مالیات مشاغل | فرار مالیاتی | مالیات کارتخوان

سقف معافیت از مالیات کارتخوان چقدر است؟

طبق قانون مالیات‌ مستقیم کشور ایران، مشاغلی که سود کمتر از ۳۵.۶۰۰.۰۰۰ تومان در سال دارند از پرداخت مالیات معاف هستند.

سقف معافیت از مالیات کارتخوان چقدر است؟

فرار مالیاتی یعنی عدم پرداخت مالیات بر درآمد و یا انطباق با الزامات مالیاتی به صورت قانونی. این اقدام غیر قانونی است و ممکن است تحت تعقیب قرار گیرید. افراد و شرکت‌ها معمولا به دنبال کاهش میزان مالیات خود هستند اما فرار مالیاتی همیشه با مشکلات حقوقی و مالی همراه است. از جمله عواقب فرار مالیاتی می‌توان به پرداخت جریمه، محاسبه مجدد مالیات و حتی مجازات زندانی اشاره کرد. بهترین راه برای افراد و شرکت‌ها رعایت قوانین مالیاتی و اعمال مشورت مالیاتی صحیح است تا از عواقب ناخوشایند فرار مالیاتی جلوگیری کنند.

این مشاغل در دسته پله اول مالیاتی قرار می‌گیرند و درصورتی‌که مبلغ درآمد سالانه بیشتر از این مقدار باشد، نسبت به سود برای آن‌ها مالیات در نظر گرفته می‌شود.

مشاغلی که مازاد سود آن‌ها بین ۳۵.۶۰۰.۰۰۰ تا ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان در سال است، در پله دوم پرداخت مالیات قرار می‌گیرند و باید ۱۵ درصد مالیات پرداخت کنند.

افرادی که در پله سوم مالیاتی قرار می‌گیرند نیز با مازاد سود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان شامل ۲۰ درصد مالیات می‌شوند.

در آخرین پله مالیاتی یا پله چهارم، به درآمد سالانه ۱۰۰ میلیون تومان، ۲۵ درصد مالیات تعلق می‌گیرد که صاحب کسب‌وکار باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. البته فقط مالیات کارتخوان نیست، برخی از فروشگاه‌ها موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیز هستند.

زمانی که هزینه‌های مالیاتی برای کسب‌وکارهای کوچک کاهش یابد، صاحبان این مشاغل درآمد بیشتری خواهند داشت و افراد بیشتری به راه اندازی شغل ترغیب خواهند شد.

علاوه‌بر این، معاف کردن برخی مشاغل از پرداخت مالیات، افراد را به سمت استفاده از روش‌های پرداخت الکترونیک تشویق می‌کند و شاهد کاهش استفاده از نقدینگی خواهیم بود.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر