تیترکوتاه بررسی کرد؛

فروش پر ابهام سهام سرخپوشان پرسپولیس / دولت و شهرداری با لباس بانک وارد می شوند؟!

با انتشار دومین آگهی فروش عمومی سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال این دو تیم فوتبال آماده می شوند تا بعد از سالها انتظار صاحب مالکین جدید شده و یکی از بزرگترین مشکلات این دو تیم در راه دریافت مجوز حرفه ای حل شود.

فروش پر ابهام سهام سرخپوشان پرسپولیس / دولت و شهرداری با لباس بانک وارد می شوند؟!

به گزارش تیتر کوتاه اولین آگهی در تاریخ ۲۶ فروردین منتشر شد و دومین آگهی نیز در تاریخ ۲۷ فروردین به انتشار رسید تا پروسه واگذاری به مرحله ارائه در فرابورس برسد. طبق گفته سازمان خصوصی سازی قرار است این عرضه در تاریخ ۳ اردیبهشت شکل قطعی به خودش بگیرد. اما این انتقال ابهاماتی دارد که پاسخی برای آنها هنوز پیدا نشده است. بد نیست نگاهی به این ابهامات و برخی مسائل مطرح شده نگاهی بیاندازیم و ببینیم پاسخی برای آنها ارائه خواهد شد یا نه.

واگذاری به بانک ها و هلدینگ پتروشیمی یا غیر؟!

هنوز مشخص نیست که قرار است ۸۵ درصد سهام سرخ آبی ها (طبق اعلام سازمان خصوصی سازی) در اختیار بانک ها قرار بگیرد و یا قرار است از مشتری جدید در روز سوم اردیبهشت رونمایی شود. اما آنچه که تا امروز محتمل تر به نظر می رسد واگذاری سهام این دو باشگاه به چند بانک و البته یک هلدینگ پتروشیمی است. در مورد پرسپولیس گفته می شود ۴۰ درصد سهام در اختیار بانک شهر و ۴۵ درصد باقیمانده به طور مساوی در اختیار بانک های ملت ، صادرات و تجارت قرار خواهد گرفت. در مورد استقلال هم می گویند ۵ درصد سهام در اختیار هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ۸۰ درصد باقیمانده به شکل مساوی در اختیار ۴ شرکت وابسته به این هلدینگ واگذار خواهد شد. حال چقدر این گفته ها صحت دارد باید منتظر باشیم و ببینیم در نهایت چه اتفاقی می افتد.

تکلیف طلب بانک شهر چه می شود؟!

می گویند بانک شهر در ابتدای همکاری با دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به هر باشگاه ۵/۲ میلیون یورو وام داده است. البته گفته می شود باشگاه پرسپولیس هم وام دیگری از این بانک دریافت کرده و قرار بوده با کارکرد پول ناشی از فروش سهام در این بانک اقساط آن پرداخت شود که البته ۲ با خبر رسید که باشگاه پرسپولیس برای حل مشکلاتش از این پول برداشت کرده و ظاهرا بخشی از اقساط بانک پرداخت نشده است! حال سوال اینجاست بانک شهر اگر سهام دار عمده باشگاه پرسپولیس شود این طلب را چطور دریافت خواهد کرد؟ آیا برنامه ویژه ای برای  درآمدزایی در این باشگاه دارد؟ علی الخصوص اینکه سازمان خصوصی سازی خریداران سهام را ملزم به درآمدزایی کرده و وعده داده که در صورت حفظ سود ناخالص در سطح ۲۵ تا ۳۰ درصد از تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصدی روی مبلغ اقساط بهره خواهند برد. جالب است اگر کار اقتصادی توسط خریداران صورت نگیرد و سوددهی در کار نباشد قرارداد ابطال شده و واگذاری لغو خواهد شد!

در گذشته شاهد از دست رفتن دارایی های باشگاه از جمله ساختمان کنونی باشگاه پرسپولیس  و پیشتر از آن ورزشگاه معروف به بولینگ عبده به واسطه بدهی های موجود بودیم و این نگرانی وجود دارد که این بار همان اتفاقات در مورد ورزشگاههای واگذار شده به این باشگاه صورت بگیرد.

تکلیف ورزشگاه کاظمی چه می شود؟!

سالهاست وعده داده شده که شهرداری تهران قصد دارد ورزشگاه شهید کاظمی را به پرسپولیس واگذار کند. اما تا امروز این اتفاق رخ نداده است و به نظر می رسد چنین قصدی هم برای انجام این کار وجود ندارد. اما سوال اینجاست اگر بانک شهر که کاملا متعلق به شهرداری تهران است سهام دار عمده پرسپولیس شود تکلیف این واگذاری چه خواهد شد. خرید سهام باشگاهی که ۳۲۰۰ میلیارد تومان ارزش گذاری شده است نباید بدون ساخت ورزشگاه مناسب برای یک آن باشگاه مطرح باشد. ایا شهرداری بالاخره می خواهد برای تیمی که سهامش را خریده ورزشگاهی مناسب ایجاد کند؟! آیا حاضر است ورزشگاه شهید کاظمی را کاملا در اختیار باشگاه پرسپولیس قرار دهد؟

ساختمان باشگاه پرسپولیس باز می گردد؟!

همه می دانند که ۳ دانگ سند ساختمان باشگاه پرسپولیس توسط شرکت شستا بابت بدهی فدراسیون فوتبال به این شرکت در اختیار گرفته است. این شرکت زیر مجموعه وزارت کار و بیمه تامین اجتماعی است و به دولت باز  می گردد. از طرفی برخی از بانک هایی که در ماجرای واگذاری سهام پرسپولیس مطرح می شوند بخشی از سهامشان در اختیار دولت است و دولت با در اختیار داشتن درصد بیشتری از سهام آنها مالکیت خود را در این بانک ها حفظ کرده است. آیا خرید سهام پرسپولیس توسط این بانک ها می تواند به بازگرداندن اسناد این ساختمان به باشگاه پرسپولیس شود؟ آیا مالکان اصلی بانک ها که دولت و شهرداری محسوب می شوند می خواهند دارایی های این باشگاه را به آن باز گردانند؟!

۳ اردیبهشت روز موعود سرخ آبی ها!

قرار است روز سوم اردیبهشت تکلیف واگذاری سهام دو باشگاه مشخص شود. بنگاه یا بنگاههای خواهان پرسپولیس باید ۳۲ میلیارد تومان  و بنگاه یا بنگاههای خواهان استقل نیز باید ۲۷ میلیارد تومان حساب سپرده در بانک عامل که گفته می شود بانک ملی است بازگشایی کنند و رسما برای خرید ۸۵ درصد سهام موجود استارت بزنند. این واگذاری قرار است از طریق فرابورس به مشتریانی انجام شود که از واژه های راهبردی و دارای اهلیت مدیریتی برایشان استفاده شده است. هر چند که هنوز شک و تردیدهای گذشته در مورد این واگذاری همچنان پابرجاست اما باید دید این بار شرایط فرق خواهد کرد یا نه. البته که در این شرایط هم دولت به طور کامل دل از پرسپولیس و استقلال نمی کند هرچند که نامش را نظارت بر مدیریت این دو باشگاه گذاشته است. نظارتی که با داشتن سهام در بانک ها و صنایع پتروشیمی توام شده است.

اردلان بزرگ نیا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر