نرخ بنزین | سهمیه بنزین

بنزین در این کشور گران شد / رتبه جهانی قیمت بنزین در ایران

بنابر آمار رسمی منتشر شده در ازبکستان، در سال ۲۰۲۳ میلادی قیمت بنزین در این کشور ۱۹ درصد افزایش یافته است.

بنزین در این کشور گران شد / رتبه جهانی قیمت بنزین در ایران

بنزین یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی در دنیا است و قیمت بنزین در هر کشوری متفاوت است، بسته به عوامل مختلفی مانند تولید محلی، واردات، فروش و تقاضا و همچنین قوانین مالیاتی و سیاسی. در بسیاری از کشورها، دولت یا سازمان‌های دولتی نظارت بر تعیین قیمت بنزین دارند و ممکن است قیمت بنزین بر اساس آنچه دولت می‌خواهد به‌عنوان یک مبلغ ثابت تعیین شود.

در ازبکستان نرخ یک لیتر بنزین آکتان ۹۵ درصد ۲.۵ برابر گران‌تر از ترکمنستان و ۲.۱ برابر گران‌تر از قزاقستان است. تا اول ژانویه ارزان‌ترین بنزین جهان در ایران (۳۵۴ صوم در هر لیتر برابر با ۰.۰۲۸ دلار) و گران‌ترین بنزین در هنگ‌کنگ (۳۸ هزار و ۳۷۱ صوم برابر با ۳.۰۹۹ دلار) ثبت شده است.

بر اساس گزارش سایت Globalpetrolprices، تا اول ژانویه ۲۰۲۴ میلادی ​​قیمت متوسط جهانی ۱ لیتر بنزین با کیفیت بالا (AI-۹۵) ۱۶ هزار و ۲۸ صوم (۱.۲۹ دلار) بود.

ارزان‌ترین بنزین جهان در ایران (حدود ۳۵۴ صوم برابر با ۰.۰۲۸ دلار)، لیبی (۳۸۸ صوم برابر با ۰.۰۳۱ دلار) و ونزوئلا (۴۳۳ صوم برابر با ۰.۰۳۴ دلار) ثبت شده است.

گران‌ترین قیمت‌ها در هنگ کنگ، منطقه اداری ویژه چین (۳۸ هزار و ۳۷۱ صوم برابر با ۳.۰۹۹ دلار)، موناکو (۲۹ هزار و ۱۱۰ صوم برابر با ۲.۳۵ دلار) و ایسلند (۲۸ هزار و ۷۶۴ صوم برابر با ۲.۳۲ دلار) است.

بر اساس گزارش این منبع، قیمت بنزین با کیفیت بالا در کشورهای همسود به شرح زیر است: ترکمنستان ۵۳۹۷ صوم (۰.۴۴ دلار)، قزاقستان ۶۶۰۵ صوم (۰.۵۳ دلار)، آذربایجان ۷۲۷۸ صوم (۰.۵۹ دلار)، روسیه ۷۶۳۱ صوم (۰.۶۲ دلار)، بلاروس ۸۸۱۹ صوم (۰.۷۱ دلار)، قرقیزستان ۹۹۱۶ صوم (۰.۸۰ دلار)، ازبکستان ۱۳۸۳۸ صوم (۱.۱۲ دلار)، مولداوی ۱۶۴۰۱ صوم (۱.۳۲ دلار).

هنگام مقایسه قیمت‌ها مشهود است که قیمت بنزین در ازبکستان ۲.۵ برابر بیشتر از ترکمنستان و ۲.۱ برابر بیشتر از قزاقستان است. آماری در مورد قیمت‌ها در تاجیکستان ارائه نشده است.

همچنین هزینه یک لیتر بنزین AI-۹۵ در امریکا ۱۱۲۶۷ صوم (۰.۹۱ دلار)، در افغانستان ۱۳۱۰۴ صوم (۱.۰۵۸ دلار)، در چین ۱۴۱۷۴ صوم (۱.۱۴ دلار)، در ترکیه ۱۴۴۵۹ صوم (۱.۱۷ دلار) است.

طبق آمار رسمی ازبکستان، در سال ۲۰۲۳ میلادی قیمت بنزین در این کشور ۱۹ درصد، پروپان ۲۹ درصد، متان ۲۲ درصد افزایش یافته است.

منبع: فارس
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها