به گزارش تیتر کوتاه - کاکس آتوموتیو نشان میدهد که سهم تسلا در ژوئن به ۴۸.۷ درصد رسیده بود، در ژوئیه به ۴۲ درصد کاهش یافت و در آگوست به ۳۸ درصد تنزل کرد؛ یعنی رشد کلی بازارِ خودروهای برقی بسیار سریعتر از رشد فروش تسلا بوده است. در ژوئیه کل فروش خودروهای برقی در آمریکا بیش از ۲۴ درصد جهش داشت و در آگوست هم این روند ادامه یافت، در حالی که رشد فروش تسلا در همان بازهها بهمراتب کندتر بود.
به نقل از رویترز، مقصر اصلی تحلیلگران را رقابت فشرده و مشوقهای جذاب خودروسازان رقیب میدانند؛ خودروسازان سنتی و تازهواردها مدلهای جدیدی عرضه کرده و بستههای تشویقی (وام بدون بهره، لیزینگ با شرایط ویژه، شارژ رایگان سریع و موارد مشابه) در سطح نمایندگیها ارائه میدهند که مشتریان را جذب میکند. بهعنوان نمونه، فروش فولکسواگن در یک ماه بیش از ۴۵۰ درصد افزایش یافت که نشانهای از تأثیر مشوقها و عرضه محصول جدید است.
تحلیلها همچنین اشاره میکنند که تسلا در سالهای اخیر تمرکز قابلتوجهی روی پروژههای بلندپروازانهای مثل رباتاکسی (taxi خودران) و ربات انساننما گذاشته و عرضه مدلهای جدید ارزانقیمت یا تجدیدنظرهای کلان در سبد تولیدیاش را به تاخیر انداخته است. منتقدان میگویند وقتی خودروسازی محصول تازه ندارد، سهمش در بازار خودبهخود افت میکند. گفتههای استیفانی والدز استریتی، مدیر بخش تحلیل صنعت در کاکس، در این زمینه قابلارجاع است.
کاهش سهم بازار تسلا دو پیام مهم دارد: اول آنکه رقابتیتر شدن بازار میتواند فشار بر حاشیه سود تسلا را افزایش دهد (چون شرکت یا باید مشوق بدهد و حاشیه را فشرده کند یا سهم بازار را واگذار کند). دوم آنکه با نزدیک شدن زمان انقضای اعتبار مالیاتی فدرال (که تا پایان سپتامبر پیشبینی شده بود)، انتظار میرود جهشهای خرید فعلی تضعیف شده و چالشهای مالی و تقاضا برای خودروسازان بزرگتر شود.
گزارشها حاکی است مشتریان در بازار واقعی نیز بهدنبال بهترین بسته معامله و تجربه کاربری هستند؛ مثلاً خریدارانی که بهجای انتخاب خودروی بنزینی یا مدل قدیمیتر، حاضر میشوند مدل رقیب با شرایط لیزینگ بهتر و امکان شارژ سریع رایگان بخرند — رفتاری که بهوضوح در افزایش ناگهانی فروش برخی برندها دیده شده است.
سقوط سهم بازار تسلا به ۳۸ درصد در ماه اوت، نشانه آشکاری است که دوران سلطه مطلق این شرکت بر بازار برقی آمریکا بهپایان خود نزدیک شده یا دستکم وارد فاز رقابتی جدیدی شده است. آیا تسلا با بازگشت به عرضه محصولات تازه و رقابتی یا تغییر سیاستهای قیمتگذاری میتواند سهم از دسترفته را بازپس گیرد؟ پاسخ این سؤال در سهماهههای پیشرو و رفتار رقبا روشنتر خواهد شد.