کارشناس بورس در گفت و گو با تیتر کوتاه؛

عامل کدری بازار در این روزها / صنایع کوچک را دنبال کنید

کارشناس بازار سرمایه گفت: از نظر بنیادی ظرفیت رشد در بازار وجود دارد ولی الگوهای رفتاری و حالت توده واری که در بورس کشور وجود دارد همچنین موضوع نرخ‌گذاری دستوری که عامل ابهام بوده موجب ایجاد تنش شده است.

عامل کدری بازار در این روزها / صنایع کوچک را دنبال کنید

حسن حسین نیا، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه تشریح کرد: بازار روز یکشنبه حتی روز قبل از آن بر خلاف پیش‌بینی‌ها و نگاه‌های مثبت کارشناسان معاملات خوبی را نداشت. دومین روز هم حتی ارزش معاملات بیشتر از روز قبل کاهش داشت. البته شرایط بنیادی برای شکل‌گیری یک روند خوب وجود دارد ولی دو مسئله که یکی از آن را دیروز شاهد بودیم، ریسک سیاسی بود چراکه در هنگام معاملات سهامداران متاثر از جو روانی (حتی در دفعات قبل هم شاهد رویکردی مشابه بودیم) ناشی از تنش‎های منطقه‌ای بین آذربایجان و ارمنستان باعث شدند، جوی در بازار شکل بگیرد که شاهد خروج بیش از هزار میلیارد تومان باشیم. یکشنبه هم با وجود اینکه این تنش و ریسک تنش منطقه‌ای از بازار برداشته شد، شاهد بودیم که همچنان تقاضا پایین بود و به نوعی در معاملات بی‌رقم و کدری دیده می‌شد.

وی ادامه داد: دو دلیل برای این بی‌رمقی می‌توان متصور بود ابتدا نزدیکی به انتهای شهریور (سال مالی برخی از شرکت‌های اقدام به شناسایی سود می‌کنند و همراهی با ریسک‌های که همواره وجود داشته پس طبیعی است اگر انتهای شهریور بازار مقداری کم رمق باشد) و موضوع بعد باز می‌گردد به تکلیف خودروسازان ( در ماه‌های گذشته صنعت خودروسازی لیدر بازار بود و در تحرکات خود را به خوبی نشان داده است ) باید دید که گزارشات ۳ ماه منتشر شده است و گفته می‌شود که تغییرات قیمتی بر اساس صورت‌های مالی خودروسازان برای سال ۱۴۰۱ هستش اعمال افزایش قیمت را از طریق شورایی رقابت شاهد هستیم یا خیر. مشخص شدن این موضوع در کنار جلسه ۲۱ شهریور که شورای رقابت برای تغییرات عمده سهماداران ایران خودرو دارد می‌تواند در بازار سهام نتیجه ملموسی را برجای گذارد.

این فعال بورسی در پایان عنوان کرد: بازار سهام در ماه‌های گذشته حالت لیدر محور را بیشتر از قبل دنبال می‌کند به همین دلیل از نظر بنیادی اگر بررسی کنیم، قیمت‌های جهانی رشد خوبی را داشته‌اند در این حالت شرکت‌های پالایشگاهی می‌توانستند منتفعش شوند. افزایش نرخ تسعیر ارز هم برای برخی از شرکت‌های پتروشیمی نتیجه خوبی را به همراه داشته باشد همچنین صنایع غذای هم در کنار رشد نرخ‌های جهانی مبنای ارزی جالبی هم خواهند داشت. در نتیجه از نظر بنیادی ظرفیت رشد در بازار وجود دارد ولی الگوهای رفتاری و حالت توده واری که در بورس کشور وجود دارد همچنین موضوع نرخ‌گذاری دستوری که عامل ابهام بوده موجب ایجاد تنش شده است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر