پایگاه مدرن دیپلماسی؛

چرا عربستان به سمت ایران آمد

چرا عربستان به سمت ایران آمد

پس از نشست ایران و عربستان سعودی در چین و توافق آنها برای تجدید نظر در روابط دو جانبه، فصل روشن جدیدی پیش روی دو کشور باز شد.

گزارش گروه بین المللی تیتر کوتاه از پایگاه مدرن دیپلماسی: افزایش توانمندی های ایران و نیاز عربستان برای به نتیجه رسیدن برنامه های بلند پروازانه اش، باعث شده است که سعودی ها خصومت را در قابل ایران کنار گذاشت.

صلح و کاهش تنش در منطقه خاورمیانه در صورتی امکان‌پذیر است که چنین توافق‌های آینده‌نگرانه به عمل تبدیل شوند و به دنبال آن گام‌ها و اقدامات عملی برای بازسازی اعتماد و کاهش تنش‌ها برداشته شود.

نقش چین به عنوان یک میانجی، غافلگیرکننده بود که البته نباید دست کم گرفت شود. این واقعیت که عربستان سعودی به پکن اعتماد کرد، گواه این ادعای ایران است که آمریکا دیگر بازیگر بزرگی در منطقه نیست.

با این حال، تغییر به سوی اشتیاق مثبت سعودی به این دلیل است که رویارویی با ایران دیگر یک گزینه عملی و واقع بینانه نیست و ثبات برای برنامه های آینده عربستان سعودی ضروری است.

علاوه بر این، پیامدهای جنگ آمریکا و روسیه در خاک اوکراین به میزان قابل توجهی به نزدیکی عربستان و ایران سرعت بخشیده و به طور جدی پویایی قدرت جهانی را تغییر داده است.

برای سال‌ها، عربستان سعودی عمدتاً از طریق دخالت در درگیری‌های منطقه‌ای و حمایت از نیروهای دشمن در داخل ایران و همچنین تأمین مالی رسانه‌های ضدایرانی به دنبال بی‌ثبات کردن ایران بود.

پس از تجاوز آمریکا به عراق در سال 2003، عربستان سعودی مجدداً از گروه های شورشی، از جمله القاعده در عراق، گروهی که بعداً شکل داعش را به خود گرفت حمایت مالی کرد. این گروه ها عمدتاً مسئول حملات علیه نیروهای امنیتی عراق و غیرنظامیان شیعه، سنی و کرد بوده اند. در سال 2008، ولیعهد وقت عربستان سعودی، از آمریکایی‌ها خواست «سر مار را را قطع کند» که به ایران اشاره داشت.

پس باید دید چه چیزی سعودی ها را متقاعد کرد تا موضع تهاجمی خود در قبال ایران را تغییر دهند و دیپلماسی و گفتگو را انتخاب کنند؟

جبهه ایران در منطقه موفقیت های زیادی داشته و از طرف دیگر ولیعهد عربستان سعودی چشم اندازی برای سال 2030 مبتنی بر اقتصاد شکوفا، یک برنامه بلندپروازانه و امنیت پایدار دارد.

عربستان چاره ای جز نزدیک شدن به ایران برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه ندارد. ایران دیگر دشمن نیست و کشورهای اطراف آن آماده اند تا خصومت های خود را کنار بگذارند تا دوران جدیدی را آغاز کنند.

زمان آن فرا رسیده است که هر دو طرف به جای سرمایه گذاری بر روی رقابت ها، بر رفاه خود تمرکز کنند. 

انتهای پیام/

برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار