کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۴۹

از افزایش قیمت طلا تا حمایت چین از بانک‌های روسیه

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیر اقتصادی در سراسر جهان داریم.

از افزایش قیمت طلا تا حمایت چین از بانک‌های روسیه

روزنامه واشینگتن پست (The Washington Post) در تاریخ ۴ سپتامبر ۲۰۲۳ ( ۱۳ شهریور ۱۴۰۲) به گزارش اخبار اقتصادی زیر پرداخت:

 

  • شرط روسیه برای ارسال غلات به ترکیه

پس از خروج روسیه از توافق غلات دریای سیاه که با میانجی گری سازمان ملل و ترکیه اجرا شد، تلاش‌ها برای احیای این توافق ادامه دارد. روسیه نگرانی خود را از انتقال غلات از طریق کوریدور ایجاد شده بر اساس توافق به کشورهای توسعه یافته ابراز کرده است. مسکو درحال‌حاضر پیشنهاد ارسال ۱ میلیون تن غلات به ترکیه را دارد با این شرط که در ترکیه تحت حمایت مالی قطر فرآوری شود و سپس به کشورهای کمتر توسعه یافته ارسال شود.

 

  • برنامه بانک مرکزی اسرائیل در خصوص تعیین نرخ بهره

بانک مرکزی اسرائیل از خطر نقض تصمیم فدرال رزرو امریکا در خصوص افزایش نرخ بهره گذر کرد، در صورتی که ارزش شکل (واحد پول اسرائیل) در سه سال اخیر در پایین‌ترین سطح خود بوده است. تقریبا همه اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ می‌گویند، با نزدیک تر شدن تورم به هدف رسمی و ایجاد رکود اقتصادی، بانک مرکزی اسرائیل احتمالا برای دومین جلسه متوالی در روز دوشنبه تصمیم خواهد گرفت که معیار نرخ بهره خود را روی ۴.۷۵ درصد بگذارد.

The Washington Post 4 September

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

  • میزان صادرات آلمان کاهش یافت

داده‌های اداره آمار فدرال در روز دوشنبه نشان داد صادرات آلمان در ماه ژوئیه با کاهش تقاضای جهانی کاهش یافت. صادرات آلمان در ماه جولای ۰.۹ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت. داده‌های اداره آمار نشان می‌دهد که واردات ۱.۴ درصد افزایش داشته است. تراز تجارت خارجی در ماه جولای ۱۵.۹ میلیارد یورو بود و مشخص شد که از ۱۸.۷ میلیارد یورو در ماه قبل کمتر بوده است.

 

  • قیمت طلا اوج گرفت

قیمت طلا روز دوشنبه به سمت نقطه اوج خود پیش رفت. این موضوع ناشی از کاهش اندک ارزش دلار و توقف روند افزایشی نرخ بهره توسط فدرال رزرو امریکا بود. قیمت طلای امریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۹۷۱.۴۰ دلار رسید. معامله گرام اکنون ۹۳ درصد احتمال می‌دهند که فدرال رزرو در نشست سپتامبر خود نرخ بهره را بدون تغییر باقی بگذارد.

The New York Times 4 September

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times ) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

  • شرایط خوب بازار سهام ژاپن

سهام آسیایی به رهبری چین در حال افزایش است. سیاست‌های بالقوه پکن احتمالا باعث خواهد شد تا محدودیت هایی در خرید ملک ایجاد شود. بازار سهام ژاپن در وضعیت خوبی است. شرکت‌های ژاپنی مقدار باورنکردنی سود ذخیره دارند. این یک خبر عالی برای سرمایه‌گذاران است. ۳.۸۰ تریلیون دلار که حتی بیشتر از کل ارزش بازار Topix است.

 

  • حمایت چین از بانک‌های روسیه

هنگامی که بانک‌های غربی پس از حمله روسیه به اوکراین، بانک‌های روسیه را تحریم کردند، چین حمایت قابل توجه خود را به بانک‌های روسیه نشان داد. اقدامات چهار بانک بزرگ چین بخشی از تلاش‌های پکن برای ترویج رنمینبی ( یکای پول رسمی چین) به عنوان ارز جهانی جایگزین دلار است.

Financial Times 4 September

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر