کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۱۴۵

نونوار شدن ناوگان هوایی با خرید هواپیماهای جدید / دلار امریکا قدرت گرفت

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

نونوار شدن ناوگان هوایی با خرید هواپیماهای جدید / دلار امریکا قدرت گرفت

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۴ ژانویه ۲۰۲۴ ( ۱۴ دی ماه ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

  • سقوط سهام آسیایی، بازتاب شروع ضعیف وال استریت در سال ۲۰۲۴ است

پس از شروع ضعیف سال ۲۰۲۴ در وال استریت، سهام آسیایی روز پنجشنبه سقوط کرد. این اتفاق با بازگشایی بازارهای ژاپن رخ داد. مردم توکیو از بازگشایی بازار پس از تعطیلات سال نو احساس ناراحتی می‌کردند. آنها به جای جشن گرفتن با زنگ معمول، یک لحظه سکوت کردند، زیرا زلزله بزرگ روز دوشنبه حداقل ۷۷ کشته برجای گذاشت و بسیاری از افراد همچنان مفقود هستند. شاخص Nikkei ۲۲۵ که شاخص اصلی سهام ژاپن است با ۰.۵ درصد کاهش به ۳۳۲۸۸.۲۹ واحد رسید.

  • فروش خودروهای برقی در استرالیا اوج گرفت

در سال ۲۰۲۳، استرالیا بالاترین فروش خودروهای برقی (EVs) را داشت، اما بیشتر وسایل نقلیه فروخته شده همچنان کامیون‌های سنگین و شاسی بلندها بودند. در سال گذشته، ۷.۲ درصد از کل خودروهای فروخته شده با باتری برقی بودند. پس از یک دهه تحت حاکمیت دولت‌های محافظه‌کار که مخالف پذیرش خودروهای الکتریکی بودند، دولت کنونی، که در سال ۲۰۲۲ قدرت را به‌دست آورد، یک استراتژی ملی خودروهای الکتریکی را راه‌اندازی کرد و صدها میلیون دلار برای حمل‌ونقل پاک فراهم کرد.

 

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

  • رشد دوباره شرکت‌های کانادایی با آغاز سال نو

انتظار می‌رود شرکت‌های کانادایی که در زمینه انرژی، نیرو و معدن فعالیت دارند، در امسال معاملات تجاری بیشتری را انجام دهند. به این دلیل که نرخ‌های بهره پایین‌تر است و این امر باعث می‌شود که آنها پول قرض کنند و در فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند. در سال ۲۰۲۳، ادغام‌ها و تملک‌های کلی کمتری در بین شرکت‌های کانادایی به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ صورت گرفت، اما اکنون انتظار می‌رود که وضعیت بهبود یابد. این احتمال وجود دارد که بانک کانادا، که نرخ بهره را تا ۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش داد، از ماه آوریل شروع به کاهش هزینه‌های استقراض کند.

  • هواپیماهای پهن پیکر جدید در راه چین

شرکت Cathay Pacific Airways هنگ کنگ در فکر خرید هواپیماهای پهن پیکر جدید جدید برای به روز رسانی ناوگان خود است. آنها از شرکت‌هایی مانند ایرباس و بوئینگ اطلاعاتی در مورد هواپیماهایشان درخواست کرده‌اند، که این نخستین قدم برای خرید هواپیماهای جدید است. این شرکت هواپیمایی برای نخستین بار در اواخر سال ۲۰۲۲ امکان برگزاری مسابقه پهن بدنه متوسط را اعلام کرده بود.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

  • لرزه بر اقتصاد ژاپن با شروع سال جدید

ین( واحد پول ژاپن) دوباره تحت فشار قرار گرفته است زیرا زلزله قدرتمندی که در روز سال نو ژاپن را لرزاند، لغو نرخ‌های بهره منفی را برای بانک مرکزی ژاپن دشوارتر می‌کند.​ شرکت مورگان استنلی MUFG Securities پیش‌بینی خود را برای تصمیم بانک ژاپن در مورد نرخ بهره در این ماه تغییر داده است. آنها اکنون فکر می‌کنند که بانک سیاست فعلی را حفظ خواهد کرد زیرا به زمان نیاز دارند تا بفهمند فاجعه شبه جزیره نوتو چگونه بر اقتصاد تأثیر گذاشته است. بعید است که حداقل تا آوریل تغییری رخ دهد.

  • سبقت دلار امریکا از ین ژاپن

روز پنجشنبه، ارزش دلار امریکا اندکی افزایش یافت زیرا سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند که فدرال رزرو تا چه اندازه نرخ‌های بهره را در امسال کاهش خواهد داد. با از سرگیری فعالیت‌های تجاری ژاپن پس از تعطیلات طولانی سال نو، دلار امریکا در برابر ین ژاپن در آسیا به بالاترین سطح خود در بیش از دو هفته گذشته رسید. ارزش دلار امریکا در مقایسه با ین ژاپن به بالاترین سطح ۱۴۳.۹۰ ین رسید، اما پس از آن اندکی کاهش یافت و به ۱۴۳.۷۵ ین رسید. این تغییر نشان دهنده افزایش بیش از ۰.۹ درصدی ارزش دلار در برابر ین نسبت به روز گذشته است که بهترین عملکرد آن از اکتبر را نشان می‌دهد.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر