ایران و عراق با گسترش روابط انرژی تحریم‌های آمریکا را زیر پا می‌گذارند

نتیجه گفت‌وگوهای وزیر نفت ایران و عراق در بغداد امضای قرارداد برای تشکیل کمیته‌هایی جهت مذاکره درمورد توسعه زمینه‌های مشترک و همچنین همکاری در بخش‌های پالایشگاهی و پتروشیمی، اکتشاف نفت و توسعه زیرساخت‌ها بوده است.

ایران و عراق با گسترش روابط انرژی تحریم‌های آمریکا را زیر پا می‌گذارند

به گزارش تیترکوتاه؛ وزارت نفت عراق اعلام کرد یکی از نتایج سفر جواد اوجی، وزیر نفت ایران به بغداد امضای یک قرارداد در روز چهارشنبه برای گسترش روابط انرژی و ایجاد یک دفتر مشترک با هدف افزایش همکاری بین دو کشور بوده‌است.

 وزیر نفت ایران پس‌از ورود به عراق مورد استقبال محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور قرار گرفت و درمورد همکاری بین ایران و عراق و راه‌های توسعه آن و همچنین توانایی مقابله مشترک با چالش‌های اقتصاد جهان گفتگو کردند.

 قرارداد انرژی بین ایران و عراق با امضای وزرای نفت دو کشور بسته شد. طبق بیانیه وزارت نفت عراق، نتیجه گفت‌وگوهای وزیر نفت ایران، حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق و همچنین نخست‌وزیر این کشور امضای قرارداد برای تشکیل کمیته‌هایی جهت مذاکره درمورد توسعه زمینه‌های مشترک تحت قراردادهای بین‌المللی و همچنین همکاری در بخش‌های پالایشگاهی و پتروشیمی، اکتشاف نفت و توسعه زیرساخت‌ها بوده‌است.

طبق این بیانیه، وزیر نفت ایران تمایل کشور خود را برای توسعه افق‌های همکاری در اجرای پروژه‌های مشترک در بخش‌های نفت و گاز، پروژه‌های ساخت و توسعه پالایشگاه‌های نفت، توسعه خط لوله‌های نفت و گاز و حفظ محیط‌زیست ابراز کرده‌است.

 ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در روز سه‌شنبه خواستار توسعه روابط انرژی بین ایران و عراق شده بود.

 رئیسی همچنین بر لزوم پای‌بندی عراق به تعهداتش درمورد پرداخت بدهی خود برق و گاز خود به ایران تأکید کرد.

 میلیاردها دلار بدهی مالی عراق به تهران به‌خاطر تحریم‌های سخت آمریکا مسدود شده تا عراق را برای کنار گذاشتن همکاری انرژی با ایران تحت فشار قرار دهد.

 عراق حدود 1.6 میلیارد دلار از بدهی خود را پرداخت کرده‌است. اما تحریم‌های آمریکا این کار را پیچیده می‌کند. عراق طبق تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده تنها اجازه دارد انرژی ایران را وارد و هزینه آن را از طریق معافیت‌هایی که تا 120 روز ادامه دارد پرداخت کند. سیاستی که توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اعمال شد و جو بایدن هم آن را ادامه داد.

 طبق گفته یکی از مقامات تجارت ایران، معافیت‌هایی که آمریکا اعلام کرده باعث شده عراق بتواند 500 میلیون دلار دیگر از بدهی‌های خود را پرداخت کند. ایران یک‌سوم عرضه برق و گاز عراق را در اختیار دارد و این دو کشور علی‌رغم پیچیدگی‌های موجود همچنان به همکاری ادامه می‌دهند.

 عراق یکی از چندین کشور منطقه است که قصد دارد دلار را کنار گذاشته و به استقلال مالی از غرب برسد.

 انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر