کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۱۱۴

مقدمات کنار رفتن دلار از تجارت بین‌المللی فراهم شد / اعلام محدودیت تخصیص وام از سوی بانک مرکزی

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیر اقتصادی در سراسر جهان داریم.

مقدمات کنار رفتن دلار از تجارت بین‌المللی فراهم شد / اعلام محدودیت تخصیص وام از سوی بانک مرکزی

روزنامه وال استریت ژورنال ( The Wall Street Journal) در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳ ( ۳۰ آبان ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

  • فرصت سرمایه‌گذاری در شرکت اوبر فراهم شد

شرکت اوبر قصد دارد با انتشار اوراق قرضه‌ای که سرمایه‌گذاران می‌توانند در آینده به سهام اوبر تبدیل کنند، ۱.۵ میلیارد دلار وام بگیرد. آنها تصمیم گرفتند حجم انتشار اوراق قرضه را افزایش دهند زیرا سرمایه‌گذاران زیادی علاقه مند به خرید آنها هستند..این روشی است که شرکت‌ها می‌توانند با وعده پرداخت بهره وام بگیرند و سپس اوراق قرضه را به طور بالقوه به سهام شرکت تبدیل کنند. اوبر این کار را انجام داد زیرا اخیراً نرخ بهره کاهش یافته است.

  • برنامه چین و عربستان برای کنار گذاشتن دلار

چین و عربستان سعودی برای مبادله ارزهای خود قراردادی بسته‌اند. طی این قرارداد این کشورها به جای دلار امریکا با پول خود با یکدیگر تجارت کنند. این نشان می‌دهد که این کشورها می‌خواهند روابط خود را تقویت کنند و همچنین اتکای خود به دلار امریکا برای تجارت بین‌المللی را کاهش دهند. ارزش این قرارداد حدود ۷ میلیارد دلار است. روز دوشنبه، بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف بر سر معامله‌ای به توافق رسیدند که حداکثر ۵۰ میلیارد یوان یا ۲۶ میلیارد ریال در طول سه سال امکان مبادله را فراهم می‌کند. این موضوع اهمیت فراوانی دارد زیرا چین و عربستان سعودی معاملات زیادی را با هم انجام می‌دهند.

 

روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

  • کارمندان شرکت OpenAI خواستار بازگشت مدیرعامل سابق شدند

آنا ماکانجو که یک کارمند رده بالای OpenAI است، پیامی به کارمندان این شرکت نوشت و گفت که آنها بسیار سخت تلاش می‌کنند تا همه را دور هم جمع کنند، حتی اگر درحال‌حاضر بین برخی از کارکنان اختلاف نظر وجود دارد. اخیرا بحث‌های مهمی در مورد اینکه چه کسی رهبر یک شرکت می‌شود، مطرح شد. کارکنان این شرکت هشدار دادند که اگر هیات مدیره فعلی کنار نرود و مدیرعامل قبلی، سم آلتمن، را بازنگرداند، همه آنها را ترک خواهند کرد.

  • صعود اخیر قیمت نفت

قیمت نفت طی دو روز گذشته به دلیل شایعات مبنی بر احتمال کاهش تولید اوپک و متحدانش افزایش یافت. آخر این هفته آنها جلسه‌ای خواهند داشت تا در مورد این موضوع گفت‌وگو کنند. شاخص جهانی برنت پس از افزایش بیش از ۶ درصدی در دو جلسه قبل، به زیر ۸۲ دلار در هر بشکه کاهش یافت، در حالی که وست تگزاس اینترمدیت زیر ۷۸ دلار بود. قیمت نفت اخیراً به دلیل حوادثی مانند جنگ بین حماس و اسرائیل و افزایش تولید نفت توسط کشورهای غیر اوپک، ناپایدار بوده است. این افزایش تولید، تلاش‌های اوپک و متحدانش را که با کاهش تولید نفت موافقت کردند، خنثی می‌کند.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

  • تخصیص وام در این کشور محدود شد

بانک مرکزی چین وام دهندگان را تشویق کرده است تا میزان وام‌های جدیدی را که در اوایل سال ۲۰۲۴ صادر می‌کنند، محدود کنند و برخی از آنها را به امسال منتقل کنند، زیرا مقامات تلاش در هموار کردن چرخه اعتباری دارند. بانک مرکزی چین از بانک‌ها خواسته است که در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ بیشتر از میانگین مبلغی که در مدت مشابه در پنج سال گذشته صادر کرده اند، ارائه وام نداشته باشند. این بدان معناست که محدودیتی در حدود ۷.۹ تریلیون یوان (یا ۱.۱ تریلیون دلار) برای وام‌های جدید در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ وجود دارد که حدود ۲۵ درصد کمتر از مبلغ صادر شده در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ است.

  • پیشرفت روز افزون خودروهای الکتریکی چینی

برندهای خودروی چینی که طیف وسیعی از خودروهای هیبریدی با عملکرد بالا را ارائه می‌کنند، با ارائه وسایل نقلیه‌ای که می‌توانند مسافت طولانی را با یک بار شارژ طی کنند و اغلب ارزان‌تر از خودروهای سنتی گازسوز هستند، به موفقیت دست پیدا می‌کنند. خبرهای خوبی برای شرکت‌های خودروسازی مانند تویوتا و هوندا وجود دارد که سخت در تلاش برای تولید خودروهای برقی هستند. فروش خودروهای الکتریکی در اروپا و ایالات متحده کاهش یافته است زیرا خرید خودرو گران است، اما ممکن است روند جدیدی وجود داشته باشد که خرید خودروهای برقی را برای مردم آسان‌تر کند.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر