استفاده از هوش مصنوعی در دنیای آموزشی، به عنوان یکی از ابزارهای مدرن و موثر، میتواند تأثیرات بسیاری بر روی فرایند آموزش و یادگیری دانش آموزان داشته باشد. در پایانهای هوشمند، به عنوان یک نمونه از کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش، میتوان به امکان پیشبینی نمرههای دانش آموزان و بهبود آنها از طریق به کارگیری یادگیری مبتنی بر داده (ML) اشاره کرد. علاوه بر این، هوش مصنوعی میتواند به دانش آموزان کمک کند نیازهای تحصیلی خود را تشخیص داده و به دست آوردن منابع و مطالب مرتبط با موضوعات مورد نظرشان را تسهیل کند. این ابزار از طریق پردازش زبان طبیعی و تحلیل داده، میتواند صفحات وب مرتبط با درسهای آموزشی و همچنین منابعی که برای هر دانش آموز خاص مناسب است را شناسایی کند. در نتیجه، این فناوری میتواند به دانش آموزان کمک کند تا به صورت موثرتر و با انگیزهتر به یادگیری پردازشند و در نهایت، دانش و مهارت آنها را افزایش دهد.
سید صابر سمندری، نائب رئیس کمیته ملی ایران، در حاشیه برگزاری دهمین دوره از مسابقات رباتیک و هوشمصنوعی فیراکاپ آزاد ایران، در خصوص اهمیت هوشمصنوعی در دنیای امروز، گفت:« در دنیا رباتیک و هوشمصنوعی به عنوان رشتهای دانشگاهی تعریف شدهاست اما در ایران دانشگاهی وجود ندارد که رشتهای خاص و گرایشی خاص به عنوان رباتیک و هوشمصنوعی را تدریس کند. در دانشگاههای صنعتی و مادر در کشور اما در رشتهایهایی همچونی مهندسی برق و یا مکانیک، هوش مصنوعی نیز به صورت بینرشتهای تدریس میشود.»
وی در ادامه گفت:« با این وجود شنیده شدهاست که وزارت آموزش و پرورش به دنبال وارد کردن بحث رباتیک و هوشمصنوعی به کتابهای درسی است.»
سمندری در ادامه گفت:« با سرعتی که هوشمصنوعی و رباتیک در دنیا گرفتهاست و توسعه پیدا کردهاست، دولتمردان نیز ناگذیر هستند که چه در بخش آموزش و پرورش در مدارس و چه در بخش آموزش عالی در دانشگاهها به طور جدی به این موضوع بپردازند و گویا این موضوع در دستور کار مسئولین قرار گرفتهاست اما نیاز به فراهم کردن زیرساختها و تامین مالی دارد.»
نائب رئیس کمیته ملی ایران در ادامه گفت:« اگر در دهه پیش رو بحث هوشمصنوعی جدی گرفته نشود، ما از قطار پرسرعت پیشرفت آن جا میمانیم و در صورتی که نتوانیم در سالهای پیش رو خود را به دنیا برسانیم، ممکن است دیگر هیچوقت نتوانیم.!»