بالاخره زمان واردات خودرو اعلام شد و امروز نیز وزیر صمت از ثبت سفارش خودروهای وارداتی خبر داد. خودروهای اقتصادی نیمه دوم ۱۴۰۲ و تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز ۹۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور می شود.
از آنجا که اغلب خودروهایی که قرار است وارد کشور شود هم اکنون مدل های چند سال کارکرد آنها در بازار به قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان معامله می شوند، چگونه ممکن است همین خودروها مدل ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان به دست مشتری برسد؟
مساله دیگر این است که اساس قیمت گذاری در کشور در حال حاضر بر مبنای نرخ ارز است و به میزان افزایش قیمت دلار، قیمت اغلب کالاهای اساسی نیز بالا می رود. این در حالی است که اگر قیمت دلار کاهشی شود، قیمت دیگر کالاها کاهش نمی یابد. با این حال بالاخره قیمت خودروهای وارداتی چقدر برای مشتری تمام خواهد شد؟
امید قالیباف درخصوص مبنای قیمت گذاری خودروهای وارداتی گفت: در حوزه واردات خودرو ۲ اتفاق رخ خواهد داد. نخست اینکه خودروهای وارداتی که باید زیر ۲۰ هزار یورو باشد، در بورس کالا عرضه و رقابت میخورد و کشف قیمت میشود. سپس اختلاف قیمت پایه و قیمتی که در بورس کالا فروش رفته است محاسبه شده و سود واردکننده و حقوق ورودی از آن کم می شود.
سخنگوی وزارت صمت در ادامه گفت: اتفاق دوم این است که وقتی خودروی جدید خارجی وارد بازار می شود، قیمت خودروهای کارکرده و مدل های قدیم مشابه خودروهای وارداتی شکسته می شود. خودروهای کارکرده تا زمانی که خودروهای جدید وارد بازار نشده است با نرخ بالا معامله و به محض واردات خودرو حباب قیمتی شکسته می شود و در مجموع بازار خودروهای وارداتی به تعادل قیمتی می رسد.
قالیباف درخصوص عدم ثبات قیمت دلار در کشور و افزایش قیمت تمام شده خودروهای وارداتی گفت: پرسش شما درخصوص متغیری است که از عهده واردکننده و وزارت صمت خارج است. وزارت صمت نیز این نگرانی را درخصوص افزایش نرخ ارز نه تنها در حوزه خودرو، بلکه در مورد کل محصولات تولیدی صنعت و معدن دارد.
زیرا افزایش نرخ ارز هزینه های تولید را افزایش می دهد و برنامه ریزی تولید را نیز به همان میزان به هم می زند. افزایش قیمت دلار طبیعی است، اما به طور کلی بانک مرکزی ثبات نرخ ارز را به عهده دارد و با عملکردی که تا به امروز داشته است بعید می دانم در آینده جهش نرخ ارز را شاهد باشیم. بنابراین واردات خودرو براساس نرخی است که امروز در بازار معامله می شود.