این نماینده از خجالت وزیر فرهنگیان درآمد / استیضاحت می کنیم!

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم، از موافقان استیضاح وزیر آموزش و پرورش است و طبق گفته او طرح استیضاح وزیر را امضا کرده است. سعیدی درخصوص طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: «رویکرد‌های سازمان امور استخدامی و آموزش و پرورش به گونه‌ای است که روز به روز چالش کمبود معلم در مناطق محروم را بیشتر می‌کند».

این نماینده از خجالت وزیر فرهنگیان درآمد / استیضاحت می کنیم!

کمبود معلم در کشور تبعات جدی و گسترده‌ای دارد. این موضوع باعث شده که بسیاری از مدارس در مناطق مختلف کشور با مشکلاتی مانند کمبود کادر اموزشی، کاهش کیفیت آموزش و پرهیز از تحصیل توسط دانش‌آموزان مواجه شوند. همچنین، کمبود معلم می‌تواند به تعطیلی مدارس و تحت فشار قرار دادن معلمان موجود منجر شود. این موضوع نه تنها برای آینده دانش‌آموزان بلکه برای آینده کشور نیز تاثیرات منفی خواهد داشت. برای حل این مشکل، باید تلاش کرد تا شرایطی برای جذب و حفظ معلمان بهبود یابد و از آن‌ها حمایت کرد.

ماه مهر ۱۴۰۲ از نیمه گذشت و طبق اظهارات برخی نمایندگان و انتقادات و تذکراتی که این روز‌ها در صحن علنی به وزیر آموزش و پرورش می‌دهند، ۲۳ هزار کلاس درس در کشور معلم ندارند و بسیاری از دانش‌آموزان هنوز کتب درسی را لمس نکرده‌اند! مسئله‌ای که منجر به جمع‌آوری امضا به منظور طرح استیضاح صحرایی شده است؛ چراکه مقوله کمبود معلم مسئله‌ای نیست که وزیر آموزش و پرورش را غافلگیر کرده باشد و نتواند این کمبود معلم را با آغاز سال تحصیلی پیش‌بینی و مدیریت کند.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم، از موافقان استیضاح وزیر آموزش و پرورش است و طبق گفته او طرح استیضاح وزیر را امضا کرده است. سعیدی درخصوص طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: «رویکرد‌های سازمان امور استخدامی و آموزش و پرورش به گونه‌ای است که روز به روز چالش کمبود معلم در مناطق محروم را بیشتر می‌کند».

او افزود: «اتفاقی که اخیرا افتاده و بسیار تعجب‌آور است، نحوه پذیرش معلمان ماده ۲۸ است که ۴۰ درصد را بر اساس آزمون علمی اختصاص داده و ۶۰ درصد را برای مصاحبه اختصاصی لحاظ کرده‌اند». نماینده مردم چابهار در مجلس ادامه داد: «چیزی که باعث تعجب است، این است که برخلاف عنوان مصاحبه اختصاصی، موارد تخصصی را مطرح نکرده‌اند و بیشتر مسائل گزینشی و مسائل غیرفنی و غیرمرتبط با کار معلمی مطرح شده است. در نتیجه آن بسیاری از معلمان بومی حقشان نادیده گرفته شده و به عناوین مختلف حذف شده‌اند که این موضوع در استان سیستان‌و‌بلوچستان به‌شدت پررنگ بوده است».

این نماینده منتقد وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: «همان‌طور که مستحضرید داوطلبان غیربومی بعد از مدتی با استفاده از مشوق‌های جوانی جمعیت از استان خارج می‌شوند؛ چراکه استان سیستان‌و‌بلوچستان با توجه به قانون جوانی جمعیت از مشوق‌های این قانون بی‌بهره است؛ چون نرخ رشد جمعیت در این استان بالای دو درصد است؛ بنابراین به جای اینکه ما را تشویق کنند، متأسفانه از همه مشوق‌ها و خصوصا از همه امور اداری و استخدامی محروم می‌کنند. در نتیجه کلاس‌ها بدون معلم می‌شوند و هر کلاس بدون معلم یعنی اضافه‌شدن چندین کوله‌بر و سوخت‌بر دیگر به استان».

نماینده مردم چابهار در مجلس موضوع مطرح‌شده را یکی از محور‌های استیضاح وزیر آموزش و پرورش دانست و محور دیگر این استیضاح را وعده‌های محقق‌نشده وزیر مربوطه عنوان کرد و افزود: «بخش دیگر طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش مربوط به تعهد‌هایی است که وزیر باید انجام می‌داد و نداده است».

او ادامه داد: «یکی از این موارد مربوط به تعیین تکلیف و اجرای قانون تبدیل وضعیت معلمان طرح مهرآفرین است که مصوبه قانونی مجلس است، اما متأسفانه سازمان امور استخدامی و وزارت آموزش و پرورش سعی در استنکاف از اجرای قانون در این زمینه دارند».

سعیدی همچنین بیان کرد: «نکته دیگر، بحث تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات بود که با وجود وعده‌های اکیدی که وزیر داده بود، تاکنون به آن وعده‌ها عمل نکرده است».

نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش در مجموع دورنمای روشنی از شرایط منابع انسانی در حوزه آموزش و پرورش ترسیم نکرده است، افزود: «این امر باعث نگرانی بسیاری از نمایندگان شده است، به همین دلیل طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را کلید زده‌اند».

او همچنین تأکید کرد: «علاوه بر موارد ذکرشده، موضوعات دیگری از‌جمله بحث صندوق ذخیره فرهنگیان و مواد آن مزید بر علت است؛ بنابراین باید وزیر آموزش و پرورش به آنچه وعده داده عمل کند، اما ظاهرا این توقع زیادی است».

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه با وجود دستور کار مجلس مبنی بر بررسی برنامه هفتم توسعه و پس از آن ورود به برنامه بودجه ۱۴۰۳ آیا شرایطی وجود دارد که استیضاح وزیر آموزش و پرورش در دستور کار مجلس قرار گیرد؟ گفت: «با توجه به تعاملی که هیئت‌رئیسه با دولت دارد و گاهی این تعامل از حدش هم فراتر می‌رود، اینکه این موضوع تا چه حد بتواند در دستور کار صحن قرار گیرد، نامعلوم است. اما به هر حال ما آنچه را وظیفه داریم پیگیری می‌کنیم».

او تأکید کرد: «البته ممکن است آقای صحرایی با توضیحاتی که در کمیسیون آموزش مجلس می‌دهند برخی استیضاح‌کنندگان را قانع کند، اما ابهاماتی جدی در‌این‌باره وجود دارد که انتظار داریم وزیر آموزش و پرورش درباره آن‌ها توضیح بدهد».

نماینده مردم چابهار در مجلس در پایان تأکید کرد: «البته زمان زیادی از دوره وزارت آقای صحرایی نگذشته است و شاید بهتر باشد ایشان فرصت کافی داشته باشند که خودشان را نشان دهند، اما آنچه مسلم است این است که حتی دورنمای روشنی در این حوزه ترسیم نکرده است. پس طبیعی است که مجلس حق داشته باشد از آقای وزیر بخواهد به وعده‌ها و تعهد‌هایی که در زمان رأی اعتماد به نمایندگان داده بود، عمل کند و به مجلس توضیح بدهد».

منبع: مشرق
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    برای اقایون شغل معلمی دیگه نمی صرفد
    تو ازمون استخدامی هفتاد درصد نیروی مرد میخواستتد سی درصد خانم
    اما نود ورصد شرکت کنندگان خانم بودند
    برای خانم ها شغل معلمی میصرفد برای اقایان اصلا

  • محمودی

    سلام با گذشت ۳ ماه از در خواست اقای احمدی لاشکی از اداره امور استخدانی بابت مجوز استخدام نیروهای جاماندگان سال قبل ۹۱ هنوز مجوز صادر نشد مگر ما حق التدریس نبودیم ما چه گناهی انجام دادیم که بلا تکلیف ماندیم.

  • ناشناس

    شماها اول به معلمین شاغل و بازنشسته رسیدگی بکنید بعد از حل مشکلات، اونوقت به فکر معلم جدید باشید. سه ساله معلمین بیچاره هنوز درگیر رتبه بندی هستن. شما را به خدا تکلیف رتبه بندی را زودتر روشن کنید خدا ازتون نگذره

  • معلم

    ایخدا صحرایی به درد چوپانی ۵۰ تا گوسفند هم نمیخوره چه برسه بیاد وزارت کنه..یکی نیست به این چوپان بگه چرا اینقد دروع میگه..بد بختانه بقیه زیر دستاش هم هر چی وعده کردن دروع بود..نمایندگان مجلس هم که کی پشتیبان معلم بودن که این بار باشن..اون از تصویب رتبه بندی..اینم رای اعتماد به یه بیسواد دروغگو مثل صحرایی..خدا از شماها نگدرد که بعد انقلاب هیچ عدالتی رو رقم نزدید ..وحق وحقوق معلم همیشه پایمال شده..نفرین زن وبچه های ما هر روز بدرقه شماست.نه اضافه کار ونه تسهیلاتی..نه مسکن ورفاهیاتی..ای خاک بر سرتان..ننگ تان باد به ابدیت

  • معلم

    ننگ بر اون ۳۰ هزار معلم باز نشسته ای که امسال هم با آموزش وپرورش همکاری کردن..چرا خجالت نمی‌کشید حق التدریس پارسال رو بعد ماه‌ها اونم بخاطر شروع سال تحصیلی دادن..شرم نکردید ۳۰ سال مثل گداها زندگی با حقوق ناچیز برای شما بس نبود ..باید هم که در مقابل حقوق سایر ادارات عقب مانده باشید چون عادت کردید به شندر عاز گدایی حق التدریس..تا کی باید اینجور زندگی کنید ..به کدام وعده دلتان را خوش کردید که دوباره حق التدریس گرفتید..وزارتخانه ای که حقوق شما رو در رتبه بندی گوشت قربانی کرده جای همکاری مجدد دارد..چرا از خودتان وزن وبچه هایتان خجالت نمی کشید

  • اسدی

    آموزگاران فقط از فقر به آموزش و پرورش میپیوندند وگر درس دادن تکراری از روی کتاب که هر کسی میتواند درس دهد..آنها خود در عمرشان کتاب نخوانده به غیر از کتاب درسی
    و معلومات عمومی و تاریخ ایران که ابدا.
    می‌بینید که مدام ناله میکنند برای پول بیشتر.
    آیا تا بحال متحد و اعتراض کردند که کتاب های درسی بسیار ضعیف هستند..یا تاریخ ایران درس داده نمیشود .یا زبان انگلیسی ابدا
    در دبیرستان خوب درس داده نمیشود بعد از شش سال دو جمله نمی‌توانند صحبت کنند
    این زبان بین‌الملل است چرا آموزگار فقط حقوق و وقت تلف میکند و یکساعت دوساعت در هفته کافی نیست..متاسفانه فقط قشر روستایی و شهری فقیر ضرر کرده بقیه آموزشگاه میروند
    پس چه آموزگاری چه احترامی چه حقوقی
    آموزگاری بعد از لیسانس در دانشگاه دولتی
    با نمرات خوب و شخصیت و اخلاق تایید شده
    میهن دوستی وفاداری به ایرانزمین و علاقه مند به پیشرفت و آگاهی کودکان ایران زمین
    از دیپلم وارد تربیت آموزگار آنهم با حقوق
    فقط از روی فقر است.
    در آخر افغان ها را اخراج کنید..پشتوها دارند
    نقشه ویرانی ایران را با کمک کشورهای عربی میکشند..و در هر شهر ایران آماده و مانند شبح در حال آماده باش هستند...

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر