اندیشکده آمریکایی خاورمیانه؛

تلاش عراق برای کاهش وابستگی به نفت

عراق تلاش می کند با استفاده از موقعیت جغرافیایی خود نقش موثرتری در «ابتکار کمربند و جاده» پکن ایفا کند و همچنین به دنبال امضای قراردادهای بزرگ با شرکت های اروپایی و آمریکایی است.

تلاش عراق برای کاهش وابستگی به نفت

گزارش گروه بین المللی تیتر کوتاه از اندیشکده آمریکایی خاورمیانه: طی سال‌های اخیر، عراق به یکی از مقاصد پیشرو برای سرمایه‌گذاری‌های چین در خاورمیانه تبدیل شده که می تواند نشق مهمی را در «ابتکار کمربند و جاده» پکن ایفا کند. عراق برای استفاده از موقعیت ژئواستراتژیک و همچنین موقعیت حیاتی خود در «ابتکار کمربند و جاده» چین، به دنبال توسعه یک پروژه بندری جدید به وسعت 54 کیلومتر مربع در شهر جنوبی فاو، معروف به بندر بزرگ فاو است. این پروژه اتکای عراق به بنادر عربی خلیج فارس و ترانزیت زمینی از ایران و ترکیه برای واردات اش را کاهش خواهد داد. این پروژه همچنین به خاطر رقابت اقتصادی فزاینده عراق با ایران اهمیت زیادی دارد زیرا هر دو کشور به دنبال ایجاد جایگاهی مشابه در مدیریت ترافیک ترانزیت منطقه ای هستند.

موانع متعدد تلاش های عراق برای تنوع بخشیدن به اقتصاداش را با مشکل مواجه کرده است، از جمله کمبود شدید سرمایه گذاری و فساد گسترده. با این حال، نشانه هایی وجود دارد که ممکن است باعث تغییر این شرایط شود. اخیرا بغداد با شرکت توتال فرانسه برای پیشبرد پروژه انرژی عظیمی که به ارزش 27 میلیارد دلار به توافق رسیده که پتانسیل سرمایه گذاری و مشارکت خارجی برای کمک به رشد و توسعه اقتصادی عراق را به اجرا می گذارد. امضای این قرارداد به دنبال قرارداد قبلی که در ماه جون 2021 بین وزارت نفت عراق و شرکت ملی مهندسی شیمی چین اعلام شد، انجام شد که به موجب آن شرکت چینی یک مجتمع پتروشیمی و پالایش یکپارچه در فاو با قابلیت تولید 300 هزار بشکه در روز را اینجاد خواهد کرد.

شرکت های بین المللی به طور فزاینده ای به سرمایه گذاری در بخش انرژی و زیرساخت عراق علاقه نشان می دهند. این می تواند به بهبود چشم انداز اقتصادی کشور و کاهش اتکای آن به صادرات نفت کمک کند. نفت 95 درصد از درآمد بودجه فدرال عراق را در سال 2022 را تشکیل داد. موفقیت پروژه های بزرگ بین المللی عراق به عوامل مختلفی از جمله شرایط امنیتی، ثبات سیاسی بستگی دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها