نقدینگی در بانک‌ | ششمین حراج بازار باز | بانک مرکزی

تشدید تب نقدینگی در بانک‌ها / آمار جدید وام‌های بانک مرکزی

بانک مرکزی در پاسخ به این سفارش‌های ارسالی، برای پنجمین هفته متوالی حدود ۱۴۵ میلیارد تومان به بانک‌ها وام داد تا مازاد تقاضای وجوه نقد در این هفته به حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان برسد.

تشدید تب نقدینگی در بانک‌ها / آمار جدید وام‌های بانک مرکزی

به‌روزرسانی اخیر از فعالیت‌های بازار مالی نشان می‌دهد که تقاضای بانک‌ها برای وجوه نقد در بازار باز، در هفته‌ای که گذشت، به حدود هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. این افزایش، در حالی رخ داده که رقم تزریق پول بانک مرکزی در این بازار ثابت مانده است. در ادامه جزئیات بیشتری از عملکرد بازار مالی در این هفته را بررسی می‌کنیم.

بانک مرکزی که پایان هر هفته کاری با انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مربوط به نرخ‌های بازار باز و بازار بین بانکی را به‌روزرسانی می‌کند، امروز نیز گزارش مربوط به هفت روز منتهی به ۱۶ بهمن را منتشر کرد.

داده‌های گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهند که سفارش‌های ارسالی توسط بانک‌ها در بازار باز برای وام‌گیری از بانک مرکزی برای هفتمین هفته متوالی افزایش یافته اما بانک مرکزی باز هم بدون در نظر گرفتن این موضوع، وام‌دهی خود به بانک‌ها از طریق این بازار را ثابت نگه داشته است.

تشدید تب نقدینگی در بانک‌ها

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، مجموع سفارش‌های ثبت شده توسط بانک‌ها در بازار باز این هفته از ۱۶۳ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

به این ترتیب، این رقم که در مقایسه با هفته گذشته حدود هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، به بالاترین سطح خود از میانه خرداد ماه به این سو رسیده است.

از سوی دیگر اما بانک مرکزی در پاسخ به این سفارش‌های ارسالی، برای پنجمین هفته متوالی حدود ۱۴۵ میلیارد تومان به بانک‌ها وام داد تا مازاد تقاضای وجوه نقد در این هفته به حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان برسد.

لازم به ذکر است که در همین مدت، بیش از ۱۴۵.۶ هزار میلیارد تومان از مبلغی که بانک مرکزی از طریق بازار باز به بانک‌ها قرض داده بود، سررسید شد و به منابع بانک مرکزی بازگشت.

رشد ۱۱ هزار میلیارد تومانی تزریق پول در بازار شبانه

بررسی عملکرد بانک مرکزی در بازار بین بانکی نیز حاکی از افزایش مداخله این نهاد در این بازار است.

آمار و ارقام منتشر شده نشان می‌دهند که شبکه بانکی کشور در هفته منتهی به ۱۶ بهمن ماه، بیش از ۴۴.۱ هزار میلیارد تومان از کانال بازار شبانه از بانک مرکزی قرض گرفته که از رشد ۱۱ هزار میلیارد تومانی این مبلغ در مقایسه با هفته گذشته حکایت دارد.

این در حالیست که در همین مدت بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از این منابع توسط بانک‌ها به بانک مرکزی پس داده شد.

جزئیات چهل و ششمین حراج بازار باز سال ۱۴۰۲

آنگونه که در گزارش بانک مرکزی درج شده، جرئیات عملیات بازار باز در هفته سوم بهمن ماه تغییر چندانی نسبت به هفته گذشته نداشته است.

در چهل و ششمین حراج بازار باز امسال، بانک مرکزی باز هم به ۲۴ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی نیز وام داده است.

از سوی دیگر، نرخ توافق بازخرید که بیشتر با نام نرخ ریپو در ادبیات اقتصادی مطرح است، همچنان در ۲۳ درصد میخکوب شده و مدت توافق بازخرید که همان تاریخ سررسید تسهیلات اعطا شده توسط بانک مرکزی به بانک‌هاست، در هفت روز ثابت باقی مانده است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر