بازدهی بازارهای مالی در هفته سوم خرداد

این هفته تنها بازار سرمایه از ریزش قیمت در امان ماند و بازارهای مالی با سیگنال‌های سیاسی و افزایش احتمال توافق برجام در بازدهی بازارها امتیاز منفی داشتند. سکه پرچمدار بیشترین کاهش قیمت در بازارهای مالی بود.

سومین هفته خردادماه برای بازارهای مالی در بازدهی بازارها هفته تماما سرخی بود. ریزش قیمت سکه ،‌ طلا و دلار افزایشی‌های بازار را به شدت متضرر کرد. این هفته تنها بازار سرمایه از ریزش قیمت در امان ماند و بازارهای مالی با سیگنال‌های سیاسی و افزایش احتمال توافق برجام به کانال‌های قیمتی پایین‌تر برگشتند. سکه، طلا و دلار به ترتیب بیشترین کاهش بازدهی را در بازارهای مالی داشتند.

هفته گذشته نیز تمام بازارها با بازدهی منفی بسته شد؛ اما هفته سوم خرداد این ریزش قوی‌تر از هفته‌ها و ماه‌های پیش بود. در هفت روز اخیر بورس تنها پرچمدار سوددهی بازارها بود این در حالی است که هفته پیش ‌بیشترین افت بازدهی در بازار سرمایه رخ داد.

توافق نزدیک است

این هفته وزنه اخبار مساعد سیاسی در حوزه بین‌المللی سنگین بود،‌ معامله گران نسبت به ثبات قیمت‌ها بدبین بودند و شایعات و اخباری نیز در خصوص پیشرفت مذاکرات ایران و آمریکا به گوش می‌رسید.

نشریه اسرائیلی هاآرتس در گزارشی مدعی شده که مذاکرات ایران و آمریکا پیشرفت چشمگیری داشته است. این رسانه به نقل از مقام‌های اسرائیلی نوشت که دو طرف طی روزهای گذشته به پیشرفت‌های عمده‌ای دست یافته‌اند و گفتگوها از آنچه تصور می‌شد سریعتر پیش می‌رود. این خبر بار اخبار سیاسی را بر دوش بازارهای مالی سنگین‌تر کرد و توانست قیمت سکه را میلیونی کاهش دهد و دلار نیز کریدور ۵۰ هزار تومانی را از دست داد.

معامله‌گران معتقدند با اخبار تکمیلی در این خصوص کفه ترازوی کاهش قیمت در بازار سکه و ارز سنگین‌تر خواهد شد و فشار عرضه بالا خواهد رفت.

با این حال، عده‌ای از تحلیلگران سیاسی معتقدند توافق موقت دور از انتظار است و ایران و آمریکا بیشتر مصمم به توافق دائمی هستند.

فردا پایان نشست چهار روزه شورای حکام است؛ نتایج این سلسله نشست‌ها می‌تواند مسیر بازارهای مالی را با روند صعودی یا نزولی همراه سازد. خروجی این نشست‌ها هر چه که باشد کارشناسان اقتصادی با توجه به موضوع رشد تورم، روند کاهشی قیمت‌ها را کوتاه‌مدت می‌دانند. آنها همواره به توافقی کامل از جنس برجام اشاره می‌کنند که باید با گذر زمان تورم را کاهش دهد و آهسته و پیوسته روند قیمت را در بازارهای مالی متعادل کند.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از یازدهم تا امروز ۱۸ خردادماه نشان می‌دهد که اسکناس آمریکایی بیش از دو هزار تومان کاهش قیمت داشته است. روز گذشته دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی برگشت و در آخرین معامله روز جاری این اسکناس با قیمت ۴۸ هزار و ۹۹۶ تومان بسته شد. بازدهی دلار این هفته کاهش ۳.۹۳ درصدی داشت.

 

 

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر