌های اروپایی

انتظار می‌رود امسال میزان سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های فناوری اروپایی نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد کاهش یابد. در سال ۲۰۲۱، این سرمایه‌گذاری به رکورد بالای ۱۰۰ میلیارد دلار رسید، اما امسال پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۵ میلیارد دلار باشد. این بدان معناست که بودجه کمتری برای استارت‌آپ‌های فناوری اروپایی در دسترس خواهد بود. بر اساس این گزارش، کاهش سرمایه برای شرکت‌ها در اروپا بیشتر به دلیل تاخیر شرکت‌های قدیمی‌تر در تلاش‌های جمع‌آوری سرمایه و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران با سرعت پایین‌تر بوده است. در سال ۲۰۲۲، در مجموع ۸۲ میلیارد دلار در شرکت‌های اروپایی سرمایه‌گذاری شد.

 

روزنامه وال استریت ژورنال ( The Wall Street Journal) نیز در بخش اقتصادی نسخه امروز اعلام کرد:

 

  • تصمیم بانک مرکزی این کشور برای ارزهای دیجیتال

رئیس بانک مرکزی سنگاپور معتقد است که ارزهای دیجیتالی که الزامات اولیه خدمات مالی را برآورده نمی‌کنند، در نهایت از دسترس خارج خواهند شد. به عبارت ساده تر، در آینده یک سیستم پولی متشکل از سه بخش اصلی وجود خواهد داشت: ارزهای دیجیتال صادر شده توسط بانک‌های مرکزی، تعهدات بانکی که به عنوان توکن نشان داده می‌شوند، و استیبل کوین هایی که برای تضمین ثبات تنظیم می‌شوند. این را راوی منون، مدیرعامل اداره پولی سنگاپور، طی یک سخنرانی در هنگ کنگ بیان کرد.

  • افزایش حقوق کارمندان به منظور حفظ نرخ تورم

بر اساس یک نظرسنجی دولتی، امسال شرکت‌های ژاپنی دستمزد معمولی کارکنان خود را بیش از هر زمان دیگری افزایش داده‌اند یا خواهند کرد. سیاستگذاران بر این باورند که افزایش دستمزدها برای جلوگیری از کاهش قیمت‌ها و رسیدن و حفظ نرخ تورم پایدار ۲ درصد مهم است. بر اساس نظرسنجی اخیر وزارت بهداشت، کار و رفاه، میانگین حقوق ماهانه در ژاپن در امسال ۳.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش به حدود ۹۴۳۷ ین یا ۶۳.۵۹ دلار می‌رسد که بالاترین افزایش حقوق از سال ۱۹۹۹ است که داده‌های مقایسه‌ای شروع به جمع آوری کرد.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

  • قیمت طلا به بالاترین حد خود در شش ما اخیر رسید

قیمت جهانی طلا به بالاترین حد خود در شش ماه گذشته رسیده است که نشان دهنده انقباضات پولی در کشورهای غربی است. نشانه‌هایی مبنی بر اینکه فدرال رزرو ایالات متحده و سایر بانک‌های مرکزی غربی افزایش نرخ‌های بهره را به پایان رسانده‌اند، وجود دارد. هر اونس طلا روز دوشنبه به بالاترین حد خود در ۶ ماه گذشته و به ۲۰۱۷.۸۲ دلار رسید و نسبت به پایین‌ترین سطح اخیر ۱۸۰۹.۵۰ دلاری در ۶ اکتبر ۱۱.۵ درصد افزایش داشت.

  • افزایش قیمت نفت تحت تاثیر سعودی ها

با فشار سعودی‌ها برای کاهش سهمیه‌های تولید اوپک پلاس، قیمت نفت بالا می‌رود. نفت خام برنت پس از ۴ روز کاهش ۳ درصدی معاملات آتی، بالای ۸۰ دلار در هر بشکه معامله شد. وست تگزاس اینترمدیت نزدیک به ۷۵ دلار بود. نمایندگان گفتند که عربستان سعودی، رهبر واقعی اوپک پلاس از سایر اعضا خواسته است تا سهمیه تولید خود را کاهش دهند تا بازارها را تقویت کنند، اگرچه برخی از اعضا مقاومت می‌کنند.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر