اختصاصی تیترکوتاه؛

بدهکاری عجیب فدراسیون فوتبال به داوران/ چرا حق داوران زن فوتسال را می خورند؟

داوران فوتسال خانم در لیگ‌های فوتسال ایران نه تنها از پرداختی‌های سال‌های ۹۷ و ۹۸ دست‌شان کوتاه شده است بلکه آن‌ها به دلیل این‌که گفته می‌شود دستمزد سال ۱۴۰۰ آن‌ها بر عهده فدراسیون فوتبال بوده و اسناد ابلاغ داوران نیز گم شده است بابت قضاوت‌های سال ۱۴۰۰ هم چیزی نمی‌گیرند و اگر این‌گونه باشد برای سال ۱۴۰۱ هم امید چندی به پرداخت‌ها وجود ندارد.

بدهکاری عجیب فدراسیون فوتبال  به داوران/ چرا حق داوران زن فوتسال را می خورند؟

گروه ورزشی تیترکوتاه: در حالی که خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال درگیر توضیح دادن سن فرزندش و اغلب رسانه‌ها درگیر برملا کردن روابط خانوادگی او که وارد داوری فوتبال شده‌اند است، داوران خانم فوتسال همچنان در مقابل حقی که از به وضوح از آن‌ها گرفته شده است سکوت کرده‌اند، سکوتی که نه از سر رضایت بلکه به‌واسطه ترس و نگرانی از طرد و بیرون انداخته شدن و دردسرهای بعد از آن و به هدر رفتن زحمات‌شان تصمیم به آن گرفته شده است. داورانی که سال‌ها است در لیگ‌های مختلف کشور سوت زده‌اند و هیچ‌وقت صدای‌شان برای پرداختی‌های‌شان به جایی نرسیده است گرچه برخی از رسانه‌ها هم به این موضوع پرداخته‌اند ولی انگار زور فدراسیون فوتبال حتی از افکار عمومی هم بالاتر است که این ظلم آشکار را به روی خود نمی‌آورند. برای روشن شدن این موضوع درددل‌های‌ داوران فوتسال را شنیدیم و البته که این  همصحبتی  تیترکوتاه با داوران فوتسال با قول فاش نشدن اسامی‌شان بود، چرا؟ به همان دلیل که پیش‌تر نوشته شد، ترس از طرد یا کنار گذاشته شدن!

می‌گویند ۱۴۰۰ ولی ما از ۱۳۹۷ طلبکاریم

یکی از داوران فوتسال ایران با گلایه از بی‌توجهی فدراسیون فوتبال به پرداخت حق‌الزحمه‌های داوری بانوان گفت: می‌گویند داوران خانم از سال ۱۴۰۰ طلبکارند ولی ما از سال ۱۳۹۷ پرداختی نداشتیم، فقط در این میان سال ۱۳۹۹ به طور کامل پرداخت شد و  بقیه‌ی سال‌ها پرداختی نداشتیم.

وی افزود: البته که برای لیگ امسال هر دوماه با داوران تسویه حساب می‌شود ولی نگرانی ما از ندیده گرفتن شدن مطالبات‌مان است.

یکی دیگر از داوران فوتسال در تکمیل صحبت‌های همکارش افزود: اوایل آذر ماه طلب داوران فوتسال آقایان ریخته شد ولی برای خانم‌ها خبری نیست و از آن ناراحت‌کننده‌تر این است که شنیده‌ایم اسناد مربوط به تعداد داوری‌های خانم‌ها گم شده و به‌همین دلیل می‌خواهند بگویند که همه‌ی پرداختی‌ها انجام شده است تا دیگر دراین‌باره پیگیری انجام نشود ولی شما بدانید که ما طلبکاریم و انتظار داریم بعد از سال‌ها سکوت مطابق قوانین پرداختی‌های ما هم به‌طور کامل انجام شود.

نمی‌خواهیم این‌گونه مورد بی‌توجهی قرار بگیریم

وی تصریح کرد: این موضوع را هم در نظر بگیرید که پرداختی‌های سال ۱۳۹۷ با تورمی که وجود دارد الان در حال حاضر هیچ کجای زندگی‌مان را تامین نمی‌کند ولی این‌که به‌طور کامل ما را ندیده بگیرند رفتار نادرستی است و ما داوران نمی‌خواهیم این‌گونه مورد بی‌توجهی قرار بگیریم‌.

دیگر داور فوتسال ایران در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار ما اظهار کرد: در تسویه شدن بعضی از داوری‌ها در همین دوماه ابهاماتی برای من و تعدادی از داوران وجود دارد، این‌که دو داور از یک استان به یک مسابقه مجتمع می‌روند و با تعداد و زمان مساوی بازی و حضور در محل مسابقات دو رقم متفاوت دریافت می‌‌کنند برایم مبهم است. چرا یکی از آن داوران باید به طور مثال ۲ میلیون و دیگری ۶ میلیون دریافت کند؟ این تفاوت دو سه میلیونی از کجا می‌آید؟ وجود این تفاوت آشکار مالی یکی از چالش‌های ما داوران است و هیچ وقت متوجه نمی‌شویم پرداختی‌ها که اشل مشخصی هم دارد چگونه بررسی می‌شود که این‌گونه متفاوت وارد حساب‌ها می‌شود؟

وی عنوان کرد: شاید ما هم مانند داوران خانم در فوتبال نباید سکوت می‌کردیم، البته که آن‌ها هم روزهای سختی را گذراندند و سال ۹۸ بود که به خاطر اعتراض به پرداخت نشدن حق‌الزحمه‌های‌شان به دستور رئیس وقت کمیته داوران طرد شدند و چند هفته از حضور در مسابقات محروم شدند و از نیروهای جایگزین استفاده شد که خب شاهد نتایج داوری ضعیف هم بودیم ولی خب بالاخره بعد از چند هفته با عذرخواهی برگشتند و پرداختی‌های‌شان انجام شد ولی چون داوران فوتسال همیشه سکوت کرده‌ایم انگار از پیش چشمان مسئولان محو شده‌ایم و فردی به فکر دغدغه‌های مالی ما نیست.

بخش از مطالبات بر اساس نظام قدیم پرداخت شده است

دیگر داور فوتسال ایران اضافه کرد: داوران فوتسال خانم دستمزدی دریافت نکردند و اگر طی این‌ سال‌ها پرداختی هم بوده آنقدر ناچیز و تکه‌ای پرداخت شده که هیچ‌کدام از داوران متوجه پرداختش نشده‌ایم که البته من فکر نمیکنم اصلا پرداختی انجام شده باشد.

وی تصریح کرد: بخشی از مطالبات ۱۴۰۰ بر اساس نظام قدیم پرداخت شده در حالی که نظام ۱۴۰۰، چهار برابر مبلغ پرداخت شده است و مابعد تفاوت آن هم پرداخت نشد.

یکی دیگر از داوران با اشاره به هزینه‌های رفت‌وآمد برای حضور در محل برگزاری مسابقات نیز این‌گونه ادامه داد: در همین اشل بندی‌ها هزینه ایاب و ذهاب هم درج شده است ولی اگر با اتوبوس رفت‌وآمد کنیم به طور مثال ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنم ولی هزینه ایاب  و ذهابم را مثلا ۷۰ هزار تومان محاسبه می‌کنند که این به هیچ وجه با آن‌چه که پرداخت کردیم همخوانی ندارد و ایاب و ذهاب انگار هنوز با نرخ قدیمی محاسبه می‌شود و من فکر می‌کنم ما فقط از جیب‌مان هزینه می‌کنیم تا به آن‌چه که علاقه داریم بپردازیم و قضاوت کنیم و فدراسیون هم به این علاقه و اشتیاق ما برای نتیجه گرفتن از زحمات‌مان آگاه است و استفاده‌اش را می‌کند.

واریزی‌های نامشخص

حالا داوران فوتسال خانم در لیگ‌های فوتسال ایران نه تنها از پرداختی‌های سال‌های ۹۷ و ۹۸ دست‌شان کوتاه شده است بلکه آن‌ها به دلیل این‌که گفته می‌شود دستمزد سال ۱۴۰۰ آن‌ها بر عهده فدراسیون فوتبال بوده و اسناد ابلاغ داوران نیز گم شده است بابت قضاوت‌های سال ۱۴۰۰ هم چیزی نمی‌گیرند و اگر این‌گونه باشد برای سال ۱۴۰۱ هم امید چندی به پرداخت‌ها وجود ندارد و این در حالی است که داوران زن فوتسال ایران حتی طبق اشل فدراسیون هم مبلغ مشخصی را دریافت نمی‌کنند و از واریزی‌های فدراسیون اطلاع دقیقی ندارند، هر چند اشل مشخص‌شده هم نشان می‌دهد سهم داوران فوتسال در بخش خانم‌ها ناچیز بوده است. حال باید دید سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برای حل این مشکل و دغدغه داوران فوتسال قدمی خواهند برداشت یا این حق‌الزحمه‌ها میان سکوت داوران به هیچ گمارده خواهد شد. این درحالی است که حتی اگر اسناد هم گم شده باشند با یک استعلام از هیئت‌های استانی می‌توان ابلاغ تعداد نه چندان زیاد داوران لیگ‌های مختلف فوتسال را طی سال‌های گذشته دریافت کرد.

به گزارش تیتر کوتاه، درطبقه بندی جدید فدراسیون برای داور یک در رقابت‌های لیگ برتر فوتسال بانوان در بخش فعلی ۸.۶۲۴.۰۰۰ ریال،  در بخش نهایی ۱۷.۲۴۸.۰۰۰ ریال و در سایر مسابقات بانوان ۷۸۴.۰۰۰ ریال در بخش فعلی و ۱.۵۶۸.۰۰۰ ریال در بخش نهایی در نظر گرفته شده است و جالب است بدانیم که داور۱ لیگ برتر فوتسال آقایان در رقابت های لیگ برتر در بخش فعلی ۱۳۶۰۸.۰۰۰ ریال و در بخش نهایی ۲۷۲۱۶۰۰۰ ریال دریافتی‌اش محاسبه شده است.

  تیترکوتاه در این زمینه منتظر پاسخ متولیان امر در فدراسیون فوتبال خواهد بود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر