بررسی علت افزایش تعرفه پیامک‌های بانکی

افزایش تعرفه پیامک‌های بانکی اجتناب‌ناپذیر است! اما آیا شرکت‌های میزبان به مشتریان خود تخفبف می‌دهند؟

بررسی علت افزایش تعرفه پیامک‌های بانکی

حتی اگر بانک‌ها شرکت ارائه‌دهنده سرویس پیامکی را نیز عوض کنند، در شرایط فعلی تغییری حاصل نمی‌شود. تنها در صورتی هزینه‌ها کمتر خواهد شد که شرکت‌های میزبان به مشتریان خود تخفیفی ارائه دهند و این به معنای تغییر نکردن صورت مساله است. به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که در صورت اعلام رسمی افزایش تعرفه‌های پیامکی اپراتور‌های خدمات‌دهنده، تغییراتی مبنی بر افزایش نرخ‌های کارمزد ارسال پیامک برای مشتریان بانک‌ها اعمال شود.

با آغاز سال جدید برخی از سرویس‌های پیامکی مشتریان خود را نسبت به افزایش نرخ تعرفه پیامک آگاه کرده و اعلام کرده بودند که طبق ابلاغ اپراتور‌ها و به دنبال افزایش سراسری هزینه پیامک، پلتفرم‌ها در سال‌جاری ناچار به افزایش تعرفه ارسال پیامک هستند. با این حال این خبر توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت رسمی اعلام نشد.

این در حالی است که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارسال پیامک می‌گویند که افزایش نرخ از سوی مگفا اعلام شده است و آن‌ها تابع نرخ اعلام‌شده هستند. این به معنای آن است که تغییر شرکت ارائه‌دهنده خدمات توسط بانک‌ها تغییری در وضعیت فعلی به وجود نخواهد آورد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در صورت اعلام رسمی افزایش تعرفه‌های پیامکی اپراتور‌های ارائه دهنده خدمات، نرخ‌های کارمزد ارسال پیامک به مشتریان نیز دستخوش تغییر خواهد شد. احتمالا تا پیش از این اعلام، بانک‌ها متحمل افزایش هزینه مذکور شوند.

همزمان با پیشرفت تکنولوژی در سال‌های گذشته، خدمات‌دهی سیستم بانکی نیز دستخوش تغییر و تحول شده است. ارائه خدمات از طریق پیامک توسط بانک‌ها نیز از جمله تحولات مذکور است. در حال حاضر بانک‌ها اطلاع‌رسانی‌های موردنیاز خود به مشتریانشان را از طریق پیامک انجام می‌دهند. لازمه برخورداری از چنین امکانی تنها داشتن یک تلفن همراه است.

به عبارت دیگر خدمات پیامکی ابزاری است که راه ارتباطی میان بانک مشتری را تسهیل کرده و برخلاف ابزار‌های ارتباطی دیگر مانند همراه‌بانک یا اینترنت‌بانک، بهره مندی از آن برای تمامی اقشار جامعه بسیار ساده است. به کار‌گیری خدمات پیامکی توسط بانک‌ها در سال‌های گذشته موجب شده است از حجم مراجعه به شعب بانک‌ها کاسته شود و همچنین استفاده از کاغذ نیز کاهش یابد.

امروزه دیگر استفاده از این خدمات بدیهی بوده و جز لاینفکی از خدمات بانکی به‌شمار می‌رود. امکاناتی که سامانه پیامکی ویژه بانک‌ها به مشتریان ارائه می‌دهد شامل موارد مختلفی است. اطلاع‌ رسانی برداشت و واریز وجه به حساب مشتری، پیامک‌های مناسبتی و یادآوری زمان واریز اقساط به مشتریان از جمله موارد مذکور است. با این حال می‌توان گفت که خدمات پیامکی بانک‌ها مانند هر خدمت دیگری هزینه‌هایی دارد. هزینه پیامک بانکی، کارمزدی است که مشتری در ازای دریافت خدمات پیامکی بانک با رضایت خود به بانک می‌پردازد.

یکی از نکات قابل‌توجه در زمینه میزان تعرفه پیامک بانکی آن است که این تعرفه بر اساس بخشنامه بانک مرکزی تعیین می‌شود. به عبارت دیگر هیچ بانکی، پیش از تصمیم بانک مرکزی در این زمینه، حق افزایش هزینه مذکور را ندارد. نکته دیگر آن است که بخشنامه بانک مرکزی در این زمینه از سال ۱۳۹۹ تاکنون تغییری نکرده است. در واقع طبق اعلام بانک مرکزی تعرفه هزینه هر پیامک بانکی ۳۰ تومان به اضافه هزینه پیامک یا آبونمان سالانه است که با اخذ رضایت مشتری دریافت می‌شود.

بررسی اطلاعات جداول بودجه سال ۱۴۰۲ نشان‌ دهنده آن است که قیمت هر پیامک ۳۰ ریال افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین درآمد دولت از این محل در سال‌ جاری ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. به عبارت دیگر علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۳۰ ریال از استفاده کنندگان خدمات اپراتور‌های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی دریافت و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۵۴ نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌شود. این درآمد حاصله، متناسب با وصول تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و سامان‌دهی کودکان کار و خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد و ۵۰۰۰ میلیارد تومان باقی مانده صرف شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: تکراتو
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر