بورس | بورس اوراق | بازار سرمایه | بازار سهام | بورس کالا

۲ تاثیر عمده بازار سرمایه گذاری حرفه ای بر بورس / تفکیک سرمایه گذاران تا چه حد کارساز است؟

کارشناس بازار سرمایه با بیان این که بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای باید بازاری باشد که یکسری افراد واجد شرایط در آن حضور داشته و سرمایه‌گذاری کنند، افزود: همچنین افراد حقیقی که سابقه طولانی‌تر، تحصیلات مرتبط‌تر، حجم معاملات و گردش معاملات بالایی دارند می‌توانند در این بازار به عنوان سرمایه‌گذاران حرفه‌ای فعالیت کنند.

۲ تاثیر عمده بازار سرمایه گذاری حرفه ای بر بورس / تفکیک سرمایه گذاران تا چه حد کارساز است؟

سرمایه‌گذاری در بورس به معنای خرید و فروش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است و این عمل افراد و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا درآمد و سود از افزایش ارزش سهام یا تقاضا و عرضه در بازار بورس را بدست آورند. این نوع سرمایه‌گذاری معمولاً با ریسک‌هایی همراه است و نیاز به تحلیل دقیق و مطالعه بازار دارد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای به‌واسطه تنوع‌بخشی به ابزارهای تأمین مالی، بازار سرمایه را در انجام وظایف خود بیش‌ازپیش یاری می‌کند. 

عزت‌اله طیبی،کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای، مانند بازارهای اصلی و فرعی بورس، یکی از بازارهای زیر مجموعه شرکت بورس تهران به شمار می‌رود، گفت: در این بازار، سهام شرکت‌های پروژه، صندوق‌های جسورانه و صندوق‌های خصوصی عرضه می‌شوند. سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها یا صندوق‌ها را دارند، در بستر بازار سرمایه و با پذیرش توافق‌نامه فعالیت در این بازار، نمادهای مربوطه را خریداری می‌کنند.

وی با بیان این که بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای باید بازاری باشد که یکسری افراد واجد شرایط در آن حضور داشته و سرمایه‌گذاری کنند، افزود: همچنین افراد حقیقی که سابقه طولانی‌تر، تحصیلات مرتبط‌تر، حجم معاملات و گردش معاملات بالایی دارند می‌توانند در این بازار به عنوان سرمایه‌گذاران حرفه‌ای فعالیت کنند.

تنوع‌بخشی ابزارهای تأمین مالی

طیبی درباره دلایل راه‌اندازی بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌‎ای اظهار داشت: به نظر می‌رسد راه‌اندازی بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای به‌واسطه تنوع‌بخشی به ابزارهای تأمین مالی، بازار سرمایه را در انجام وظایف خود در گستره اقتصاد کشور بیش‌ازپیش یاری کند.

به گفته وی؛ در حال حاضر بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای به صورت جسته گریخته در حال انجام است و افراد بیانیه ریسک را امضا کرده و ریسک‌ها را می پذیرند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در بازار سرمایه «شرکت‌های پروژه (سهامی عام)»، «صندوق‌های پوشش ریسک»، همچنین «صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و جسورانه» از جمله ابزارهایی هستند که به دلیل نوع ریسک‌های مترتب بر آنها برای عرضه به عموم مردم پیشنهاد نمی‌شوند، از سویی دیگر بسیاری از پروژه‌های تعریف‌شده در سراسر کشور که قادر به استفاده از ابزارهای متعارف تأمین مالی در بازار سرمایه نیستند می‌توانند از ابزارهای فوق‌ برای پیشبرد اهداف خود منتفع شوند.

بهینه سازی زیرساخت

طیبی ادامه داد: به نظر می‌رسد این موضوع می‌تواند در آینده برای برخی معاملات در حوزه مشتقات و صندوق‌هایی که مناسب سهامداران خرد نیست و ریسک بالایی داردند، گسترش یابد. همچنین بهتر است زیرساختی برای تمایز افراد حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در این بازار ایجاد شود به طوری که در سامانه‌ای اطلاعات مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی تکمیل و پس از اعتبار سنجی و ارزیابی‌هایی، سرمایه‌گذار حرفه‌ای از غیرحرفه‌ای تشخیص داده شود تا وقتی شخصی با کُد بورسی وارد سامانه معاملات می‌شود اگر سهمی یا صندوقی مختص سرمایه‌گذار حرفه‌ای است بتواند بدون درنگ تشخیص داده شود.

طیبی با اعلام اینکه دنیا به سمت سرمایه‌گذار حرفه‌ای پیش رفته است و صندوق‌های پوشش ریسک مختص این نوع سرمایه‌گذاران است، خاطرنشان کرد: در کشور ما ضرورت دارد بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای توسعه یابد و افراد واجد شرایط در آن حضور داشته باشند.

این فعال صنعت بازارگردانی گفت: حتی برخی ناشران یا صندوق‌ها هم با ورود به این بازار دیگر با دغدغه فکری در مواجه با سهامداران خرد برای شرکت خود مواجه نخواهند شد و ذهن آنها جسورانه‌تر به دنبال افزایش سود شرکت پیش رفته و دیگر درگیر برنامه‌ریزی کوتاه مدت و پاسخگویی به سهامداران خرد و کم ریسک نخواهد بود.

منبع: سنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر