گفت و گوی تیترکوتاه با دبیر کل سابق کانون صرافان:

دلار در قیمت ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان آرام می گیرد؟

سلطانی زاده گفت: دلالان و بازارسازان باتوجه‌به حجم عرضه در بازار رسمی ارز ،چندان در بازار تأثیرگذار نیستند. بازیگر اصلی قیمت ارز بانک مرکزی و عرضه‌کننده در سامانه نیما هستند که بیشترین تأثیرگذاری را در قیمت ارز دارند.

دلار در قیمت ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان آرام می گیرد؟

 یکی از نقش‌های کلیدی دلار در اقتصاد ایران، ارتباط آن با تجارت نفت کشور می‌باشد. ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان است و بیشتر معاملات نفتی ایران به دلار صورت می‌گیرد. قیمت نفت بین‌المللی نیز به دلار اعلام می‌شود. بنابراین، نقش دلار در تعیین قیمت نفت و ارتباط آن با صادرات نفت ایران بسیار حیاتی است و تأثیر مستقیمی بر درآمد ملی ایران دارد. قیمت دلار در این روزها با توجه به تنش‌های منطقه‌ای دستخوش تغییرات زیادی شد. به همین خاطر جویای نظر  دبیرکل سابق کانون صرافان ایران شدیم.

 کامران سلطانی زاده،در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: هر نوع تنشی و ناامنی در منطقه بر قیمت ارز تأثیرگذار است. بی‌شک بخشی از افزایش قیمت دلار در این روزها ناشی از اتفاقات منطقه‌ای بود؛ ولی قاعدتاً به دلیل اینکه منابع ارزی کشور قابل‌قبول است و از طرف دیگر بانک مرکزی هم در سامانه نیما ارز را به‌صورت متناسب تقسیم می‌کند به نظر نمی‌رسد، دغدغه‌ای را از بابت دلار در روزهای آینده داشته باشیم.

 وی با اشاره به اینکه نمی‌توان برای دلار رقمی را متصور بود افزود: قیمت دلار بر اساس عرضه و تقاضا، نیاز و رفع نیاز در سامانه رسمی و بازارهای غیررسمی وجود دارد، تعیین می‌شود؛ اما به‌صورت کلی تقاضای زیادی در ۲-۳ ماه گذشته شاهد نبودیم. یعنی بسیاری واردکننده‌ها تمایلی به خرید نداشته‌اند به دلیل اینکه بازار ارز نسبتاً راکد بود. معمولاً اگر بازار روبه‌بالا باشد واردکننده‌ها اقدام به خرید با حجم بالا می‌کنند. با وجود این وضع تقاضای بالای در بازار ارز شاهد نبودیم. از طرفی بیشترین ارزی که در بازار عرضه می‌شود در سامانه نیما است، اگر حجم عرضه در سامانه نیما بالا باشد بی‌شک تقاضا رسمی بازار اشباع می‌شود و افرادی که در حال انجام معاملات غیررسمی هستند مبنا را بر کاهش قیمت می‌گذارند و فروشنده می‌شوند.

 سلطانی زاده ادامه داد: در روزهای گذشته هم قیمت ارز افزایش زیادی را شاهد بود و احتمال سقوط نرخ پس از صعود به جهت تنش وجود داشت؛ بنابراین افرادی که در ۵۳-۵۴ هزار تومان خرید کرده‌اند پس از اینکه مقداری کاهش را تجربه کنند از ترس کاهش بیشتر فروشنده می‌شوند. به نظر می‌رسد قیمت ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان نرخ معقولی برای دلار باشد.

سلطانی زاده

 این کارشناس ارزی درباره نقش دلالان در تغییر قیمت چنین گفت: دلالان و بازارسازان باتوجه‌به حجم عرضه در بازار رسمی ارز چندان در بازار تأثیرگذار نیستند. بازیگر اصلی قیمت ارز بانک مرکزی و عرضه‌کننده در سامانه نیما هستند که بیشترین تأثیرگذاری را در قیمت ارز دارند.

 سلطانی زاده با اشاره به مرکز مبادله ارز و طلا تشریح کرد: مرکز مبادله از ابتدای تأسیس مقرر شد که حجم وسیعی از معاملات را پوشش دهد؛ اما مطابق بررسی‌ها عرضه ارز به صرافی‌ها در سامانه متشکل چندان مطلوب نیست. یعنی بسیاری از صرافی‌ها موفق به خرید ارز از بازار متشکل یا بازار مبادله نمی‌شوند. باید زیرساخت مرکز مبادله تقویت شود تا همه صرافی‌های کشور بتوانند به‌صورت روزانه هر چقدر ارز برای ارائه به مردم را نیاز دارند به طور رسمی از بازار متشکل تهیه کنند. به نظر می‌رسد بانک مرکزی برای عرضه ارز در بازار متشکل ارزی فکر جدی بکند که تقویت شود.

 وی افزود: البته در سامانه نیما فعلاً سیاست بانک مرکزی عرضه ارز به صرافی بانک‌ها است و صرافی‌های غیربانکی به ارز پتروشیمی‌ها دسترسی ندارد و تنها ارز صادراتی به آنها می‌رسد. اگر صرافی‌های رسمی هم بتوانند از ارزهای عمده استفاده کنند بی‌شک چرخ و رونق در معاملات صورت بگیرد.

 سلطانی در پایان گفت: توصیه می‌شود برای خرید ارز باید به صرافی‌های رسمی مراجعه کرد؛ چراکه قیمت ارز در آن مناسب‌تر است. بانک مرکزی هم باید در مورد تقویت سامانه بازار مبادله در بخش فروش ارز به بیشتر صرافی‌ها برای تأمین نیاز ارزی مردم اقدام کند تا صرافی‌ها به‌صورت روزانه ارز خود را دریافت کند. چراکه قبل‌تر بازار متشکل به‌صورت روزانه تمام نیازهای صرافی‌های رسمی سراسر کشور را تأمین می‌کرد؛ ولی مطابق با مشاهدات میدانی ظاهراً در ماه‌های اخیر در بحث عرضه ارز به صرافی‌ها عملکرد خوبی نداشته است. این موضوع هم بی‌اختیار باعث شده هم‌وطنانی که به دنبال خرید ارز از صرافی‌ها هستند به سمت بازارهای غیررسمی بروند. برای کنترل بازار ارز باید از تمام جنبه‌های آن به طرق رسمی دخالت تا حواله و اسکناس موردنیاز افراد تأمین شود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر