اندیشکده موسسه خاورمیانه؛

ژاپن باید میان ایران و عربستان میانجیگری می‌کرد

ژاپن باید میان ایران و عربستان میانجیگری می‌کرد

برخی در ژاپن معتقدند که میانجیگری چین بین عربستان و ایران که می تواند منجر به تنش زدایی بین دو رقیب دیرینه شود و باید مورد استقبال توکیو قرار بگیرد زیرا هر دو کشور به عنوان صادرکنندگان مهم نفت به ژاپن به شمار می آیند ولی بهتر بود ژاپن این میانجیگری را انجام میداد.

گزارش گروه بین المللی تیترکوتاه از اندیشکده موسسه خاورمیانه: زمانی که عربستان سعودی در اوایل آوریل به طور ناگهانی اعلام کرد تولید نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش می دهد و مدت کوتاهی پس از آن چندین عضو دیگر اوپک پلاس نیز تولید خود را کاهش دادند، مجموع کاهش تولید به 1/1 میلیون بشکه در روز رسید. این تحولات ژاپن را به شدت نگران کرد. این کشور به شدت به نفت وابسته است نفت بیش از 36 درصد از کل مصرف انرژی ژاپن را در سال مالی 2021 به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، از زمان حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال 2022، ژاپن برای تامین نفت خود به شدت به خلیج فارس وابسته شده است و بیش از 95 درصد از نفت مورد نیاز خود را از این منطقه تامین می کند. حفظ جریان پایدار و بدون وقفه نفت از منطقه خلیج فارس برای ژاپن بسیار مهم است. وضعیت انرژی و امنیت خلیج فارس اخیراً تغییر کرده است و ژاپن اکنون نگرانی بیشتری دارد.

به نظر می رسد شکاف بین دولت بایدن و عربستان سعودی نیز در حال افزایش است. جو بایدن، پیش از آغاز به کار، از عربستان سعودی به دلیل قتل جمال خاشقجی در استانبول انتقاد کرده بود. اختلاف بین واشنگتن و ریاض از زمانی که اوپک پلاس تصمیم گرفت تولید نفت خود را در اکتبر گذشته 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد جدی تر شد. این پس از آن اتفاق افتاد که بایدن در جولای 2022 از عربستان سعودی بازدید کرد تا از آنها بخواهد تولید خود را افزایش دهند.

توافق مارس 2023 با میانجیگری چین برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک عربستان و ایران ضربه دیگری به دولت بایدن بود و ویلیام برنز، رئیس سیا، ناامیدی واشنگتن را از این اقدام ابراز کرد. بدون شک، آخرین کاهش تولید نفت به رهبری عربستان به میزان 1.1 میلیون بشکه در روز، آمریکا را بیشتر تحریک کرده است.

میانجیگری چین بین عربستان سعودی و ایران که می تواند منجر به تنش زدایی بین دو رقیب دیرینه شود، باید مورد استقبال توکیو قرار می گرفت زیرا هر دو کشور به عنوان صادرکنندگان مهم نفت به ژاپن به شمار می آیند. حتی انتقاداتی در توکیو وجود دارد که ژاپن باید به جای چین، میان عربستان سعودی و خود ایران میانجیگری می کرد.

در واقع، ژاپن، به عنوان کشوری که به شدت به نفت خلیج فارس وابسته است، از میانجی گری چین نگران شد زیرا موقعیت چین را به عنوان یک رقیب منطقه ای قوی تقویت کرد. اگرچه واردات چین از روسیه به سرعت در حال افزایش است، اما این کشور همچنان به شدت به نفت خلیج فارس وابسته است. بنابراین پکن انگیزه زیادی برای تلاش برای افزایش نفوذ خود در خاورمیانه دارد. همین امر در مورد ژاپن و تلاش‌های آن برای تضمین عرضه پایدار نفت از خلیج فارس صادق است.

همه این مسائل ارتباط نزدیکی با این فرض دارد که پرسنل نظامی ایالات متحده مستقر در اطراف خلیج فارس در نهایت منطقه را ترک خواهند کرد و به کشورشان باز خواهند گشت، حتی اگر ایالات متحده اصرار دارد که هیچ تغییر اساسی در تعهد امنیتی خود به منطقه وجود ندارد. چه این درست باشد یا نه، چنین فرضی در حال حاضر رایج و پذیرفته شده است. بنابراین، عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی خلیج فارس در تلاش هستند تا شرکای امنیتی خود را متنوع کنند.

برای خواندن این مطلب از منبع اصلی اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار