انفجار بحران مسکن در تابستان داغ

جمعیت مستاجران در کشور دو برابر و شمارخانه های خالی چهار برابر شده است.این آماری است که امروز از سوی نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس اعلام شد و بخش بزرگی از مستاجران کشور از قشر متوسط هستند.

انفجار بحران مسکن در تابستان داغ

به گزارش تیترکوتاه؛ محسن پیرهادی،نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی امروز در گفت و گویی اعلام کرد:" بالغ بر ۲میلیون و ۶۰۰هزار خانه رها شده در کشور داریم  اما ۴۰ درصد خانوار کشور مستاجر هستند.جمعیت مستاجران۲ برابر و شمار خانه‌های خالی   ۴برابر شده است.در۲۰ سال ۱۳درصدی جمعیت صاحب خانه‌ها کاهش یافته است."

این سه خط خبر و آمار اعلام شکل گیری  موجی از مشکلات اجتماعی و اقتصادی برای روزهای آینده ایران است. بحران مسکن در ایران یک زنجیره معضلات جدی را در شرایط فعلی اقتصادی کشور ایجاد می کند. ضمن اینکه وضعیت بازار  مسکن به پهنای حاشیه نشینی کشور می افزاید و این معنای خطرناک تر شدن اوضاع فرونشست و فروچاله های کشور است که در این گزارش بیشتر قصد پرداختن به بخش شکل گیری مهاجرت های قشرمتوسط به دلیل گرفتار شدن در گرداب گرانی مسکن و معضلاتی است که برای کشور پیش خواهد آورد.

وجود خانه های خالی که نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی اینگونه پشت هم برای رسانه و مردم اعلام کرده است یک زنجیره ای از مجموعه ای از ابر مشکلات اجتماعی و اقتصادی را با خود همراه دارد.باعث می شود که بسیاری از مستاجران بخصوص در شهرهای بزرگ نتوانند  مسکن مناسب برای زندگی خود بیابند و  برای زندگی خود به خارج از شهرها رو بیاورند.

حال با توجه به شرایطی که در کشورهای همسایه برای بسیاری از مشاغل و تخصص های ایرانی شکل گرفته است و میزان کرایه مسکن و مخارج زندگی، این شرایط می تواند به تصمیم به مهاجرت بخشی از مستاجران کشور بیانجامد .

نکته ای که در این بخش قابل تامل است مهاجرت این افراد یعنی خروج  دسته از مستاجران از ایران که اغلب از طبقه متوسط کشور هستند و این مهاجرت بزرگ و حتی مهاجرت کوچکتر این قشر به حاشیه شهرها، شروع موج ورشکستگی ها در شهرهایی است این قشر از آنها کوچ کرده اند.

ضمن اینکه مهاجرت قشر متوسط از کشور، خود به بحران مسکن می افزاید. مهاجرت قشر متوسط  به کاهش تقاضا در بازار مسکن و افزایش تعداد خانه های خالی منجر شود.

 مهاجرت مسکنی قشر متوسط تنها ضربه به ساختار خانواده این طبقه اجتماعی نیست بلکه به بازار اقتصاد نیز ضربه وارد می کند زیرا وقتی قشر متوسط به جای ساکن بودن در شهر به حاشیه رانده می شود ، بازار شهر با کاهش تقاضا برای خدمات عمومی و تجاری از فروشگاه تا رستوران ها  مواجه می شود و درادامه موج ورشکستگی های اقتصادی شکل می گیرد.

بنابراین، برای جلوگیری از هر نوع مهاجرت قشر متوسط و حفظ آنان درشهرها و کشور، باید سیاست های اقتصادی و اجتماعی مناسبی اعمال شود.

گرانی مسکن و مهاجرت قشرمتوسط به بخش اداری و شرکتی نیز ضربه جدی خود را وارد می کند. آنها بدون نیرو می مانند و یا در یافتن نیروی متخصص دچار دردسر می شوند.

بنابراین، برای حل این مشکلات باید سیاست های جدی و موثری برای جلوگیری از خالی ماندن خانه ها و ترویج استفاده از آنها در جامعه ایران اعمال شود.همچنین، برای تشویق مالکان به اجاره خانه های خود باید تخفیف های مالیاتی و امتیازات مالی در نظر گرفته شود.

راهکارهای کهنه نمی تواند برای حل مشکل فعلی راهگشا باشد. برای حل مشکل خانه های خالی، باید به دنبال راه حل های نوآورانه و پایدار بود.

گفتنی است، وجود طبقه متوسط در یک کشور برای رشد اقتصادی و اجتماعی آن بسیار حائز اهمیت است. این طبقه از جامعه معمولاً درآمدهای بالاتری نسبت به طبقات پایین تر دارند و به عنوان مصرف کننده های اصلی بازار، تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی دارند. همچنین، وجود طبقه متوسط باعث افزایش تقاضا برای خدمات و کالاهای مختلف می شود که بازار را رونق می بخشد.

علاوه بر این، طبقه متوسط به عنوان یک پایه مستحکم برای جامعه، باعث پایداری اجتماعی و سیاسی می شود. این طبقه به دلیل دسترسی به آموزش و فرصت های شغلی به رشد فرهنگی و اجتماعی کمک می کند و باعث کاهش نابرابری های اجتماعی در جامعه می شود.

بنابراین، حفظ و توسعه طبقه متوسط در یک کشور بسیار حائز اهمیت است و باید سیاست های اقتصادی و اجتماعی مناسبی برای جلوگیری از مهاجرت آنان و افزایش شانس های آنان در دسترسی به فرصت های شغلی و آموزش اعمال شود.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    مهاجر افغانی زیاد است همه خانه ها و مغازه در تصرف میگیرند

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر