کد خبر: ۴۵۶۸
۱۸ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۲۲

به وقت خداحافظی با قرعه کشی خودرو

خودروسازان روز گذشته افزایش قیمت ۱۸ درصدی روی محصولات خود اعمال کردند و وعده دادند که عرضه خودرو مستمر و هفتگی خواهد بود.
به وقت خداحافظی با قرعه کشی خودرو

روز گذشته ایران خودرو و سایپا مجوز افزایش قیمت گرفتند، هر کدام از خودروسازی‌ ها بین ۱۰ تا ۱۸ درصد قیمت محصولات خود را افزایش دادند به طوری که پژو پارس tu۷ از ۱۲۲ میلیون به ۱۴۴ میلیون تومان، سمند بنزینی از ۱۱۵ میلیون به ۱۳۶ میلیون، دنا پلاس از ۱۶۷ میلیون به ۱۹۸ میلیون تومان رسید.

همچنین در محصولات سایپا ساینا s از ۱۲۴ میلیون به ۱۴۶ میلیون، کوئیک s از ۱۳۵ میلیون به ۱۵۹ میلیون و شاهین از ۲۵۷ میلیون به ۳۰۳ میلیون تومان رسیده است.

علت آشفتگی بازار خودرو

فاطمی امین وزیر صمت نیز امروز در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به افزایش قیمت‌های جدید خودرو گفت: صنعت خودرو در وضعیت مطلوبی به لحاظ بدهی‌ها و زیان انباشته قرار ندارد. دستور ماه قبل رئیس جمهور برای لغو افزایش قیمت خودرو به این دلیل بود که ایشان تاکید داشتند که قیمت گذاری‌ها باید اصولی باشد.

او ادامه داد: قیمت گذاری خودرو طبق روال قبل انجام می شود. بررسی‌های دقیقی انجام شد و حتی مواردی را که افزایش قیمت خارج از ضوابط بود رد کردیم. عدم اصلاح قیمت‌ها طی ۹ ماه گذشته باعث کاهش نقدینگی در صنعت خودرو سازی شده بود.

وزیر صمت گفت: خودروسازان تعهد داده‌اند که عرضه هفتگی خودرو داشته باشند که می تواند بازار را آرام کند. تصمیم ستاد تنظیم بازار برای نزدیک کردن قیمت تمام شده خودرو به قیمت واقعی تمام شده بود تا بر روی قیمت‌های بازار هم موثر باشد.

او ادامه داد: کسانی که از قبل ثبت نام کرده‌اند با قیمت روز خودرو را تحویل می‌گیرند؛ البته به خودروسازان اعلام کردیم که با مردم همراهی کرده و در صورت نیاز خودرو را با لیزینگ و تخفیف به مردم ارائه دهند تا افزایش قیمت مشتریان را اذیت نکند.

فاصله میان قیمت کارخانه و بازار کاهش می‌یابد

وزیر صمت گفت: از سال آینده قطعا قرعه کشی نخواهیم داشت و با برنامه ریزی صورت گرفته، فاصله میان قیمت کارخانه و بازار کاهش خواهد یافت.

فاطمی امین ادامه داد: تصمیم ستاد تنظیم بازار برای نزدیک کردن قیمت تمام شده خودرو به قیمت واقعی تمام شده بود تا بر روی قیمت‌های بازار هم موثر باشد.

او ادامه داد: یکی از راهکارها اصلاح قیمت گذاری بود که این روند در ستاد تنظیم بازار انجام شد؛ ستاد تنظیم بازار با برخی افزایش قیمت های پیشنهادی خودروسازان مخالفت کرد و در نهایت تصمیم بر این شد که قیمت گذاری بر اساس ضوابط قبلی شورای رقابت، یعنی افزایش شش ماهه بر مبنای تورم اعمال شود.

این در حالی است که بازار خودرو چند ماهی می‌شود بلاتکلیف است و قیمت ها مدام تغییر می کند. نمایشگاه داران خودرو می گویند افزایش قیمت خودرو درب کارخانه اثرات زیادی در بازار خودرو می گذارد به طوری که با هر بار افزایش قیمت در کارخانه، قیمت محصولات در بازار آزاد بیش از مقدار تعیین شده گران می شود.

تصمیم به افزایش قیمت خودرو در حالی است که طرح های قرعه کشی خودرو کماکان ادامه دارد و عرضه آن همچنان کم است.

اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور گفت: مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد ببش از ۹۰ هزار خودروی کف پارکینگ خود را تا نیمه آبان به ۶۰ هزار دستگاه خودرو برساند و مدیرعامل سایپا نیز وعده داد ۵۳ هزار دستگاه این شرکت را تا پایان آذر به ۱۰ هزار دستگاه کاهش دهند، اما شواهد امر نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از دو شرکت خودروساز نتوانستند مبادرت به کاهش خودورهای دپو شده خود کنند.

اخبار
  • آخرین اخبار
  • پربازدید
  • پربحث
+ بیشتر
قیمت ارزهای دیجتال
قیمت سکه
قیمت ارز