قیمت دارو در بالاترین حد ممکن / آقای دولت تکانی به خود بده! + فیلم

چند ماهی می‌شود که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گزارشی را مبنی بر مشکلات دارویی کشور تهیه کرده است.

در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ قرار بود که وزیر بهداشت برای پاسخ به سوالات نمایندگان راهی مجلس شود اما این جلسه به تعویق افتاد و بعد از آن خبر آمد نمایندگانی که طرح سوال از وزیر بهداشت را امضا کرده بودند، منصرف شده‌اند.

تقریبا ۲ هفته پیش بود که در مجلس برای فرستادن این گزارش به قوه قضاییه رای‌گیری شد و در نهایت با رای منفی نمایندگان این اقدام هم کان لم یکن باقی ماند.

در بخشی از این گزارش آمده است: «آنچه که در طی ۲ سال سپری شده از زمان اجرایی شدن طرح دارویار، شاهد آن بوده‌ایم خارج شدن محسوس زنجیره تأمین و توزیع دارو از مدار تنظیم‌گری بوده. همچنین الزام اساسی طرح دارویار مطابق با تکلیف قانونی مجلس شورای اسلامی عدم افزایش پرداخت از جیب بیماران بود. اما هم‌اکنون هزینه تهیه دارو برای بیماران بیش از ۱۱۰ درصد افزایش داشته است. در خصوص حداقل ۲۷ درصد از مجموعه اقلام دارویی مشمول طرح دارویار پوشش افزایش قیمت ناشی از مابه‌التفاوت ارزی انجام نشده و در نتیجه این افزایش قیمت به جیب بیماران تحمیل شده است.»

بنا بر این گزارش قریب به ۱۵۰ قلم داروی پرمصرف دارای کمبود و محدودیت جدی بوده و ۶۵ قلم دارو در شرایط کمبود حاد قرار دارند.

بیماران تالاسمی و کمبود دارو

رییس انجمن بیماران تالاسمی نیز در رابطه با کمبود داروی این بیماران به تجارت‌نیوز می‌گوید: حدود ۴۰ درصد بیماران تالاسمی برای زنده ماندن راهی جز مصرف داروهای خارجی ندارند اما متاسفانه سال گذشته تنها ۱۲ درصد از داروهای مورد نیاز این بیماران به کشور وارد شد.

او می‌افزاید: در حال حاضر ۲۳ هزار بیمار تالاسمی در ایران زندگی می‌کنند که از این تعداد تنها در طول ۶ سال گذشته، ۱۱۰۰ نفر به دلیل کمبود داروهای خارجی، جان خود را از دست داده‌اند که بسیاری از آنها کودک بوده‌اند.

یونس عرب می‌گوید: هزینه‌ای که این بیماران مجبورند برای تهیه دارو بپردازند نیز بسیار زیاد است و خیلی از  آنها استطاعت مالی پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارند. هزینه داروی یک بیمار تالاسمی به طور میانگین ماهی ۷ میلیون تومان است.

کمبود و گرانی دارو عامل ترک چرخ درمان

دکتر ایرج خسرونیا، رییس انجمن متخصصان داخلی نیز در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: کمبود دارو در کنار افزایش بی‌رویه قیمت آن باعث می‌شود تا تعداد قابل توجهی از افراد به اجبار چرخه درمان را ترک کنند.

او می‌افزاید: متاسفانه وقتی ما از کمبود و گرانی دارو حرف می‌زنیم متهم به سیاه‌نمایی می‌شویم در حالی که این واقعیت باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که با جان بیماران سر و کار دارد.

چرا آمار مرگ و میر بیماران خاص اعلام نمی‌شود

فاطمه هاشمی رییس بنیاد خیریه امور بیماری‌های خاص نیز با انتقاد از امتناع وزارت بهداشت و درمان در اعلام آمار مرگ و میر بیماران خاص می‌گوید: این مساله باعث شده تا ما آمار دقیقی از بیمارانی که در حال حاضر خدمات دریافت می‌کنند، نداشته باشیم. عدم اعلام آمارها قطعا تاثیری در رفع مشکلات دارویی و درمانی کشور ندارد.

به گفته او در حال حاضر برخی از بیماران سرطانی مجبورند ماهیانه ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان برای درمان خود هزینه کنند.

شعار خودکفایی به قیمت کمبود دارو و سرگردانی بیماران

با این همه وزیر بهداشت و درمان بر خودکفایی در زمینه تولید دارو تاکید بسیار دارد و این در حالی است که حتی تولید کنندگان داخلی دارو هم بارها در مورد کمبود دارو به دلیل نبود مواد اولیه و نداشتن اعتبار برای خرید این مواد هشدار داده‌اند.

در نهایت باید به این مساله اشاره کرد که اگر وزیر بهداشت و دیگر مسئولان حوزه بهداشت و درمان کمبود و گرانی دارو را نپذیرند، قطعا برای رفع آن هم اقدامی نخواهند کرد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها