کاهش قیمت مسکن | خرید خانه | قیمت مصالح ساختمانی

احتمال کاهش قیمت مسکن قوت گرفت / ماجرا چیست؟

افزایش ۴۷.۳ درصدی متوسط قیمت نهاده‌های ساختمانی در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به‌همراه بیشترین تورم در گروه شیشه (۶۳ درصد) و کاهش ۱.۹ درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه مسکن در تهران، انگیزه‌ای برای بهبود بازار مسکن و کاهش هزینه ساخت فراهم کرده است.

احتمال کاهش قیمت مسکن قوت گرفت / ماجرا چیست؟

کیفیت مصالح ساختمانی برای ایمنی، مقاومت، پایداری و طول عمر ساختمان از اهمیت بسیاری برخوردار است، این نکته تاثیر ویژه ای بر قیمت مصالح ساختمانی و در نهایت قیمت مسکن می گذارد. انتخاب مصالح با کیفیت و مناسب با ساز و کار ساختمان، تاثیر فوق العاده مثبتی در پایداری خاک و ساختمان دارد. از جمله عوامل موثر بر کیفیت مصالح ساختمانی می‌توان به ضخامت، جنس و چگالی مواد، دمای محیط، رطوبت و نور اشاره کرد. همچنین، فرآیند تولید و انبار کردن مصالح نیز تاثیر قابل توجهی بر کیفیت آن دارد. برای بهینه شدن کیفیت مصالح، باید از مواد با استانداردهای کیفیت بالا استفاده شود و نیز فرآیند تولید، ترابری و نگهداری آنها را به دقت رعایت کرد. در کل، توجه به کیفیت مصالح ساختمانی به عنوان یکی از مهمترین اصول ساختمانی، به ایجاد سازه‌ای پایدار، با مقاوت و ایمنی بالا، کمک می‌کند.

مرکز آمار ایران از افزایش ۴۷.۳ درصدی متوسط قیمت نهاده‌های ساختمانی در تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل خبر داد. رشد این شاخص در فصل تابستان ۱.۹ درصد بوده که نسبت به فصل بهار کاهش چشمگیری دارد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی این مرکز، در تابستان امسال بیشترین تورم سالانه به گروه شیشه اختصاص داشته که میانگین قیمت آن ۶۳ درصد رشد کرده و در مقابل کمترین تورم معادل ۳۳.۹ درصد مربوط به گروه سنگ بوده است.

همچنین در فصل تابستان امسال، تورم نقطه‌به‌نقطه نهاده‌های ساختمان مسکونی در شهر تهران ۴۷.۳ درصد بوده که در مقایسه با تورم نقطه‌به‌نقطه فصل بهار ۷.۶ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، در تابستان امسال، سازندگان برای خرید یک سبد یکسان از نهاده‌های ساختمانی، ۴۷.۳ درصد بیشتر از تابستان سال قبل هزینه کرده‌اند.

از منظر شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه، در تابستان امسال بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه معادل ۷۴.۷ درصد به گروه یراق‌آلات درب و پنجره تعلق داشته و کمترین تورم نقطه‌به‌نقطه معادل ۲۹.۶ درصد در گروه نقاشی تجربه شده است.

مرکز آمار ایران، تورم نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان را نیز ۱.۹ درصد اعلام کرده که در مقایسه با تورم ۱۳.۶ درصدی در فصل بهار امسال ۱۱.۷ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. این میزان کاهش، می‌تواند نویدی برای آرام گرفتن بازار مصالح ساختمانی و به‌تبع آن بهبود قیمتی بازار مسکن باشد.

از این منظر، در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی معادل ۲۰.۶ درصد در گروه گچ و گچ کاری و کمترین تورم فصلی معادل منفی ۶.۵ در گروه آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل ثبت شده است.

در حالی رشد قیمت نهاده‌های آهنی و فولادی در فصل تابستان کاهشی شده، که پیش‌ازاین به بهانه سهم این نهاده در گرانی هزینه ساخت مسکن دولتی، پویشی برای خروج محصولات فولادی و سیمان از بورس کالا به راه افتاده بود.

طرح آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی از سال ۱۳۶۵ به‌صورت ۶ ماهه در سطح شهر تهران توسط مرکز آمار ایران اجرا می‌شود و از تابستان ۱۴۰۰ این طرح به‌صورت فصلی در حال اجراست.

در این آمارگیری، اطلاعات مربوط به قیمت مصالح ساختمانی با مراجعه به تولیدکنندگان یا عمده‌فروشان مصالح ساختمانی و با استفاده از تبلت، جمع‌آوری می‌شود.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر