علائم خرابی پمپ بنزین / این نکات هوای جیب شما را دارند

افرادی که از ماشین استفاده می‌کنند بهتر است از علائم خرابی پمپ بنزین آن آگاه باشند. پمپ بنزین ماشین یکی از قطعاتی است که وظیفه کنترل بنزین را به عهده دارد. علائم خرابی پمپ بنزین به شکل‌های مختلفی نمایان می‌شود. موتور خودروی شما به جریان منظم سوخت نیاز دارد تا بتواند به شکل صحیحی حرکت کند. پمپ بنزین وسیله‌ای است که سوخت را از باک خودرو به موتور منتقل و فشار آن را ثابت می‌کند. در ادامه این مقاله می‌خواهیم در مورد علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین صحبت کنیم؛ همراه ما باشید.

علائم خرابی پمپ بنزین / این نکات هوای جیب شما را دارند

پمپ بنزین چیست و چه نقشی در سیستم حرکت خودرو بر عهده دارد؟

پمپ‌های سوخت در اکثر خودروها و کامیون‌ها، بنزین را از مخزن سوخت به موتور تزریق می‌کنند. خودرو نمی‌تواند بدون پمپ بنزین کار کند. اگر پمپ از کار بی‌افتد، خودرو از حرکت بازمی‌ماند. اکثر وسایل نقلیه مدرن دارای پمپ‌های سوخت الکتریکی هستند که بر روی مخازن سوخت نصب می‌شوند. برخی دیگر از وسایل نقلیه مجهز به پمپ‌های خطی یا مکانیکی هستند. از آن‌جایی که پمپ بنزین وظیفه تأمین سوخت موتور را به عهده دارد، مشکلات مربوط به آن می‌تواند منجر به مشکلات عمده در عملکرد خودرو شود. اکثر پمپ‌های سوخت در نهایت نیاز به تعویض دارند.
پمپ‌های مکانیکی از حرکت موتور برای فعالیت استفاده می‌کنند. دیافراگمی که در قسمت بیرونی باک بنزین نصب شده است، منبسط و منقبض می‌شود تا یک سیستم کم فشار برای انتقال سوخت ایجاد کند. پمپ‌های الکترونیکی معمولاً در داخل مخزن سوخت قرار دارند و از موتورهای الکترومغناطیسی برای وارد کردن سوخت به موتور در فشار بالا استفاده می‌کنند. پمپ‌های مکانیکی معمولاً در خودروهایی که از کاربراتور استفاده می‌کنند، وجود دارند.

دلایل خراب شدن یا نیم سوز شدن پمپ بنزین خودرو

علائم خرابی پمپ بنزین ماشین

پمپ‌های مکانیکی مستقیماً به وسیله حرکت موتور هدایت می‌شوند و قطعات متحرک کمی دارند؛ به همین خاطر بیشتر قابل اعتماد هستند. امکان تشخیص خرابی این پمپ‌ها و حتی تعمیر آن‌ها در مقابل سایر پمپ‌های سوخت آسان‌تر است. بیشتر مشکلات پمپ‌های مکانیکی مربوط به زمانی است که دیافراگم به نوعی آسیب دیده و سیستم فشار را از تعادل خارج می‌کند. پمپ‌های الکترونیکی معمولاً به سیستم‌های کنترل الکترونیکی متصل می‌شوند و شامل چندین قسمت متحرک هستند؛ به دلیل همین افزایش پیچیدگی، پمپ‌های الکترونیکی بیشتر مستعد خرابی هستند. در این نوع پمپ ها امکان دارد یکی از قطعات خراب شود و مشکلات زیادی در پمپ بنزین ایجاد کند.

علائم خرابی پمپ بنزین در خودروها

به طور کلی پمپ‌های مکانیکی و الکترونیکی ممکن است به دلایل زیادی دچار مشکل شوند. بهتر است بدانید علائم خرابی در هر دو نوع پمپ یکسان است. اگر در هر زمانی متوجه شدید پمپ بنزین خودروی شما یکی از علت‌های خرابی را دارد باید در اولین فرصت نسبت به بررسی و تعویض آن اقدامات لازم را انجام دهید. برخی از مهم‌ترین علت‌های خرابی پمپ بنزین به شرح زیر هستند»

۱. تکان شدید در خودرو، از نشانه‌های خرابی پمپ بنزین

ممکن است وقتی که با سرعت زیاد در حال رانندگی هستید، متوجه شوید تکان‌هایی در موتور شوید، باید بدانید این یکی از حالاتی است که پمپ بنزین دچار مشکل شده است و نمی‌تواند سوخت را به آرامی به موتور منتقل کند. یعنی در این حالت موتور به جای دریافت سوخت بخش قابل توجهی هوا دریافت می‌کند. این اختلال در سوخت رسانی موجب می‌شود موتور خودرو چندین بار ضربات برق را از خود عبور دهد که این کار با ایجاد تکان هایی همراه است. در مراحل ابتدایی معمولا بعد از گذشت زمان کوتاهی موتور به حالت عادی برمی‌گردد.

۲. قطع شدن برق خودرو در هنگام شتاب‌گیری

اگر برق خودرو زمانی که می‌خواهد شتاب بگیرد قطع شود، ممکن است پمپ بنزین خودرو دچار مشکل شده باشد. شتاب‌گیری به سوخت بیشتری نیاز دارد و پمپ بنزین خودرو را مجبور می‌کند تا سخت‌تر کار کند. اگر پمپ بنزین از کار بی‌افتد، نمی‌تواند این حجم تقاضا را تأمین کند. این موضوع موجب افزایش تلاش برای شتاب گرفتن و هدر رفتن سوخت خودرو می‌شود. زمانی که می‌خواهید سرعت خود را افزایش دهید، اگر خودرو شبیه به حالتی که در حال توقف است، عمل کند، باید پمپ خودرو را بازرسی کنید.

مقاله پیشنهادی: لذت رانندگی هیجان‌انگیز با افزایش شتاب خودرو؛ بررسی ۱۵ راهکار‌ اساسی

۳. کاهش توان خودرو در سربالایی‌ها

یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین مربوط به زمانی است که حین رانندگی در سربالایی یا بکسل کردن بار، خودرو قدرت خود را از دست می‌دهد. برخی از فعالیت‌های رانندگی، مانند بالا رفتن از تپه یا بکسل بار، فشار بیشتری به موتور خودرو وارد کرده و برای ارائه عملکرد درست، سوخت بیشتری را طلب می‌کند. هنگامی که پمپ بنزین خودرو توان خود را از دست می‌دهد، اغلب نمی‌تواند با این افزایش تقاضای سوخت سازگاری داشته باشد. این شرایط سخت، فشار را روی پمپ بنزین خودرو افزایش می‌دهد و باعث از کار افتادن عناصر ضعیف می‌شود. در این حالت پمپ نمی‌تواند جریان سوخت را ثابت نگه دارد و در نتیجه قدرت خود را از دست می‌دهد.

۴. فرسودگی قطعات، از علائم خرابی پمپ بنزین

در فرآیند فرسودگی پمپ بنزین ماشین، سرعت فرسودگی قطعات یکسان نیست. وقتی این عدم تطابق به اندازه کافی زیاد شود، فشار در خطوط سوخت خودرو می‌تواند باعث بروز ناسازگاری شود. در این شرایط، رانندگان متوجه می‌شوند که خودروی آنها برای چند لحظه ناگهان شتاب می‌گیرد، حتی زمانی که پدال گاز را فشار نداده‌اند. این موضوع هم از علائم خرابی پمپ بنزین است.

۵. روشن نشدن موتور

بهتر است بدانید که در صورت نادیده گرفتـن علائم خرابی پمپ بنزین، ممکن است موتور ماشین شما در نهایت به طور کامل از کار بیفتد. با خراب شدن یا از کار افتادن پمپ بنزین هیچ سوختی به موتور خودرو وارد نمی‌شود. بهتر است برای اطمینان از سالم بودن پمپ فشار سوخت را در خطوط رسانی بنزین به وسیله فشارسنج‌های مخصوص بنزین اندازه بگیرید. در صورت صفر بودن فشار، پمپ بنزین خراب است.

مطالعه مقاله ۹ علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین

در بخش قبل به پنج مورد از علائم خرابی پمپ بنزین اشاره کردیم. نیم سوز شدن پمپ معمولاً علامت خاصی ندارد. در صورتی که یکی از موارد بالا برای خودروی شما پیش آمد، می‌تواند از علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین نیز باشد. در هر صورت، زمانی که یکی از موارد بالا برای خودروی شما به وجود آمد، باید به خراب شدن یا نیم سوز شدن پمپ بنزین شک کنید.

علائم خراب شدن پمپ بنزین ماشین

علت نیم سوز شدن پمپ بنزین

خرید بیمه بدنه برای جبران خسارات وارد شده به خودرو

یکی از انواع بیمه‌هایی که برای دارندگان وسایل نقلیه توصیه می‌شود؛ بیمه بدنه اتومبیل است. داشتن بیمه بدنه، برای مدیریت هزینه‌ی خسارات احتمالی وارد به بدنه و سایر قطعات ماشین امری لازم و ضروری است. بیمه‌گزار با پرداخت مبلغ مشخص حق بیمه به شرکت بیمه‌گر، وسیله نقلیه خود را در برابر خطرات و حوادث احتمالی بیمه می‌کند. طبق این بیمه‌نامه در صورت بروز حادثه، شرکت بیمه خسارت وارد شده را بر اساس شرایط بیمه‌نامه پرداخت می‌نماید. با توجه به گران بودن قطعات یدکی، همچنین اجتناب ناپذیر بودن حوادث رانندگی، اهمیت بیمه‌نامه بدنه خودرو به شدت پررنگ می‌شود. به همین دلیل کارشناسان بیمه دات کام، خرید بیمه بدنه را به همه دارندگان خودرو مخصوصاً دارندگان خودروهای نامتعارف توصیه می‌کنند.

در حالت پایه پوشش های بیمه بدنه شامل موارد زیر هستند:

  • بیمه سرقت خودرو
  • خساراتی که حین نجات و انتقال خودرو به آن وارد می‌شود.
  • رخ دادن حادثه برای اتومبیل
  • خساراتی که با رخ دادن حوادث آتش‌سوزی، انفجار یا صاعقه (آصا) به وسیله‌ نقلیه بیمه‌شده و یا وسایل یدکی همراه آن‌ها وارد می‌شود.
  • خسارت‌های وارد شده به لاستیک و چرخ‌های اتومبیل بیمه شده (بیمه‌گر به پرداخت خسارت باتری خودرو و لاستیک‌ها تا مبلغی معادل ۵۰ درصد مبلغ نوی آن‌ها متعهد می‌شود.)

مقاله پیشنهادی: بیمه بدنه چیست؟ بررسی مزایا و معایب این بیمه‌نامه

پوشش‌های الحاقی بیمه بدنه اتومبیل

خطرات زیر تحت پوشش اصلی بیمه بدنه ماشین نیستند؛ ولی بیمه‌گزاران با پرداخت مبلغ اضافی، از پوشش خطرات فرعی این بیمه‌نامه بهره‌مند می‌شوند:

  • دزدی درجای لوازم خودرو از قبیل رادیو پخش، رینگ، لاستیک، آینه ها و سایر لوازم خودرو
  • شکستن شیشه به علتی غیر از خطرات اصلی
  • غرامت عدم استفاده از خودرو در هنگام تعمیرات (خسارت خواب خودرو)
  • حوادث طبیعی شامل سیل، زلزله، آتشفشان
  • حوادث ناشی از پاشیدن مواد شیمیایی نظیر اسید و رنگ
  • حذف فرانشیز بیمه بدنه
  • پوشش نوسان خودرو

بیمه دات کام امکان خرید اینترنتی بیمه بدنه را در دسترس شما عزیزان قرار داده است.

لزوم تعویض پمپ بعد از مشاهده علائم خرابی پمپ بنزین خودرو

علائم خرابی پمپ بنزین یکی از مواردی است که باید مورد توجه همه خودروداران قرار بگیرید. پمپ بنزین به طور متوسط بیش از ۱۶۰،۰۰۰ کیلومتر دوام خواهد آورد. اکثر مردم هرگز مجبور به تعویض پمپ بنزین خود نیستند. با این حال، باید در مورد علائم خرابی پمپ بنزین خودروی‌تان آگاهی داشته باشید. در این مقاله در مورد علائم خرابی پمپ بنزین و بیمه بدنه خودرو صحبت کردیم. اگر در مورد خرابی پمپ بنزین ماشین سوالی داشتید، از طریق بخش دیدگاه‌های این مقاله با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:مجله بیمه

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر