حذف خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی از اهمیت بسیاری برخوردار است. خودروهای قدیمی و فرسوده ممکن است عملکرد نامناسبی داشته باشند که باعث افزایش حوادث و مشکلات فنی شود. علاوه بر این، این خودروها مصرف سوخت بسیار بیشتری دارند که باعث افزایش آلودگی هوا میشود.
مهران سالاریه رئیس نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفت: در ابتدای سال ۱۴۰۲ در وزارت صمت ستادی تشکیل شد که مسئولیت آن در گذشته به عهده وزارت راه و شهرسازی بود ولی این مسئولیت امروز به عهده وزارت صمت گذاشته شده است.
او افزود: از سال گذشته یک حرکت جهشی در اسقاط خودروهای فرسوده ایجاد شد به طوری که ۲۵ درصد رشد اسقاط خودرو نسبت به ۴ سال قبل را شاهد هستیم و امسال هم امیدواریم رکورد خوبی را در این خصوص داشته باشیم.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده اضافه کرد: به طور کلی بیش از ۶۹ هزار خودرو فقط در سال گذشته اسقاط شده است و تا امروز هم ۵۴۲ دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج شده است.
سالاریه با اشاره به اینکه ۲۸۷ دستگاه تاکسی برون شهری از رده خارج شده است اضافه کرد: خودروسازان براساس قانون موظف هستند که ۲۰ درصد تولیدات خود را به خودروهای فرسوده اختصاص دهند، به طور کلی عمر ناوگان خودروهای کشور فقط با کیفیت محصولات بالا خواهد رفت.