نکات مهم در اندازه گیری کابینت آشپزخانه

نکات مهم در اندازه گیری کابینت آشپزخانه

در این یادداشت قصد داریم با بیان یکسری نکات به آموزش دقیق اندازه گیری کابینت آشپزخانه بپردازیم.مطالعه این مقاله به افرادی که به دنبال یادگیری طراحی و ساخت کابینت هستند بسیار مفید خواهد بود و توصیه می گردد که حتما در زمان مطالعه این یادداشت قلم و کاغذی به همراه داشته باشید و نکات آن را برای خود بنویسید و نوت برداری کنید. تمامی نکات برگرفته از تجربه چندین سال کار فنی و حضور در پروژه های مختلف است.

اندازه گیری اولیه و نقشه کشی

نحوه کشیدن پالن آشپزخانه

بعد از شناخت اندازه و استانداردها به مرحله اندازه گیری اولیه در آشپزخانه می رسیم. پالن، نقشهای است که دیدی از بالا به فضایی که قصد طراحی آن را داریم به ما می دهد و باعث می شود بتوانیم با داشتن ابعاد صحیح و اطلاع داشتن از محل قرارگیری دربها و پنجره ها و تاسیسات، طراحی مناسبتری داشته باشیم.

به آشپزخانه از بالا نگاه کنید. از فضای پشتبام منزل (از بالا به پایین) به آشپزخانه مستقیما نگاه کنیم با فرض اینکه در مسیر هیچ مانعی (مثل سقف) وجود ندارد کاملا آشپزخانه را میبینیم و از آن زاویه هر جزئیاتی قابل مشاهده را روی کاغذ میکشیم.

بیرون زدگی، تورفتگی، پنجره هر جزئیاتی که در آشپزخانه قرار دارد باید روی کاغذ آورده شود و مرحله به مرحله اندازه ها گرفته شود.

نحوه اندازه گیری اضلاع آشپزخانه

بعد از اینکه فضای آشپزخانه را روی کاغذ کشیدیم نیاز است جزئیات بیشتری را از آشپزخانه در نقشه ثبت کنیم. طول هر دیوار را جداگانه ثبت کنید.

نحوه جانمایی تأسیسات روی نقشه

باید محل قرارگیری و تعداد تأسیسات (شیر گاز، شیر آب، فاضلاب) آشپزخانه را روی هر دیوار مشخص کنیم و سپس روی نقشه می کشیم. مرحله به مرحله باید اندازه بگیریم که هر تأسیسات نسبت به دیوار مجاور در چه مختصاتی قرار دارد.

در نظر بگیرید روی یک دیوار به طول 300 سانتیمتر شیر گاز وجود دارد. باید مشخص کنید که شیر گاز نسبت به دیوار مجاورش در چه فاصله ای قرار دارد.

آموزش اندازه گیری کابینت

توجه به ستون ها و تورفتگی ها

در صورت وجود ستون و یا تورفتگی در آشپزخانه حتما باید در نقشه اولیه کشیده شود. جزئیات ستون، عرض و عمق اندازه گیری و یادداشت شود.

توجه به محل خروجی لوله هود

مختصات لوله هود را دقیقا روی دیوار مشخص کنید. لوله هود از لحاظ ارتفاع و عرض در چه مختصاتی از دیوار آشپزخانه قرار گرفته است. باید تمامی تأسیسات باید به صورت جداگانه کشیده شود و مختصات آن نسبت به دیوار مجاورش مشخص شود.

هنگام انجام طراحی کابینت باید بدانیم لوله هود در چه ارتفاعی قرارگرفته یا با کابینت های هوایی درگیر است؟ دانستن اندازه و استانداردها اینجا به کمک شما میآید که فضای اندازه گیری شده، چه محدودیتهایی را زمان اجرا ایجاد می کند؟ فرضا هنگام طراحی کابینت اگر لوله هود از کف زمین ارتفاع 230 سانتیمتر دارد باید توجه کنیم که نمی توانیم کابینت با ارتفاع 90 سانتیمتر برای این آشپزخانه پیشنهاد بدهیم و اجرا کنیم.

در فصل اندازه استانداردها ارتفاع تمام شده کابینت را 240 سانتیمتر در نظر گرفتیم. برای چنین آشپزخانه ای دو راه حل وجود دارد.

1- پیشنهاد تغییر مکان لوله هود به ارتفاع بیشتر از 240 سانتیمتر

2- پیشنهاد کابینت دیواری با ارتفاع 80 سانتیمتر

اگر قبل از اجرای تأسیسات آشپزخانه به عنوان مشاوره در محل هستیم، باید اندازه مناسب قرارگیری لوله هود را به مشتری برای کارایی بهتر در آشپزخانه و نقشه کابینت ارائه کنیم.

ارتفاع لوله خروجی هود

ارتفاع تمام شده کابینت 240 سانتیمتر است. پس لوله هود باید در ارتفاع بلندتر نسبت به کابینت قرار بگیرد.

توجه بهاندازه گیری آرک

در اکثر ورودی آشپزخانه ها معمولا برای تزیینات از گچبری استفاده می کنند که اصطلاحا به آن آرک می گویند. برای اینکه آرک آشپزخانه را اندازه بگیریم نیاز داریم بدانیم که آرک در چه ارتفاعی از آشپزخانه قرار دارد و فضای مفید باقیمانده برای کابینت دقیقا چه اندازه ای است؟

دقیقا شما باید اندازه را طوری بگیرید که قرار است به صورت فرض آشپزخانه را یکبار دیگر در فضای جدید بازسازی کنید و از نو بسازید.

نحوه جانمایی کلید پریزها

از موارد مهم دیگری که هنگام اندازه گیری اولیه توجه به محل قرارگیری کلید و پریزها در آشپزخانه است.

در صورت عدم توجه به محل قرارگیری کلید و پریزها چه امکان بروز اتفاقاتی وجود دارد؟

1- امکان دارد کلید و پریز برق درون کابینت قرار بگیرد و برای دسترسی نیاز به باز کردن درب کابینت باشد.

2- ممکن است هنگام نصب کابینت روی دیواره کابینت قرار بگیرد و قابلیت استفاده را نداشته باشد.

3- ممکن است پشت یخچال قرار بگیرد و دسترسی نداشته باشند و اعتراض شدید مشتری را به دنبال دارد.

راه حل این موضوع چیست؟

1- پیشنهاد جابجایی کلید و پریزها در صورت امکان

2- ارائه نقشه کابینت بر اساس جانمایی دقیق کلید و پریزها

در صورت ناگزیر بودن و قرار گرفتن کلید و پریز برق درون کابینت، حتما باید مشتری را قبل از انجام کار از مزایا و معایب طرح آگاه کنید و نظرش را اعمال کنید. با انجام این کار مشتری هیچ اعتراضی نسبت به محل قرارگیری کلید و پریز برق نخواهد داشت.

درصورتیکه بدون هماهنگی با مشتری، کلید و پریز برق درون کابینت قرار بگیرد به احتمال خیلی زیاد مورد قبول مشتری نخواهد بود. حال اینکه شاید راه حل شما کاملا منطقی بوده و هیچ راهی غیر از انجام این کار نباشد.

تفاوت در مطلع کردن مشتری قبل از انجام هر کاری است.

اگر شما به مشتری مشاوره می دهید می توانید با طراحی اولیه نقشه کابینت محل قرارگیری صحیح کلید پریزها را مشخص کنید مختصات دقیق هرکدام را روی دیوار مشخص کنید تا مشتری قبل از انجام تأسیسات آشپزخانه طبق نقشه پیشنهادی شما که مورد تائید خودش قرار گرفته عمل کند.

در مشاوره خود، محل قرارگیری پریز برق، یخچال، ماشین ظرفشویی و لباسشویی را مشخص کنید تا از اضافه کاری و سیمکشی برای این تجهیزات در آینده برای مشتری جلوگیری کنید.

اگر کار تأسیسات آشپزخانه به پایان رسیده و شما برای اندازه گیری مراجعه می کنید می توانید در بعضی از موارد پیشنهاد اصلاح دهید و بگویید که کدام قسمتها نیاز به داشتن پریز برق و یا محل قرارگیری کلید برق برای روشن کردن روشنایی آشپزخانه است. البته نکته ای که اینجا می توان به آن اشاره کرد این است که اکثر جانمایی کلید روشنایی آشپزخانه در ورودی آشپزخانه است که می توان گفت کاری اشتباه است در بسیاری از طراحی ها در ورودی آشپزخانه از کابینت های ویترینی یا سوپرمارکت و کمدی استفاده می شود. همین امر باعث قرار گرفتن کلید و پریز برق در جای نامناسب می شود.

توجه به پله اپن

در طراحی و ساخت بعضی از آشپزخانه ها اختلاف سطحی را با فضاهای دیگر ساختمان در نظر می گیرند که دقت کنید این اختلاف سطح را باید اندازه گیری کنید. فرض بگیرید که مشتری نیاز دارد که در آشپزخانه از میز ناهارخوری استفاده کند اگر آشپزخانه ای باشد که نسبت به پذیرایی اختلاف سطح داشته باشد شما دیگر نمی توانید پیشنهاد میز ناهارخوری را به مشتری بدهید یا مشتری بتواند از اپن یا میزی استفاده کند که قابلیت قرارگیری صندلی در دو طرف را داشته باشد زیرا اختلاف سطح مانع اجرای چنین طراحی هایی می شود.

یکی از دلایل اصلی وجود اختلاف سطح تفکیک فضای آشپزخانه از کل فضای منزل است. برای پوشش اختلاف سطح در صورت نیاز از ام دی اف در قالب نمای اپن یا کابینت اپن می توانید استفاده کنید.

نحوه جانمایی پنجره آشپزخانه

توجه به اندازه و مختصات پنجره در آشپزخانه از موارد مهم اندازه گیری است.

به چه مواردی در اندازه گیری پنجره باید دقت شود؟

  1. طول و عرض پنجره

  2. محل قرارگیری پنجره روی دیوار (مختصات نصب پنجره روی دیوار)

  3. ارتفاع پنجره از سطح زمین

ارتفاع پنجره از سطح زمین

در صورتی که پنجره از سطح زمین در ارتفاع کمتر از 90 سانتیمتر باشد نمی توانیم کابینت زمینی استاندارد را طراحی و اجرا کنیم. در بعضی از موارد نیاز دارید به مشتری پیشنهاد دهید تا آن پنجره حذف شود تا بتوانید کابینت بیشتری برای آشپزخانه در نظر بگیرید.

مواردی بوده که خودم به مشتری مشاوره حذف پنجره را دادم و با یک نقشه حساب شده و منطقی مشتری پیشنهاد مرا قبول کرده است. در آموزش کامل طراحی و اندازه گیری کابینت سعی بر این است که به شما یاد داده شود که چگونه تمام نیازهای مشتری را برآورده سازید و همچنین در کنار آن از متریال خود بصرفه استفاده کنید و با اندازه گیری دقیق هیچ گونه فضای گپ یا پرتی را در محیط آشپزخانه نداشته باشیم. مراجع معتبر آموزش کابینت سازی و آموزش اندازه گیری در فضای اینترنت وجود دارند که بصورت کاملا حرفه ای در حوزه آموزش اندازه گیری کابینت، کابینت سازی و طراحی کابینت فعالیت دارند وب سایت های معتبری همچون: fannisho.com, novinchoobco.com, samanchoob.com, ostadkar.ir که به هریک می توانید مراجعه نمایید و به روزترین مطالب و نکات آموزشی کابینت سازی را بخوانید.

اگر شما به مشتری قبل از اجرای نهایی و تأسیسات و کاشیکاری محل مناسب پنجره پیشنهاد می دهید حتما نکات زیر را رعایت کنید.

  1. ابعاد ساخت پنجره

  2. محل قرارگیری پنجره

  3. اندازه دقیق جانمایی پنجره روی دیوار

البته همه این توضیحات را می توانید در قالب یک نقشه منطقی به مشتری ارائه کنید تا کاملا مشتری توجیه شده و نقشه را اجرا کنید. اگر مشتری توجیه نشد حتما نکاتی در مورد محدودیتهای اجرای کابینت بدون اصلاح محل نصب پنجره را یادآور شوید.

اندازه گیری کابینت

تهیه عکس

یکی از موارد خیلی مهم در اندازه گیری، تهیه چندین عکس از آشپزخانه با زوایای مختلف است. مطمئنا شما نمی توانید همه جزئیات را روی کاغذ ترسیم کنید، حتما مواردی وجود دارد که فقط با دیدن عکس و تصویر قابل انتقال است. شاید قرار است شخصی غیر از خودتان طراحی کابینت را انجام دهد و با دیدن عکس طراح به راحتی می تواند در فضا قرار دهد. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که در اندازه گیری اولیه فراموش شده باشد و بعدا با دیدن عکس، جزئیات را به خاطر بیاورید.

نرم افزار اندازه گیری

نرم افزار های اندازه گیری، یکی از بهترین ابزارهای انجام کار است. به راحتی می توانید روی گوشی یا تبلت این نرم افزار را نصب کنید و از آن استفاده کنید. با تهیه یک یا چند عکس از زاوایای مورد نظر و گذاشتن علامت روی تصویر اندازه مورد نظر خود را ثبت کنید.

پس حتما چند تصویر از آشپزخانه تهیه کنید و در پوشه مشتری نگهداری کنید.

با دیدن تصویر به راحتی می توانید اندازه ها را تشخیص دهید. به عنوان مثال اگر اندازه فراموش شده بود می توانید به صورت تقریبی با شمارش کاشی ها اندازه را بدست آورید.

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها