کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۲۳۱

تعرفه های جدید بایدن بر خودروهای الکتریکی چین

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

تعرفه های جدید بایدن بر خودروهای الکتریکی چین

 روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۱۲ مه ۲۰۲۴ ( ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

افزایش قیمت مصرف کننده در چین برای سومین ماه 

قیمت‌های مصرف‌کننده چین در ماه آوریل برای سومین ماه متوالی افزایش یافت، در حالی که قیمت‌های تولیدکننده کاهش یافتند، که نشان‌دهنده بهبود تقاضای داخلی است، زیرا پکن در تلاش برای تقویت اقتصاد متزلزل چالش‌ها را دنبال می‌کند. اعداد و ارقامی که به دقت مشاهده شده اند به دنبال داده های وارداتی بهتر از حد انتظار در ماه آوریل هستند، که نشان می دهد تدابیر حمایتی از سیاست در چند ماه گذشته ممکن است به اعتماد مصرف کننده کمک کند. داده های اداره ملی آمار روز شنبه نشان داد که قیمت مصرف کننده در آوریل نسبت به سال قبل ۰.۳ درصد افزایش یافته است، این در مقابل افزایش ۰.۱ درصدی در ماه مارس و پیش بینی نظرسنجی رویترز برای افزایش ۰.۲ درصدی بوده است.

استرالیا بودجه مواد معدنی را افزایش می دهد

جیم چالمرز، خزانه‌دار، گفت که بودجه استرالیا رونق بیشتری برای صنعت مواد معدنی حیاتی این کشور خواهد داشت و این بازار پرسود را تنها چند روز قبل از انتشار طرح مالی سالانه خود به عنوان یک "فرصت طلایی" توصیف کرد. چالمرز در مصاحبه ای با بلومبرگ در کانبرا گفت: «فضای حیاتی مواد معدنی یکی از دلایلی است که باعث می شود توجه سرمایه گذاران جهانی و داخلی بسیار زیاد باشد، اما ما باید مطمئن شویم که می توانیم آن را جذب و به کار بگیریم». خزانه دار بودجه را سه شنبه شب منتشر می کند، زمانی که قصد دارد تعادلی بین مهار تورم بالا در کوتاه مدت و سرمایه گذاری در آینده اقتصادی استرالیا در سال های آینده ایجاد کند.

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

کاهش اعتبار چین برای اولین بار

اعتبار چین در آوریل برای اولین بار با کاهش فروش اوراق قرضه دولتی کاهش یافت، در حالی که تقاضای وام بدتر از حد انتظار بود که نشانه ای از تقاضای ضعیف بود. بر اساس محاسبات بلومبرگ از داده های منتشر شده توسط بانک خلق چین در روز شنبه، تامین مالی، در ماه آوریل نسبت به ماه قبل تقریباً ۲۰۰ میلیارد یوان (۲۷.۷ میلیارد دلار) کاهش یافت. این اولین باری است که این معیار از زمان شروع داده های مقایسه در سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است که منعکس کننده انقباض فعالیت های تامین مالی است. موسسات مالی در ماه آوریل ۷۳۱ میلیارد یوان وام جدید ارائه کردند که کمتر از ۹۱۶ میلیارد یوان پیش بینی شده بود. نرخ رشد سالانه وام های معوق از ۹.۲ درصد در ماه مارس به ۹.۱ درصد کاهش یافت.

اختلال ماهواره های استارلینک در اثر طوفان بزرگ خورشیدی 

استارلینک، بازوی ماهواره ای اسپیس ایکس ایلان ماسک، روز شنبه در مورد "خدمات آسیب دیده" هشدار داد زیرا زمین توسط بزرگترین طوفان ژئومغناطیسی به دلیل فعالیت خورشیدی در دو دهه اخیر ضربه خورده است. استارلینک مالک حدود ۶۰ درصد از حدود ۷۵۰۰ ماهواره ای است که به دور زمین می چرخند و یکی از بازیگران اصلی اینترنت ماهواره ای است. ماسک قبلاً در پستی در X گفت که ماهواره‌های استارلینک به دلیل طوفان ژئومغناطیسی تحت فشار زیادی قرار داشتند، اما تا کنون مقاومت کرده‌اند. اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده گفته است که این طوفان بزرگترین طوفان از اکتبر ۲۰۰۳ است و احتمالاً در آخر هفته ادامه خواهد داشت و خطراتی را برای سیستم های ناوبری، شبکه های برق و ناوبری ماهواره ای و سایر خدمات ایجاد می کند.

 روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

تعرفه های جدید بایدن بر خودروهای الکتریکی چین

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قرار است در هفته آینده تعرفه های جدید چین را اعلام کند که بخش های استراتژیک از جمله افزایش عمده مالیات بر خودروهای الکتریکی را هدف قرار می دهد. به گفته یکی ازکارشناسان اقتصادی این روزنامه تعرفه های موجود بر بسیاری از کالاهای چینی را که توسط رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ تعیین شده است، حفظ خواهد کرد. اما طبق گفته یکی از افراد، تعرفه های جدیدی را به نیمه هادی ها و تجهیزات خورشیدی و همچنین تعرفه های خودروهای برقی را افزایش خواهد داد. منابع به رویترز گفتند که تجهیزات پزشکی ساخت چین مانند سرنگ و تجهیزات حفاظت فردی نیز با تعرفه های اضافی روبرو هستند. به‌روزرسانی تعرفه‌های مورد انتظار پس از آن منتشر شد که تعدادی از قانون‌گذاران خواستار افزایش گسترده تعرفه‌های خودروهای چینی شدند. در حال حاضر تعداد نسبتا کمی خودروهای سبک ساخت چین وارد می شود.

لهستان با وجود تغییر اقتصاد، نرخ ها را بدون تغییر نگه می دارد

با وجود کاهش تورم، رئیس بانک مرکزی لهستان همچنان نگران است که به دلیل افزایش مالیات بر مواد غذایی و حذف احتمالی محدودیت‌های قیمت انرژی، تورم دوباره شعله‌ور شود. امروز، بانک مرکزی لهستان تصمیم خود را برای حفظ نرخ بهره در ۵.۷۵ درصد، علیرغم نشانه های اخیر از ضعف اقتصادی برای هفتمین جلسه متوالی تایید کرد. آدام گلاپینسکی، رئیس بانک مرکزی ماه گذشته با اشاره به نگرانی‌ها در مورد افزایش احتمالی تورم به دلیل افزایش مالیات بر مواد غذایی و حذف احتمالی محدودیت‌های قیمت انرژی، گفت که هزینه‌های استقراض را کاهش نخواهد داد. نرخ تورم سالانه لهستان در ماه مارس کاهش یافت و از ۲.۸ درصد در ماه قبل به ۱.۹ درصد کاهش یافت و از انتظارات بازار ۲.۲ درصد پیشی گرفت.

محمد امین زمانی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر