کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۲۲۹

رکود احتمالی اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۴ / استقبال کم نظیر مردم کره از خودپردازهای طلا

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

رکود احتمالی اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۴ / استقبال کم نظیر مردم کره از خودپردازهای طلا

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۸  مه ۲۰۲۴ ( ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

ایلان ماسک به دنبال راه اندازی ربات تاکسی در چین

ایلان ماسک در سفر اخیر خود به این کشور پیشنهاد آزمایش بسته کمک راننده پیشرفته تسلا در چین را با استقرار آن در رباتاکسی ارائه کرد. مقامات چینی به مدیرعامل تسلا گفتند که چین از تسلا برای انجام برخی آزمایش‌های روباتاکسی در کشور استقبال می‌کند و امیدوار است که بتواند «نمونه خوبی باشد». با این حال، مقامات چینی فوراً استفاده گسترده آن از عملکردهای کامل خودران (FSD) را تأیید نکردند. قبل از عرضه کامل عملکردهای FSD خود، تسلا هنوز برای جمع‌آوری و انتقال داده‌هایی که خودروهای تسلا برای آموزش ویژگی‌های کمک راننده به آن نیاز دارند، باید تأییدیه دریافت کند. این روزنامه افزود که این موضوع در سفر ماسک به تفصیل مورد بحث قرار نگرفت.

رکود احتمالی اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۴

بر اساس گزارش موسسه اقتصادی آلمان IW، اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۴ علیرغم شروع قوی تر از آنچه انتظار می رفت، رکود خواهد داشت و همچنان از همتایان اروپایی خود عقب خواهد ماند. طبق آخرین پیش‌بینی‌های IW بخش تولید و به‌ویژه بخش ساخت‌وساز همچنان در رکود گیر کرده است. مصرف تنها نقطه روشن خواهد بود زیرا با کاهش تورم افزایش می یابد. سرمایه گذاری به دلیل شرایط ژئوپلیتیکی و نرخ بهره بالا که تامین مالی را گرانتر می کند، کاهش یافته است. اقتصاد آلمان در سال گذشته ۰.۲ درصد کوچک شد که ضعیف‌ترین عملکرد در میان اقتصادهای بزرگ منطقه یورو بود، زیرا هزینه‌های بالای انرژی، سفارش‌های جهانی ضعیف و نرخ‌های بهره بالا بی‌سابقه بود.

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

افزایش بودجه ناسا برای راه اندازی راه آهن ماه

ناسا بودجه‌ ای را برای راه اندازی یک راه‌ آهن با نیروی آهنربا بر روی سطح کره ماه افزایش داده است که می‌تواند مواد را در سطح ماه به عنوان بخشی از طرحی برای کاوش در نوآوری‌های مختلف علمی حرکت دهد. "شناور" پروژه ای است که توسط آزمایشگاه رانش جت اجرا می شود و به فاز دوم مطالعات برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا (NIAC) ارتقا یافته است. دیگر مفاهیمی که برای توسعه در نظر گرفته شده اند عبارتند از یک موشک پلاسما پالسی برای کاهش زمان سفر بین زمین و هر مقصدی در منظومه شمسی و یک رصدخانه نوری بزرگ در فضا. سیستم راه‌آهن قمری که می‌تواند در دهه آینده عملیاتی شود، «حمل و نقل محموله در ماه» را فراهم می‌کند. این می تواند نقشی مهمی در جابجایی سنگ های چند تنی و یا موادی که فضانواردان هنگام تحقیقات به آن ها نیاز دارند، داشته باشد. 

استقبال کم نظیر مردم کره از خودپردازهای طلا

به غیر از مواد خوراکی، فروشگاه های رفاه کره جنوبی یک آیتم محبوب جدید در منوی خود دارند - شمش های طلا. بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور، CU، با شرکت ضرابخانه و چاپ امنیتی کره (KOMSCO) همکاری می‌کند تا شمش‌های کوچک طلا را به مشتریان ارائه دهد - و آنها مانند کیک‌های داغ به فروش می‌رسند. انواع شمش های طلا به اندازه ناخن انگشت با وزن بین ۰.۱ گرم تا ۱.۸۷ گرم از آوریل در فروشگاه های CU به فروش می رسد. یک شمش ۱.۸۷ گرمی به قیمت ۲۲۵۰۰۰ وون (۱۶۵.۷۶ دلار) و یک شمش ۰.۵ گرمی به قیمت ۷۷۰۰۰ وون به فروش می رسد. طبق گزارش های خبری محلی، میله های ۱ گرمی با قیمت هر کدام ۱۱۳۰۰۰ وون در عرض دو روز فروخته شد. میله ها با پیام های تبریک، تبریک تولد و حتی طرح هایی برای تیپ های شخصیتی ارائه می شوند. بر اساس آمار افرادی با بازه سنی ۳۰ سال بیشترین استقبال را از این محصول کرده اند و بیش از ۴۱٪ از کل فروش را از زمان عرضه آنها به خود اختصاص دادند. افراد ۴۰ ساله ۳۵.۲ درصد از فروش را تشکیل می دهند و پس از آن افراد ۵۰ ساله با ۱۵.۶ درصد قرار دارند. افراد ۲۰ ساله ۶.۸ درصد از کل فروش را به خود اختصاص دادند.

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

سقوط اجاره خانه، اخرین مهره دومینو تورم جهانی 

افزایش اجاره بها در بسیاری از اقتصادهای توسعه‌یافته به عنوان یک مانع سرسخت برای بانک‌های مرکزی شناخته می‌شود، زیرا آنها تلاش می‌کنند تا یک‌بار برای همیشه تورم را در این چرخه تنگ‌تر مهار کنند. در ایالات متحده، بریتانیا، کانادا و استرالیا، افزایش سریع هزینه‌های مسکن - که وزن زیادی در سبدهای شاخص قیمت مصرف‌کننده دارند - از کاهش تورم نزدیک‌تر به سطوح هدف بانک‌های مرکزی جلوگیری می‌کند. خطر این است که کارگران برای مقابله با فشار هزینه های زندگی، چک های حقوقی حتی سنگین تری را مطالبه کنند و مبارزه با تورم را بیش از پیش تضعیف کند. نتیجه: شتاب کاهش تورم که در بیشتر سال گذشته مشاهده شد، در برخی از اقتصادهای توسعه یافته متوقف شده است. این امر بازارهای مالی پیشرو است که یا شرط بندی برای کاهش نرخ بهره را به عقب برانند، همانطور که در ایالات متحده مشاهده می شود، یا شانس افزایش بیشتر نرخ را بازگردانند، همانطور که در استرالیا اتفاق می افتد.

رونمایی آرژانتین تورم زده از اسکناس های جدید

آرژانتین دارای بزرگترین اسکناس جدید به نام ۱۰۰۰۰ پزو است که پنج برابر اسکناس قبلی است اما هنوز فقط حدود ۱۰ دلار ارزش دارد زیرا این کشور آمریکای جنوبی با بالاترین نرخ تورم جهان دست و پنجه نرم می کند که نزدیک به ۳۰۰ درصد است. بانک مرکزی این کشور روز سه‌شنبه اسکناس جدیدی را عرضه کرد که به‌تدریج منتشر می‌شود و نمادهای استقلال مانوئل بلگرانو و ماریا رمدیوس دل واله را نشان می‌دهد که در اسکناس‌های کوچک‌تر قبلی به چشم می‌خورد. این بانک اعلام کرد که اسکناس ۱۰۰۰۰ پزو به همراه یک اسکناس حتی بزرگتر ۲۰۰۰۰ پزوی که نزدیک پایان سال به گردش در خواهد آمد، "تراکنش بین کاربران را تسهیل می کند"، لجستیک سیستم مالی را ساده می کند و هزینه ها را کاهش می دهد.

محمد امین زمانی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر