به صحرایی زمان بدهید تا مشکل فرهنگیان را حل کند

نماینده مجلس گفت: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم مشکلاتی را که از قبل روی دوش وزرای قبلی بوده و اکنون به ایشان به ارث رسیده، وزیر جدید یک‌شبه حل کند. باید به آقای صحرایی زمان بدهیم که بتواند موانع را یکی‌یکی رفع کند».

به صحرایی زمان بدهید تا مشکل فرهنگیان را حل کند

کمبود معلم در کشور تبعات جدی و گسترده‌ای دارد. این موضوع باعث شده که بسیاری از مدارس در مناطق مختلف کشور با مشکلاتی مانند کمبود کادر اموزشی، کاهش کیفیت آموزش و پرهیز از تحصیل توسط دانش‌آموزان مواجه شوند. همچنین، کمبود معلم می‌تواند به تعطیلی مدارس و تحت فشار قرار دادن معلمان موجود منجر شود. این موضوع نه تنها برای آینده دانش‌آموزان بلکه برای آینده کشور نیز تاثیرات منفی خواهد داشت. برای حل این مشکل، باید تلاش کرد تا شرایطی برای جذب و حفظ معلمان بهبود یابد و از آن‌ها حمایت کرد.

ماه مهر ۱۴۰۲ از نیمه گذشت و طبق اظهارات برخی نمایندگان و انتقادات و تذکراتی که این روز‌ها در صحن علنی به وزیر آموزش و پرورش می‌دهند، ۲۳ هزار کلاس درس در کشور معلم ندارند و بسیاری از دانش‌آموزان هنوز کتب درسی را لمس نکرده‌اند! مسئله‌ای که منجر به جمع‌آوری امضا به منظور طرح استیضاح صحرایی شده است؛ چراکه مقوله کمبود معلم مسئله‌ای نیست که وزیر آموزش و پرورش را غافلگیر کرده باشد و نتواند این کمبود معلم را با آغاز سال تحصیلی پیش‌بینی و مدیریت کند.

با این حال ذبیح‌الله اعظمی‌ساردویی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس یازدهم، با تأکید بر اینکه مخالف استیضاح وزیر آموزش و پرورش است، دلایل مخالفت خود با این استیضاح را تشریح کرد. او توضیح داد: «مخالف استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستم و استیضاح او را امضا نکرده‌ام. امیدوارم استیضاح او به صحن نیاید و اگر بیاید هم در مخالفت با آن صحبت خواهم کرد».

او با برشمردن دلایل مخالفت خود با استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: «به عنوان یک معلم و مدرس دانشگاه عملکرد ایشان و برنامه‌هایش را خوب ارزیابی می‌کنم و در این مدت هم عملکرد شایان دفاعی داشته است».

این نماینده مجلس ادامه داد: «نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم مشکلاتی را که از قبل روی دوش وزرای قبلی بوده و اکنون به ایشان به ارث رسیده، وزیر جدید یک‌شبه حل کند. باید به آقای صحرایی زمان بدهیم که بتواند موانع را یکی‌یکی رفع کند».

اعظمی همچنین درباره کمبود معلم در مدارس با وجود گذشت یک ماه از سال تحصیلی توضیح داد: «کمبود معلم در مهرماه در همه ادوار وجود داشته و امری طبیعی است. تا معلمان جابه‌جا شوند و در محل جدید مستقر شوند کمی نیاز به زمان دارد و قطعا این مشکل در آینده نزدیک رفع خواهد شد».

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس یازدهم تصریح کرد: «مجلس درباره جاماندگان نهضت سوادآموزی، پیش‌دبستانی‌ها، علوم‌قرآنی‌ها، غیرانتفاعی‌ها، طرح امین و... قرار بود همه آن‌ها را یک جا تجمیع کند و در تابستان به وزارت آموزش و پرورش معرفی کند تا کمبود معلمش را جبران کند؛ اما مجلس وارد بررسی برنامه هفتم شد و این موضوع بلاتکلیف ماند».

او درباره قبول‌شدگان ماده ۲۸ توضیح داد: «طبق ماده ۲۸ تعدادی معلم جدید قبول شده و مصاحبه انجام داده‌اند، اما بالاخره پروسه آن زمان‌بر است. معلمان قبول‌شده ماده ۲۸ هم باید سر کلاس حاضر شوند و هم دوره پودمانی ضمن خدمت را بگذرانند که به زمان نیاز دارد».

این نماینده مجلس نگاه وزیر آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان را شایان تقدیر دانست و گفت: «نگاه ویژه به دانشگاه فرهنگیان و تأمین معلم از مسیر دانشگاه فرهنگیان از سوی وزیر مربوطه قابل تقدیر است و باید بزرگ داشته شود».

اعظمی همچنین ادامه داد: «از آنجایی که حضور در دانشگاه فرهنگیان شغل ثابت است، کسانی که پزشکی قبول نشوند حتما گزینه بعدی آن‌ها معلمی خواهد بود، پس نخبگان به این دانشگاه می‌روند؛ چراکه شغل دارند و از همان ابتدا حقوق دریافت می‌کنند و به عنوان معلم در دانشگاه فرهنگیان تربیت می‌شوند. این اتفاق مهمی است که باید به آن توجه شود».

او با اشاره به اینکه علاوه بر دولت، مجلس هم در این حوزه کوتاهی‌هایی داشته است، بیان کرد: «هم دولت در بودجه تخصیصی برای معلمان کوتاهی کرده و هم مجلس. هرچند مجلس یازدهم در رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۰ سال قدم مثبتی برداشته است، اما وزارت آموزش و پرورش همچنان با کمبود معلم مواجه است و باید در‌این‌باره گام‌های بلندتری بردارد».

این نماینده تأکید کرد: «با وجود همه تلاش‌ها، متأسفانه همچنان مدارس کانکسی، فرسوده، دوشیفت و... وجود دارد و این مشکلات مربوط به آقای صحرایی نیست و از دوره مدیریت وزرای قبل هم وجود داشته است؛ بنابراین ما نمایندگان باید پاسخ‌گو باشیم که چقدر بودجه برای مدارس تخصیص داده‌ایم که مدارس دوشیفت را کم کنیم؟ چقدر می‌توانیم به سراغ خیرین مدرسه‌ساز برویم؟ بنابراین همه مشکلات را نباید به دوش وزارت آموزش و پرورش و وزیر مربوطه بیندازیم».

او در پایان تأکید کرد که باید به صحرایی فرصت بیشتری داده شود تا بتواند مشکلات این حوزه را تا حد امکان رفع کند.

منبع: مشرق
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • سیدمحمد

    نماینده چاخان دورانت به سر رسید صد رحمت به نوری برو خودت جمع کن بود ونبودش آقای صحرایی فرقی ندارد

  • ناشناس

    به هر وزیر زمان بدهید تا مشکلات را حل کند😑

  • حسن

    وزیر فقط بتونه شلوارشو بالا بکشه کافیه. خاک تو سر مملکت با این شکل و قیافه وزیرش

  • ناشناس

    مطالبات فرهنگیان هم چنان بر زمین مانده و وزیر آموزش و پرورش دائم وعده می دهد این موضوع باعث یأس و نا امیدی معلمان شده

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر